Berekenen log p

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

Berekenen log p

Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met log P (de verdelingscoëfficiënt tussen een organische fase en een waterige fase)

De formule Log(P) = LogC(olie) / Log C(water)

We hebben gezien dat Log P experimenteel te bepalen is, dit gebeurt door twee niet mengbare solventen waarin het

geneesmiddel opgelost is, te schudden tot evenwicht en dan de concentratie te bepalen in twee fasen.

We hebben ook gezien dat je Log P ook kan berekenen omdat log P een additieve grootheid is, en hier zit mijn probleem. In mijn cursus staat dat dit gebeurt aaan de hand van de pi-waarde. De pi-waarde is het verschil tussen de log P waarden van een grondstructuur met en zonder de bepaalde substituent: pi(x) = Log (P(R-X) - Log (P(R-H)

R-X en R-H stellen de gesubstitueerde en ongesubstitueerde grondstructuur voor.

Is er iemand die mij de tweede methode kan uitleggen aub?

Bedankt!

Berichten: 199

Re: Berekenen log p

De formule Log(P) = LogC(olie) / Log C(water)
Weet je zeker dat je formule voor log(P) juist is?

De verdelingsconstante is naar mijn weten gelijk aan Colie/Cwater en dan zou de logaritme hiervan moeten zijn:

log(P) = log( Colie ) - log( Cwater )
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 53

Re: Berekenen log p

Je hebt gelijk!

Berichten: 61

Re: Berekenen log p

Jullie vertalen de O door olie. Maar het is octanol. Dus de Pow is de logaritme van de verdelingscoefficient van een stof over octanol en water.. Overigens: naarmate de waarde hoger is neemt de kans op accumulatie in biologisch materiaal (vetten) toe, zeker bij een Pow van meer dan 3

Reageer