Formules opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Formules opstellen

Goedenavond,

Ik ben bezig met het analyseren van hardlooprecords (100 meter, 800 meter) en dergelijke voor een praktische opdracht van iemand die ik help.

Nu lijkt het me leuk om formules op te kunnen stellen bij bepaalde aspecten van hardlopen.

Zo hebben we bijvoorbeeld de records in een grafiek uitgezet en ook gaan we rekenen met de snelheden van de hardlopers. Dit allemaal is uit te zetten in grafieken (Excel).

Echter, hoe zou ik bij deze grafieken formules moeten opstellen? Als ik google kan ik alleen informatie vinden over lineaire functies (y=ax+b) maar de grafieken die wij uitgezet hebben heeft meer iets weg van een logaritmische functie (- log x) die naar beneden loopt. Niet precies, er zitten knikken in maar misschien kunnen we deze verwaarlozen.

Ik heb een beetje zitten experimenteren met de grafische rekenmachine.

Nu kan ik de y-waarde van het begin bepalen door er een getal bij op te tellen, dus - log x + 1 ofwel 1 - log x.

Ik snap echter niet wat - log 2x doet, de grafiek schuift iets omlaag maar meer zie ik er niet in.

Verder moet er ook gespeeld worden met de steilheid uiteraard.

Maar als ik bepaalde knikken verwaarloos en zo dus een niet al te nauwkeurige formule opstel, wat kan ik hier verder mee? Welke leuke dingen kunnen hiermee gedaan worden in het praktische opdracht? Heeft iemand ideeën, tips, sites?

Ook heb ik gelezen hoe de snelheden van hardlopers verlopen: http://nl.wikipedia.org/wiki/100_m_%28atle...#Indeling_100_m

Hiermee kan ik met een aantal natuurkundige formules mee aan de slag (die van versnelling etc.). Denken jullie dat dit een goed idee is voor een praktische opdracht wiskunde?

Zijn hier ook dingen te doen in de trant van formules opstellen e.d.?

Nu heb ik wel net mijn 6vwo examens achter de rug maar je kunt wel zien dat ik geen wiskundeknobbel ben. Toch zou ik graag van jullie reacties op vwo niveau willen verwachten. Te simpel is niet goed, te ingewikkeld is weer niet te doen.

Daarom zou ik ook willen afsluiten met de vraag of jullie hierbij leuke ideeën hebben, wat voor onderzoeken kunnen er gedaan worden etc?

Snelle reacties zouden fijn zijn aangezien er niet veel tijd meer is.

Bij voorbaat dank,

Lvet

Edit:

Wat stom, zo zijn er natuurlijk ook ln functies, functies van natuurlijke logaritmen. Valt ook onder de categorie logaritmisch, maar wellicht zijn deze geschikter, maakt het iets uit? Ik weet het zelf niet.

Ik ben wel bereid om eventueel de grafieken te posten als jullie dat handig vinden, als daaruit op te maken hoe ik te werk moet gaan.

Berichten: 4

Re: Formules opstellen

Hmm, of moet ik gebruik maken van een exponentiële functie? Ik denk echter toch dat een logaritmische functie meer op zijn plaats is. Zeg het maar als jullie de grafieken willen zien.

Reageer