Indrukking buis door eigengewicht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Indrukking buis door eigengewicht

hallo,

ik ben beizg met het doorrekenen van een buis.

deze buis is 36 meter lang, heeft een diameter van 1m, wanddikte 17mm en een eigengewicht van bijna 20.000kg.

nu wil ik de buis op 4 meter van het uiteinde ophijzen. de buis steunt tijdens het hijzen op het uiteinde dat op de grond ligt. hier komt een kracht op van 131.250N. maar deze kracht grijpt theoretisch aan in een punt omdat het een ronde buis is. de buis zal echter iets vervormen zodat een oppervlak ontstaat waarop deze kracht word opgevangen.

nu wil ik graag weten hoe groot dit opppervlak word en hoeveel de buis gaat vervormen door zijn eigengewicht. anders gezegd, is het mogelijk om de buis op te hijzen zonder dat er een het uiteinde ("veel") schade ontstaat door indrukking.

hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

bvd.

Berichten: 4.502

Re: Indrukking buis door eigengewicht

Je zou iets anders moeten werek en wel uitgaan van een ligger op 2 stp. met een overstek van a meter.

Bereken het moment in het ophangpunt,dat gelijk moet zijn aan het veldmoment,globaal zou ik zeggen dat het overstek ongeveer 1/7 deel van de totale lengte is.

Dan heb je de situatie voor het geheel,dan moet je de vervorming,mogelijk plooing berekenen en ik meen,dat hier een lengtemaat van 65 imin van het profiel zou uitrollen om geen vervorming te krijgen.

Reageer