Euclidische deling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Euclidische deling

Hallo, ik heb problemen met deze euclitische deling, mijn leerkracht gaf me deze op de vorige toets.

Ik denk dat het onmogelijk is, ik zou het apprecieren als jullie eens een kijkje konden nemen.

Controle: Je deler*quotient+rest zou aan je origineel deeltal moeten bekomen.

y=x³-1

------

x²+1

Afbeelding

Berichten: 4.246

Re: Euclidische deling

Ik kan het plaatje niet zien.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: Euclidische deling

Je afbeelding is nogal klein en ik kan onmogelijk lezen wat er staat. Of is de opgave
\(y = \frac{x^3-1}{x^2+1}\)
?

Indien ja, gebruik dan volgend stappenplan:
  1. Schrijf het deeltal en de deler volledig en rangschik ze volgens de machten van x te beginnen met de hoogste macht:
    \(y = \frac{x^3 + 0x^2 + 0x - 1}{x^2 + 0x + 1}\)
  2. Schrijf het deeltal en de deler in volgend schema:
    \(\begin{tabular}{l | l}x^3 + 0x^2 + 0x - 1 & x^2 + 0x + 1 \\\cline{2-2}&\end{tabular}\)
  3. Deel de eerste term van het deeltal door de eerste term van de deler. Dit levert de eerste term van het quotiënt op:
    \(\frac{x^3}{x^2} = x\)
  4. Vermenigvuldig de gevonden term van het quotiënt met de deler en trek het verkregen product van het deeltal af:
    \(\begin{tabular}{l | l}x^3 + 0x^2 + 0x - 1 & x^2 + 0x + 1 \\\cline{2-2}x^3 + 0x^2 + x & x \\\cline{1-1}0x^3 + 0x^2 - x - 1 &\end{tabular}\)
  5. Stappen 3. en 4. blijf je herhalen tot de graad van het deeltal kleiner is dan de graad van de deler. In deze opgave is dit al meteen het geval (de graad van het deeltal is nu 1, die van de noemer 2);
  6. Presenteer je antwoord:
    \(\frac{x^3-1}{x^2+1} = x + \frac{- x - 1}{x^2+1}\)
Je kan je antwoord eventueel controleren door
\(x + \frac{- x - 1}{x^2+1}\)
opnieuw om te vormen naar
\(\frac{x^3-1}{x^2+1}\)
.

PS t.a.v. van de overigen: Ik weet dat het niet de bedoeling is om de vraagsteller het antwoord gewoon te geven, maar om hem het stapsgewijs te laten vinden, maar in dit geval is het m.i. beter om de methode eenmaal volledig uit te werken zodat de vraagsteller het voor eens en altijd begrijpt.

PS t.a.v. Denreaver: Probeer nu zelf de volgende eens:
\(\frac{2x^4-3x^3+8x-12}{x^2-x+2}\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Euclidische deling

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer