Tast bicarbonaat glazuur aan?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Tast bicarbonaat glazuur aan?

Hey,

Naar het schijnt zou een snuifje bicarbonaat op de tandpasta helpen om de tanden witter te maken.

Maar is dit niet slecht voor het tandglazuur? Ik dacht dat bicarbonaat in pure vorm het glazuur aantast.

Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Tast bicarbonaat glazuur aan?

In pure vorm: wel. Bicarbonaat is namelijk sterk alkalisch. Zowel zeer sterke zuren als sterke basen tasten het glazuur aan. In onze mond zitten er micro-organismen, die zuren produceren uit suiker. Dit zuur tast het glazuur aan. Nu is het zo dat zuren en basen elkaar kunnen neutraliseren. Dus met andere woorden, bicarbonaat kan het zuur neutraliseren dat micro-organismen vormen in onze mond. In het speeksel, zit er van nature een klein beetje bicarbonaat dat deze zuuraanvallen kan neutraliseren. Aangeraden is niet minder dan 3 tussendoortjes te eten om het aantal zuuraanvallen te beperken.

Om te antwoorden op je vraag of bicarbonaat de tanden witter maakt, moet ik je teleurstellen. Enerzijds is de kleur van de tanden genetisch bepaald, en anderzijds kunnen bepaalde voedingsmiddelen zoals koffie, thee, rode wijn de tanden helpen verkleuren. Deze kleurstoffen dringen dan het glazuur (dat eigenlijk bestaat uit zeshoekige vlakken) binnen. Het gevolg is dat het terug wit krijgen van de tanden enkel kan met bleekmiddelen (zoals H2O2 = waterstofperoxide). Deze zullen dan het glazuur deels vernietigen waardoor het er in opgeslagen vuil ook vrijkomt. Het bleken van tanden is daarom afgeraden. Indien je het toch wilt doen, doe het dan bij de tandarts en niet in een schoonheidssalon.

Een snuifje bicarbonaat op het tandpasta doen is overbodig. Tandpasta bevat van nature al bicarbonaat. In 1 enkel geval raad ik het gebruik van bicarbonaat aan: indien men ziek is en veel moet overgeven. Na het overgeven de mond spoelen met een bicarbonaatoplossing neutraliseert het maagzuur.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 1

Re: Tast bicarbonaat glazuur aan?

poetsen met bicarbonaat maakt de tanden witter! ik gebruik dit al jaren en vind het een hele fijne toepassing
mvg

Reageer