Condensator in kring

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 220

Condensator in kring

hallo,

Stel je hebt een kring met enkel een DC spanningsbron en een condensator erin.

Dan is dit toch eigenlijk geen kring? De condensator laadt op... en dan laadt hij af? Neen want die spanningsbron blijft werken dus die kan niet afladen.Of gaat hij de bron gewoon tegenwerken totdat hij afgeladen is? Je kan er toch geen oneindige hoeveelheid lading op pompen...

kan iemand verduidelijken?

bedankt

Berichten: 7.068

Re: Condensator in kring

De condensator laadt op...
Dan is er geen potentiaalverschil meer, dus loopt er ook geen stroom.

Bekijk de situatie met een DC-bron, een weerstand en een condensator in serie. Voor de stroom door de weerstand geldt:
\(i(t) = \frac{U_b-U_c(t)}{R}\)
Voor de stroom door de condensator geldt:
\(i(t) = C \frac{dU_c(t)}{dt}\)
De stroom door de weerstand is gelijk aan de stroom door de condensator. Differentiaal vergelijking opstellen en oplossen naar \(U_c(t)\). Met dat antwoord kun je ook nog even kijken naar wat er gebeurt als R naar nul gaat (maar dit zal in de praktijk natuurlijk nooit voorkomen).

Berichten: 220

Re: Condensator in kring

"Dan is er geen potentiaalverschil meer, dus loopt er ook geen stroom."

wat als je condensator een heel kleine capaciteit heeft? niet genoeg om het potentiaalverschil door de bron op te heffen? en deze diff moet ik opstellen met behulp van kirchoff?

groeten

btw hoe quote ik een zin uit jouw post?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Condensator in kring

Door op het Afbeelding te klikken en de tekst zo te bewerken dat enkel die zin blijft staan.

Berichten: 7.068

Re: Condensator in kring

niet genoeg om het potentiaalverschil door de bron op te heffen?
Dit kan niet.
en deze diff moet ik opstellen met behulp van kirchoff?
In beginsel wel maar aangezien ik al beide delen gegeven heb, hoef je alleen nog maar het volgende op te schrijven:
\(\frac{U_b-U_c}{R} = C \frac{dU_c}{dt} \rightarrow R C \frac{dU_c}{dt} + U_c = U_b\)

Berichten: 220

Re: Condensator in kring

bedankt,

hier kan ik voorlopig mee verder :D

Reageer