[Scheikunde] paraffine-olie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] paraffine-olie

hallo,

ik moet een verslag maken van een practicum en ik heb een probleem.

weet iemand een verklaring voor het feit dat paraffine-olie geen verzeping ondergaat (met NaOH)?

Berichten: 866

Re: [Scheikunde] paraffine-olie

Ik vrees dat ik je geen sikkepit vooruit help door te schrijven dat de naam paraffine komt van het latijn voor "weinig affiniteit of aantrekkingskracht" Dat wist je misschien al maar het zal toch wel iets te maken hebben met het feit dat paraffine niet wil verzepen

Berichten: 284

Re: [Scheikunde] paraffine-olie

http://www.brenntag.be/prd/cas/8042-47-5nl.shtml

Paraffine-olie is dus een petroleumderivaat en geen triglyceride zoals een plantaardige olie. Het bevat dus geen esterfuncties die kunnen hydrolyseren of verzepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] paraffine-olie

Ik vrees dat ik je geen sikkepit vooruit help door te schrijven dat de naam paraffine komt van het latijn voor "weinig affiniteit of aantrekkingskracht" Dat wist je misschien al maar het zal toch wel iets te maken hebben met het feit dat paraffine niet wil verzepen


In feite is dit antwoord ook al een gedeeltelijke verklaring: door de structuur van paraffine heeft het weinig affiniteit met andere stoffen en reageert (bij kamertemperatuur) bijna nergens mee. Het antwoord van Wigsbol is preciezer.

Reageer