Simulatie van g-krachten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Simulatie van g-krachten

Hey,

stel je voor, je hebt een bol die je kunt aandrijven aan 60 toeren per min (1 per seconde dus :D ), laat daar een persoon (80kg) vastgeriemt inzitten, als ik nu die bol aan volle snelheid zou laten draaien..

volgens de wet voor middelpuntvliedende kracht:
\(F_m = m\cdot.\omega^2\cdot r\)


dus
\(F_m = 80\cdot(2\cdot\pi)^2 \rightarrow F_m = 3158,2 N\)


klopt het als ik zeg dat 1g voor die persoon = 80*9,81 = 784,8 N en als ik dit nu deel door die middelpuntvliedende kracht dat ik dan de g-kracht uitkom dat die persoon ervaart?

dus 3158,2 / 784,8 = 4g ?

Alvast bedankt,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Simulatie van g-krachten

Nee. Het gaat om de nettokracht op de persoon. Bekijk de persoon in het hoogste punt van de bol. Dan werkt Fm omlaag (naar middelpunt) en Fz omlaag. Dus nettokracht is F=3158+785=3943 Newton

Dus hij ondervindt maximaal 3943/80 \(\approx\) 5 g

(3943/785\(\approx\)5)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Simulatie van g-krachten

... volgens de wet voor middelpuntvliedende kracht ...
Deze terminologie en bijbehorende denkwijze is sterk verouderd. Tegenwoordig heeft men het over de middelpuntzoekende kracht of centripetaalkracht:

er is een kracht nodig om een voorwerp in een cirkelbaan te houden. Er is GEEN sprake van evenwicht, want er is maar één kracht!

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: Simulatie van g-krachten

als je wil weten hoeveel g de persoon ondervindt kan je dat heel simpel met volgende formule

a = omega^2 * r

dus dat is je hoeksnelheid in het kwadraat vermenigvuldigd met de straal van je bol

als je een cirkelvormige beweging doet heb je namelijk twee versnellingen

1. rakend aan de cirkelbaan (dat is je tangentiaalversnelling)

2. de versnelling naar het middelpunt toe (de normaalversnelling)

versnelling 2 is vanaf het moment je de cirkelvormige beweging uitvoert van toepassing, dus je hebt altijd een versnelling

de versnelling rakend aan de cirkelbaan kan 0 zijn, wanneer je een constante hoeksnelheid hebt. dus éénmaal je op toeren bent bvb 200 tr/s en niet meer verandert heb je geen tangentiaalversnelling meer.

de resulterente versnelling is de soms van de tangentiaalversnelling en normaalversnelling

correct??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Simulatie van g-krachten

de resulterente versnelling is de soms van de tangentiaalversnelling en normaalversnelling
vectorsom!
correct??
Ja, mits de hoeksnelheid wordt uitgedrukt in rad/s.

Reageer