Mosfet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 130

Mosfet

Ik ben bezig elektronica aan het leren, maar het wilt zo niet vlotten...

In mijn cursus staat dat een MOSFET in tegenstelling tot een bipolaire transistor een spanningsversterkend element is. Nu kreeg ik ergens op dit forum de opmerking dat een MOSFET eigenlijk een spanningsgestuurde stroombron is, dus heb ik de werking van dat element opgezocht en mij lijkt die MOSFET nu ook een stroombron te zijn. Waarom spreken ze dan van een spanningsversterker?

Ik kan er niet meer helemaal aan uit: hoe komt die spanning dan te staan,...

alvast bedankt!

Berichten: 294

Re: Mosfet

Hetgeen ze bedoelen waarschijnlijk is dat er geen stroom loopt door de Gate.

Bij een bipolaire transistor heb je een emittor, basis en collector.

Afbeelding

Zoals blijkt uit de vergelijkingen van Ebers en Moll, is er een (kleine) basisstroom en zoals ook wel op die site zal staan (en in uw cursus), is
\(I_C= \beta I_B\)
waarbij
\(\beta\)
een versterkingsfactor is.

Weljah, je hebt NIET hetzelfde bij de MOSFET. Bij een MOSFET kan er geen stroom lopen van de Gate naar de Drain of Source. Dit komt omdat er een isolator tussen de Gate en de halfgeleider zit.

Afbeelding

Door de oxidelaag kan geen stroom lopen, dus je hebt geen vergelijkbare situatie.

Waar het spanningsversterker vandaan komt, is mijzelf ook minder duidelijk.

Hetgeen fysisch gebeurt, is dat, als Vgate > Vt (voor een n-kanaalsmosfet, dus op een p-type substraat, voor een p-kanaalsmosfet is het net Vgate<Vt) je een geleidend kanaal tussen drain en source krijgt. Er kan dus stroom lopen. Op die manier kan je MOSFET zien als een soort schakelaar.

Ik zou ook zeggen dat een MOSFET eerder een stroombron is dan een spanningsversterker, gezien de typische IV-karakteristiek van de MOSFET: bij een bepaalde Vg heb je een welbepaalde stroom (in het ideale geval toch)

Afbeelding

Staat er een schakeling bij dat statement dat het een spanningsversterker is? Het is natuurlijk mogelijk dat je een versterker kan maken met een MOSFET.

Als je elektronica studeert, raad ik je heel hard aan om PSPICE te downloaden (even googlen), daarmee kan je echt mooi bepaalde schakelingen simuleren en duidelijk ziet hoe de schakeling werkt. Het is wel een beetje wennen in het begin om mee te werken (voornamelijk transientverschijnselen enzo), maar eens je ermee weg bent, krijg je heel veel extra inzichten.

Hopelijk ben je iets met dit antwoord.

Berichten: 130

Re: Mosfet

Nee dat vind ik het ambetante aan heel die cursus... er staat nergens een schakeling in met FET's!

Kan je het misschien zo zien: de spanning die je aanlegt aan de gate wordt versterkt in de spanning tussen drain en source (waardoor dan natuurlijk die drainstroom mogelijk wordt).

Ik studeer industrieel ingenieur elektromechanica... als het goed zit moet ik na dit semister geen elktronica meer doen, maar het interesseert me wel.

bedankt!

Reageer