Mechanisme tijd-plaatsleren opgehelderd bij zoogdieren

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Mechanisme tijd-plaatsleren opgehelderd bij zoogdieren

We kennen allemaal wel van die plekken waar je 's avonds beter niet laat op straat kan lopen. En ook weten we allemaal dat het lekkerste en meest verse voedsel 's ochtends op de markt te krijgen is. Ook in het dierenrijk is het van essentieel belang om op bepaalde tijden bepaalde plaatsen te vermijden (vanwege roofdieren) of op te zoeken (vanwege de beschikbaarheid van voedsel). Hoe bij zoogdieren het leren van deze koppelingen tussen tijd en plaats in zijn werk gaat, was tot op heden onbekend. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben dit eindelijk opgehelderd. Hun bevindingen worden op 3 juni 2008 gepubliceerd in Current Biology.


Lees meer ... Rijksuniversiteit Groningen


Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Mechanisme tijd-plaatsleren opgehelderd bij zoogdieren

Ook in het dierenrijk is het van essentieel belang om op bepaalde tijden bepaalde plaatsen te vermijden (vanwege roofdieren) of op te zoeken (vanwege de beschikbaarheid van oedsel).


Moet dat niet voedsel zijn?
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 8.614

Re: Mechanisme tijd-plaatsleren opgehelderd bij zoogdieren

Inderdaad. Er stonden nog wat foutjes in het stukje, maar die had ik er al uitgehaald voordat ik het nieuwsbericht plaatste. Deze heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Op de Rijksuniversiteit van Groningen mogen ze dus klaarblijkelijk het een en ander aan hun spelling doen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer