Zoutzuur uit de bouwmarkt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Zoutzuur uit de bouwmarkt

Afgelopen week heb ik een flesje zoutzuur van 500 mL bij de Formido gekocht. Hierop staat het volgende: HCl <10%.

Dit zoutzuur heb ik nodig voor een experiment met het toestel van Kipp, we gaan namelijk waterstofgas maken.

Omdat de concentratie van het zoutzuur niet groter mag zijn dan 3 Molair, omdat de druk dan te hoog wordt en het toestel kan ontploffen, willen we de concentratie dus uitrekenen van het zoutzuur. Maar HCl <10% zegt mij eigenlijk niet zoveel, is dit massapercentage? En bedoelen ze dan het percentage per liter?

Groeten, Jorn

Berichten: 12.262

Re: Zoutzuur uit de bouwmarkt

Normaliter is het inderdaad een massapercentage per liter, dus in dit geval 100 gram HCl per liter of minder... wat toevallig overeenkomt met ongeveer 3 molair.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Zoutzuur uit de bouwmarkt

Ok dat is mooi, dan zal ik het voor de zekerheid en veiligheid verdunnen 1 : 2.

Ik heb de reactie namelijk nog nooit uitgevoerd dus weet niet hoe sterk deze is.

Re: Zoutzuur uit de bouwmarkt

Jorn89, in een kiptoestel is het onmogelijk om de druk op te bouwen. Als je op de hoogte bent van de werking, weet je dat het onmogelijk is. Ik heb maanden aan een stuk een kiptoestel in werking gehad. Waterstof maak je beter niet met zoutzuur, maar met verdund zwavelzuur en zink. In H2SO4 zit er tweemaal meer waterstof dan in HCL.

Reageer