Eenvoudige vraag elektrisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 220

Eenvoudige vraag elektrisch veld

hallo,

Ik probeer het elektrisch veld op een bepaalde afstand L van een oneindig vlak te zoeken met lading per oppervlakte sigma. Hierbij integreer ik het vlak met behulp van cirkels.

dus elektrisch veld 1/(sigma*4*Pi*epsilon0)*int((2*Pi*r*dr)/d^2)*cos(Theta) waarbij d de afstand is van het punt waarin je het elektrisch veld zoekt tot de cirkel op het vlak.

die 2*Pi mag ik buiten zetten maar dan zit ik vast. Iemand een kleine tip?

groeten

Berichten: 40

Re: Eenvoudige vraag elektrisch veld

Druk de cos theta en d eens uit in z en r dan kom je er wel en de integraal loopt van 0 naar oneindig natuurlijk.

Berichten: 220

Re: Eenvoudige vraag elektrisch veld

ok het is gelukt bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Eenvoudige vraag elektrisch veld

Het kan toch veel simpeler met de wet van Gauss. Beschouw een cilinder loodrecht op en door het vlak (dus aan beide kanten komt de helft van de cilinder uit het vlak met de hoofdas loodrecht op het vlak). Dit is een "Gaussisch oppervlak", de wet van Gauss geldt hier. Het elektrisch veld in de mantel van de cilinder is nul mits de oppervlakte van de mantel loodrecht op het elektrisch veld staat.

De totale elektrische flux is dan de som van de fluxen door het bovenvlak en ondervlak van de cilinder. Omdat A en E hier evenwijdig zijn is de elektrisch flux door boven en ondervlak gelijk aan.
\(\Phi_e = E \left( A_{bovenvlak} + A_{ondervlak} \right) = 2EA = \frac{Q}{\varepsilon_0}\)
Omdat bovenoppervlak en onderoppervlak gelijk zijn. De oppervlakteladingsdichtheid
\(\sigma\)
is gelijk aan
\(\frac{Q}{A}\)
. Het elektrisch veld in een punt buiten de geleider is dus.
\(E = \frac{\sigma \cdot A}{\varepsilon_0} \cdot \frac{1}{2A} = \frac{\sigma}{2 \varepsilon_0}\)
Geen integraal gebruikt. Merk op dat hier een factor 1/2. Dit komt omdat de lading zich moet verdelen over de twee zijden van het vlak.

Reageer