Sporthart

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 1

Sporthart

Ik ben 41 jaar en mijn moeder vertelde me dat ze het vreemd vonden dat mijn hart als baby zo in de middenstreek van mijn borstkast klopt. Op mijn 17e hebben ze longfotos van me gemaakt omdat ik zo hoestte. Toen was gecontateerd dat ik een ovaal sporthart heb. Ik voel mijn hart in de middenstreek van mijn borstkas kloppen. Ik ben bij de huisarts geweest en die vertelde me dat het mogelijk is, en als ik er problemen mee zou krijgen ik bij haar terug kon komen. Ik ben zelf benieuwd naar een foto van mijn hart en of normalitair je het hart meer vlak onder de linkerborst voelt kloppen, maar dat dat bij mij niet het geval is, het maakt me vrij onzeker ook of het gunstig of misschien minder gunstig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sporthart

Ik ben 41 jaar en mijn moeder vertelde me dat ze het vreemd vonden dat mijn hart als baby zo in de middenstreek van mijn borstkast klopt. Op mijn 17e hebben ze longfotos van me gemaakt omdat ik zo hoestte. Toen was gecontateerd dat ik een ovaal sporthart heb. Ik voel mijn hart in de middenstreek van mijn borstkas kloppen. Ik ben bij de huisarts geweest en die vertelde me dat het mogelijk is, en als ik er problemen mee zou krijgen ik bij haar terug kon komen. Ik ben zelf benieuwd naar een foto van mijn hart en of normalitair je het hart meer vlak onder de linkerborst voelt kloppen, maar dat dat bij mij niet het geval is, het maakt me vrij onzeker ook of het gunstig of misschien minder gunstig is.


Een 'normaal' hart zou je inderdaad net linksonder de linker tepel moeten zien of voelen kloppen. Dit wordt ook wel de ictus genoemd. Als deze verplaatst is kan dat duiden op een vergroot hart, maar meestal gaat het hierbij om verplaatsing naar lateraal en caudaal, ofwel meer naar links en naar onderen. Dat jij je hart vooral in het midden voelt kloppen lijkt mij niet specifiek voor een vergroot hart. Het kan ook zo zijn dat je hart een beetje gedraaid is naar links of rechts waardoor de linker ventrikel meer in het midden komt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Sporthart

Bro schreef:Forum bijsluiter Medisch forum

Individuele medische problemen

Gelieve hier geen individuele medische problemen te plaatsen. De gebruikers van dit forum zijn (veelal) geen gekwalificeerde geneeskundigen en Wetenschapsforum.nl kan dan ook niet instaan voor de juistheid van reacties, met alle mogelijke risico's van dien. Bovendien is een diagnose zonder uitgebreid onderzoek ook meestal niet mogelijk.

Voor individuele medische problemen verwijzen wij u door naar uw huisarts of GGD, voor online informatie naar:
En dus op slot.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten