Expliciet schrijven

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 220

Expliciet schrijven

hallo,

Ik heb een functie g(x,y)=0 en (a,b) een punt. In mijn boek staat:"stel dat de partiele afgeleide van g(a,b) naar y niet gelijk is aan nul, dan kan ik deze functie expliciet schrijven voor y.

Maar dit zie ik niet voor me, waarom is dit?

dank

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Expliciet schrijven

Ben je zeker dat je dan y = g(x) expliciet kan schrijven? Onder bepaalde voorwaarden (waaronder de voorwaarde die je vermeldt), bestaat y als functie van x, maar het is niet gegeven hoe het voorschrift er dan uit ziet. Je kan wel de afgeleide van deze (impliciete) functie naar x expliciet opschrijven, bedoel je dat misschien?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 220

Re: Expliciet schrijven

wel,

G'(a)=-(dg(a,b)/dx)/(dg(a,b)/dy) => dit verklaart waarom het niet 0 mag zijn.

maar nu, hoe kom ik aan deze G'(a) als je weet dat y=G(x) de expliciete vorm naar y voorstelt?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Expliciet schrijven

Zoals ik al dacht en ook vroeg, krijg je G'(a) in expliciete vorm, niet G(x).

Gegeven het impliciet verband g(x,y) = 0 kan je rond een punt (a,b), onder bepaalde voorwaarden, y als functie van x beschouwen; laten we zeggen y = G(x).

Hoewel we niet weten hoe dit expliciete voorschrift eruit ziet, kunnen we wél een expliciete vorm opschrijven voor de afgeleide in het punt x = a, dG/dx = G'(a).

De formule heb je zelf al gegeven en is dus de verhouding van partiële afgeleiden (met een minteken), die je van g(x,y) kan bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 220

Re: Expliciet schrijven

sorry, ik had niet meteen begrepen wat je zei, maar nu is het duidelijk.

dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Expliciet schrijven

Graag gedaan.

Merk op dat dit wel 'bijzonder" is: zonder een expliciet voorschrift te kennen van een functie, kan je wél expliciet de afgeleide opschrijven. Alleen zal die afgeleide in het algemeen ook functie zijn van y, hetgeen niet het geval is wanneer je de afgeleide direct uit een expliciet voorschrift bepaalt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer