Copriemen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Copriemen

definitie: Indien ggd(a,b) een niet inverteerbaar element is dan noemt men a en b onderling deelbaar. In het andere geval noemt men a en b onderling ondeelbaar of copriem.

bewering: Vermits in een Euclidische ring (commutativiteit verondersteld) 1 steeds een inverteerbaar element is, zal 1 steeds een ggd zijn van a en b indien a en b copriem zijn.

Ik zie dit niet. Hoe maak ik dit hard?

bovendien: geld er dan ookdat coprieme a en b als enige ggd 1 hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Copriemen

Vermits ... 1 steeds een inverteerbaar element is...
1 is altijd een inverteerbaar element, immers: 1*1=1, dus 1 is zijn eigen inverse.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 7.068

Re: Copriemen

1 is altijd een inverteerbaar element
Ja, dat stond er al. :D ('Vermits' aangezien voor 'mits'?)
[Vermits Omdat in een Euclidische ring (commutativiteit verondersteld) 1 steeds een inverteerbaar element is, zal 1 steeds een ggd zijn van a en b indien a en b copriem zijn.
Als a en b copriem zijn dan is de ggd een inverteerbaar element. Je zult nu dus moeten aantonen dat dat element altijd 1 is. Dit kun je doen door aan te tonen dat er maar 1 inverteerbaar element is in een Euclidische ring (let wel: ik weet niet of het waar is dat een Euclidische ring maar 1 inverteerbaar element bevat, ik geef alleen een methode om aan te tonen hoe je het kan aantonen op basis van de veronderstelling dat de te bewijzen bewering juist is).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Copriemen

('Vermits' aangezien voor 'mits'?)
Vermits is hetzelfde als 'aangezien' of 'omdat', maar is niet algemeen (gebruikt in België).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer