Zijn er medicijnen die nachtmerries onderdrukken?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 416

Zijn er medicijnen die nachtmerries onderdrukken?

Ik weet niet of ik deze vraag hier wel mag stellen, maar ik stel hem toch maar voor de zekerheid.

Ik vraag me af, stel je hebt heel vaak, zeg maar 1 keer per week, last van nachtmerries, en het zijn nachtmerries waarin je droomt over dingen die nog moeten gebeuren, dus meer met een voorspellend karakter. En het vervelende is dat ook veel (gelukkig) niet altijd, van die vreselijke dromen ook nog (voor een deel) uitkomen, vroeger of later. Als je zulk soort dromen hebt, dan kun je er echt vreselijk onder lijden, je wordt bang en voelt je in zekere zin bedreigd, dit i.t.t. dromen die gaan over een traumatische gebeurtenis in het verleden. Ook die dromen zijn angstaanjagend, je beleeft die nare gebeurtenis immers weer opnieuw in je onderbewustzijn, bijv. oorlogtrauma. Maar als ze een (beetje) voorspellend karakter hebben dan zij ze vind ik nog veel angstaanjagender.

Nu weet ik erover praten kan helpen, wel met iemand die te vertrouwen is uiteraard, maar dan ben je er nog niet.

Mijn vraag is zijn er medicijnen die dat soort dromen kunnen onderdrukken, of gewoon de gehele droomslaap onderdruken? Het betekent natuurlijk niet dat je elke avond voor het slapen gaan iets moet innemen, maar wel zo af en toe. Zo ja, wat voor medicamenten zijn dat dan? En zijn ze niet gevaarlijk?

Tenslotte, heb ik ook een vraag over als je snel van een nare en dat hoeft dan niet eens zo'n nare gebeurtenis te zijn, maar wel een vervelende, overstuur raakt. En dan bedoel ik je maakt iets naars mee (bijv. dreigend ontslag) en je bent van zoiets de hele dan naar van en overstuur, en je kunt het ook de hele dag niet uit je hoofd krijgen en zelfs wat altijd zo is lig je er s'nachts wakker van of als je wakker wordt dan is het eerste waar je aan denkt aan die nare gebeurtenis, waar je meteen weer heel naar van wordt. Mijn vraag is zijn daar ook medicamenten tegen die die nare gevoelen kunnen dempen of onderdrukken, zodat je toch wat minder naar voelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Zijn er medicijnen die nachtmerries onderdrukken?

Misschien bepaalde antidepressiva? Laat je echter niet zomaar wat pilletjes voorschrijven.

Zorg dat je eerst goed overleg hebt gehad met je arts of psycholoog. Zodat jij er zelf vertrouwen in hebt dat ze precies het goede voor jou uitgekozen hebben. Anders kunnen dat soort middelen (als je de verkeerde hebt) je nog instabieler maken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 416

Re: Zijn er medicijnen die nachtmerries onderdrukken?

Waar komen mijn dromen vandaan? geeft je wat meer inzicht in wat dromen nou precies zijn. Wellicht kan je daar conclusies uit trekken.


Ik heb die tekst gelezen, wel interessant. Maar er wordt verteld dat je in je slaap 5 stadia hebt en s'nacht zo'n 4cycli van slaap doormaakt, in de eertse cyclus is de slaap meer de non-remslaap, dat is bekent, maar in de laatste clyclus bestaat het voor het overgrote deel uit de rem-slaap. Maar volgens mij heb ik in mijn slaap s'nachts geen 4 of 5 cycli, ik bedoel ik maak s'nacht geen 4 of 5cycli mee, maar meestal maar 1 of 2. Want als ik zoveel cycli zou meemaken, dan zou ik wel 3 of 4 keer s'nachts wakker moeten worden, en dat gebeurt bij mij niet. Wat kan hier aan de hand zijn? Waarom maak ik maar 1 of hooguit 2 cycli mee? Want als ik s'avonds om 11uur naar bed ga, wordt ik vaak niet eerder wakker als de wekker afgaat s'morgens om 7 uur, dus dat betekent dat ik dan 8 uur onafgebroken slaap. Of is hier een andere verklaring voor? NB! Ik gebruik geen slaapmiddelen, dus daar kan het niet aan liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zijn er medicijnen die nachtmerries onderdrukken?

Je merkt zelf lang niet altijd (eigenlijk zelden) iets van alle stadia. Sommige stadia duren ook maar heel kort. Bij een normale slaap, die lang genoeg duurt, zul je over het algemeen de meeste stadia wel doormaken.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer