[natuurkunde] Oefening op een rechtziend prisma

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 21

Oefening op een rechtziend prisma

Hallo kan mij iemand helpen met volgende opgave maar ik kom er niet aan uit.

het gaat om een prisma die bestaat uit kroon en flintglas. Indien de middelste prisma van een brekende hoek van 60° heeft, welke brekende hoek moeten dan de twee andere symetrische prisma's hebben opdat de d lijn rechtlijnig zou doorkomen? En welke hoek vormen de C en de F kleur na doorgang?

voor spectraallijn d is n kroon = 1.517 en n flintglas 1.627, voor C 1.514 en 1.622 en de F 1.524 en 1.639.

(antw: 37.11° en 0.33°)

er zij maar twee antwoorden gegeven, een foutje zeker maar ik weet niet hoe ik er aan kan komen. Wie kan mij helpen? Er is ook niet gegeven welke prisma eerst komt of doet dat er niet toe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oefening op een rechtziend prisma

het gaat om een prisma die bestaat uit kroon en flintglas. Indien de middelste prisma van een brekende hoek van 60° heeft, welke brekende hoek moeten dan de twee andere symetrische prisma's hebben
Hier hoort vast óók een plaatje bij?

Want ook hieraan kan ik geen touw vastknopen :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Oefening op een rechtziend prisma

in de cursus staat erboven een figuurtje meer niet of dit, vermoedelijk zal het ook zo van opbouw zijn. welke hoek van 60 ° is niet gegeven.

in de cursus staat erboven een figuurtje meer niet of dit, vermoedelijk zal het ook zo van opbouw zijn. welke hoek van 60 ° is niet gegeven.
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (16.46 KiB) 841 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Verplaatst naar Huiswerk en Practica.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 21

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Hallo, ik kreeg nog volgende informatie over dit vraagstuk maar ik kom er nog niet aan uit maar het is al duidelijker, mms weet het nu iemand?

Met "brekende hoek" bij een prisma wordt de tophoek ( B in de nota's) bedoeld.



Verder zal, omwille van de omkeerbaarheid van de stralengang en het feit dat de d-lijn rechtdoor gaat, deze d-lijn ook in het centrale prisma evenwijdig lopen met in- en uittredende straal en dus evenwijdig met de basis van het prisma. Voor de d-lijn (niet voor C en F) is het centrale prisma, omwille van die symmetrie, dan ook in minimumdeviatie. De "brekingshoek" (r en r' in de nota's) is dan, voor een prisma met tophoek 60°, gelijk aan 30° voor de d-lijn.



Het tweede antwoord (0.33°) is de hoek tussen de C en de F lijn.

(ze maken hoeken met de d-lijn van resp. 0.09° en -0.24°)
Bijlagen
Untitled.png
Untitled.png (8.92 KiB) 801 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Dus het gaat om allemaal hoeken van 60 graden, allemaal gelijkzijdige prisma's
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Riekt dit niet naar de wet van Snellius?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Snellius

Berichten: 21

Re: Oefening op een rechtziend prisma

neen enkel de middelste tophoek is 60°

de andere twee zijn te zoeken maar zijn gelijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oefening op een rechtziend prisma

prisma__s.gif
prisma__s.gif (4.58 KiB) 806 keer bekeken
ook niet te moeilijk denken: als het aan de ene kant goedkomt, gaat het aan de andere kant vanzelf goed.

Onder welke hoek moet de lila straal invallen op het blauwe vlak om horizontaal door te gaan in het middelste prisma?

Als je dat eenmaal hebt, onder welke hoek moet je het rode vlak opstellen om een horizontale straal tot die hoek af te breken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Met de hoek tussen de normaal (blauwe stippellijn) en de lila straal kom je volgens mij niet aan aan de hoek tussen lila en rode stippellijn...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Als je bedoelt: "zoals het hier geschetst is" heb je daarin gelijk. Daarom is het een schets. Het leidt tot een denk-en werkwijze, en daarmee naar een oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Neen, tussen lucht en het eerste prisma zijn er andere brekingsindices dan tussen het eerste en tweede prisma.

Dus de breking tss lucht/eerste prisma is toch anders dan tss eerste prisma/tweede prisma.

En daartussen zie ik het verband niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oefening op een rechtziend prisma

En daarom zullen er ook andere hoeken getekend moeten worden. Maar dat is hier niet zo belangrijk. Door een ruwe schets te maken van de situatie zie je wat er gebeurt, welke hoeken je kent en welke je zult moeten berekenen.

De opdracht is niet een situatietekening op schaal te maken. De opdracht is te berekenen welke tophoek de buitenste prisma's moeten hebben.

Dus ik zie het probleem niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Oefening op een rechtziend prisma

zie niet welke hoeken je kan aan het rode vlak berekenen (om tot de tophoek te komen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oefening op een rechtziend prisma

Gegeven is dat de lichtstraal in het middelste prisma horizontaal loopt, en dat de helling van die scheiding kroon-flint een hoek van 60° heeft t.o.v. de horizontaal.

Hiermee kun je (snellius) de hoek berekenen waarmee het lila aangeduide deel van de lichtstraal t.o.v. de normaal zal lopen, en dus ook hoe dat loopt t.o.v. die horizontaal, noem het x°.

De lichtstraal arriveert in horizontale richting op het kroonglasprisma, en zal daarna t.o.v. de horizontaal (0°) die eerder berekende hoek x° moeten krijgen. Met de brekingsindexen en de verandering van (van 0 naar x°) hoek kun je met snellius dan wel bepalen onder welke hoek dat rode grensvlak opgesteld moet staan t.o.v. de horizontaal. Daarna is het een koud kunstje de tophoek (NB, dat prisma staat ondersteboven) van dat kroonglasprisma te bepalen.

Bij dat al is het verrekte handig dat schetsje erbij te hebben, om de hoek met het één overzichtelijk te "vertalen" naar de hoek met het ander.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer