Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied

Wie kent hem niet, het Wilhelmus. Het Wilhelmus klinkt zo Nederlands, of Duits en zelf Frans. Wat is de waarheid achter het Wilhelmus.

De feiten:

De oudste, bekende optekening van de melodie is van 1574. De andere melodie stamt waarschijnlijk uit Frankrijk, waar het lied voor het eerst werd gezongen tijdens het beleg van Chartres in 1568. Het Wilhelmus is het oudste volkslied ter Wereld. De muziek verscheen in 1574, de tekst rond 1590.

Een Nederlands lied waarin een Duitse prins de koning van Spanje eert, gezongen op de melodie van een Frans soldatenliedje. Sinds 10 mei 1932 is het Wilhelmus officieel het Nederlandse volkslied.

Op http://members.home.nl/pushkar/oranje9.html vindt u de volledige tekst van het Wilhelmus.

Het Wilhelmus is nauw verbonden met het huis Oranje-Nassau, dus de koninklijke familie. Het eerd hun eigen afkomst, dus het Duitse bloed. Dus erg Nederlands is het niet. Alleen dat Willem van Oranje vader des vaderlands is, terwijl hij en diens voorouders van Duitse bloed waren. Leuk voor de familie, niet erg praktisch voor het Nederlandse volk. Het Wilhelmus is min of meer ons opgedrongen, de verering van een familie die wordt bestempeld bij gratie gods (= god heeft hen gekozen om het volk te begeleiden). Het Wilhemus mag dan wel een optekening van historische gebeurtenissen zijn, maar het past niet in onze moderne tijdsgeest. Een verering van een familiepast niet in onze tijdsgeest, omdat de tijden van onze natie is veranderd. Gratie Gods lijkt mij ook niet gepast, gezien de ontkerkelijking in ons land in een aardig tempo afneemt.

Modernisering van ons land, vraagt in mijn ogen om nieuwe of andere visies die passen aan de behoefte van het volk anno 2005.

Problemen:

Problemen zijn er altijd, zoals het vasthouden aan de verering van de leden van het koninklijke familie, aangezien het staatshoofd hieruit is voortgekomen door erfopvolging. In Morarchie of republiek is een discussie al reeds gevoerd.

Het volgende probleem is, dat men niet weet wat nu de Nederlandse nationaliteit is. In De Nederlandse indentiteit is hierover een discussie begonnen. Zonder een duidelijk besef wat onze indentiteit is, kan een nieuw volkslied, dat is aangepast aan onze tijd, dus niet in het jaar 1568 of 1574 gepaseerde gebeurtenissen. Mogelijk, zoals sommige kunnen gaan denken dat het Wilhelmus deel uit maakt van onze Nederlandse indentiteit! Wellicht is dat ook zo. Modernisering van ons volkslied, mogelijk een nieuw volkslied, samengesteld door het volk en niet door een persoon of meerdere personen acht ik persoonlijk niet echt haalbaar, omdat er hevige tegenstand gegeven wordt uit de gelederen die koninklijk gezind zijn. Maar wat wel haalbaar is, het voeren van een gezonde politieke discussie.

Mijn vragen zijn:

1). Is een nieuw volkslied, die onze indentiteit verwoord, haalbaar.

Met onze indentiteit bedoel ik het Nederlandse.

2). Als er een nieuw volkslied zou komen, wat zou de inhoud kunnen zijn om die Nederlandse indentiteit kracht bij te zetten, zoals het multicutureel besef? De geschiedenis van de afgelopen 100 jaar?

3). Dient het volkslied mee te veranderen met onze tijd?

4). Kunnen wij leven met de veranderingen, die een nieuw volkslied teweeg brengt?

5). Overige openstaande problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied

Ons koningshuis is gebaseerd op een Duitser die waarschijnlijk meestal in het Frans sprak, alleen om die reden al te mooi om kwijt te raken. Natuurlijk zitten er voor nu gekke dingen in: neem het zesde couplet dat voor niet-Christenen, zeker voor atheisten niet erg prettig is.

Ik denk een van de weinige volksliederen die niet besmet is met een Nationalistische Romantiek. Zulk een lied is leuk voor nationalisten, maar niet voor het volk.

Beter dan bijvoorbeeld

wien Neerlandsbloed door d' adr'en vloeit

van vreemde smetten vrij

of dergelijke bagger.

1. Identiteit van een volk verandert continu, voor zover je in deze tijd nog van identiteit kan spreken. Door de moderne omstandigheden gaat alles zoveel sneller dan vroeger, je zou elke tien jaar een nieuw volkslied moeten maken, passende bij de trend van dan.

2. Het Wilhelmus is multicultureel! Dat omdat ons vorstenhuis een Duits vorstenhuis is met o.a. Russische en Argentijnse trekjes. Over 100 jaar hebben we mogelijk koningin Fatima I, en waarom niet.

Als we het Wilhelmus zingen dan benadrukken we onze Duitse afkomst en noemen we de betoonde eer aan de koning van Spanje. Het Franse prinsdom Oranje wordt genoemd, wat wil je nog meer?

3. Nee, laat er toch een paar dingen niet met elk zuchtje wind mee te veranderen, laten er toch een paar ankers zijn.

4. We kunnen ook leven met de hier en daar absurde letterlijke betekenis van het Wilhelmus, dus elk ander lied zou ook moeten kunnen.

Berichten: 1.286

Re: Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied

Beste JanMeut
Ons koningshuis is gebaseerd op een Duitser die waarschijnlijk meestal in het Frans sprak, alleen om die reden al te mooi om kwijt te raken. Natuurlijk zitten er voor nu gekke dingen in: neem het zesde couplet dat voor niet-Christenen, zeker voor atheisten niet erg prettig is.
Reden temeer om het te veranderen lijkt mij.
1. Identiteit van een volk verandert continu, voor zover je in deze tijd nog van identiteit kan spreken.  Door de moderne omstandigheden gaat alles zoveel sneller dan vroeger, je zou elke tien jaar een nieuw volkslied moeten maken, passende bij de trend van dan.
Prima onderwerp, waarover eens nagedacht mag worden.
2. Het Wilhelmus is multicultureel! Dat omdat ons vorstenhuis een Duits vorstenhuis is met o.a. Russische en Argentijnse trekjes. Over 100 jaar hebben we mogelijk koningin Fatima I, en waarom niet.
Fatima I? Tegen die tijd bestaat ons vorstenhuis niet meer, althans dat mag ik hopen. Ik moet er niet aan denken een moslim-naam is een Nederlandse vorstenhuis. Dit is wel te multicultureel zeg. :shock:
Als we het Wilhelmus zingen dan benadrukken we onze Duitse afkomst en noemen we de betoonde eer aan de koning van Spanje. Het Franse prinsdom Oranje wordt genoemd, wat wil je nog meer?
Onze Duitse afkomst? Niet die van mij. Ik krijg de kriebels als iemand gaat spreken voor anderen met termen van "onze".
3. Nee, laat er toch een paar dingen niet met elk zuchtje wind mee te veranderen, laten er toch een paar ankers zijn.
Vasthouden aan oude vertrouwde zaken staat evolutie in de weg.
4. We kunnen ook leven met de hier en daar absurde letterlijke betekenis van het Wilhelmus, dus elk ander lied zou ook moeten kunnen.
Juist daarom zou het Wilhelmus plaats mogen maken voor totaal iets nieuws, zoals dromen zijn bedrog, afscheid nemen bestaat wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied

Niet alleen is het een van de oudste en textueel meest interessante volkslied van de wereld. Luister bijvoorbeeld naar het franse, Amerikaanse of engels, dat lichtjes samengevat gaat over het uitmoorden van de vijand. Of de wat moderne van bv Canada wat over de schoonheid van het land gaat. Het is ook een van de muzikaal meest interessante lied. Het is niet, zoals 90% van europa een bombastische mars. Maar (als goed uitgevoerd) een stijlvolle, statige mars met zeer genuanceerde ritme wisselingen. Ik zelf als musicus, vindt het een heel goed muzikaal volkslied, omdat juist deze langzame mars een erg mooie grandeur samenbrengt ook is de text erg goed te zingen omdat het ritme is afgesteld op de tekst, in plaats van andersom.

Nee, het kan alleen berg af.

Berichten: 1.286

Re: Politiek: Modernisering Nederlandse volkslied

Beste DePurpereWolf,
Nee, het kan alleen berg af.
Klinkt nogal negatief. Je kan het ook positief zien. Juist te doen wat algemeen gangbaar is om te buigen wat juist afwijkt van het normale wat wij gewend zijn.

Reageer