Nut diureticum bij arthritis en reuma

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Nut diureticum bij arthritis en reuma

Ik heb in een artikel teruggevonden dat zwarte radijs diuretische effecten heeft en bijgevolg dus ook kan helpen bij de behandeling van arthritis en reuma. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Alvast bedankt!

Berichten: 14

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Ik heb geleerd dat je bij een persoon met jicht en een hoge bloeddruk juist geen diureticum mocht geven omdat dit kon leiden tot neerslaan van urinezuur in de gewrichten en de arthritis dus nog zou verergeren.

Hoe het dan toch een nut kan hebben is dus een contra-dictie : mss doordat bij diureticum onstekingsvocht gaat dalen? Of is dit foute redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

In het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde stond te lezen dat uit onderzoek is gebleken dat jicht niets te maken heeft met het al dan niet gebruik van diuretica. In het algemeen zou ik het gebruik van diuretica afraden. Behalve bij oedemen natuurlijk. Jicht kan veel oorzaken hebben maar het gebruik van diuretica behoort daar niet bij.

Mag ik vragen in welk artikel je dit hebt gelezen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 14

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Popovic, M.; Lukic, V.; Jakovlevic, V.; Mikov, M. (1993). The effect of the radish (Raphanus sativus spp. Niger) juice on liver function. Fitoterapia,64,229-231.

'k Heb overmorgen thesisverdeding en moet alles wat ik in mijn thesis vermeld heb dan ook kunnen verklaren. 'kGa er wel vanuit dat in dergelijke artikels geen leugens verteld worden, mr met mn kennis geraak ik er niet echt aan uit...

Alvast bedankt voor de informatie!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Ik zie wel een link tussen de twee. Diuretica zorgen ervoor dat je gewicht verliest en daardoor worden de gewrichten minder belast. Een mindere belasting kan dan weer helpen bij arthritis.

Zeg dat maar bij de verdediging van je thesis.

Voedingskundig moet ik er natuurlijk ook wel bijzeggen dat we altijd een gewichtsverlies van vet nastreven en nooit een gewichtsverlies van vocht.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 21

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Probleem met diureticagebruik is naast ongewenste nierprikkeling ook uitdroging. Door de uitdroging stijgen je electolyten maar ook de concentratie urinezuur. Concreet kan diuretica een jichtaanval provoceren/uitlokken. En dan met name de zogenaamde thiazide diuretica.

Ik heb er verder nog nooit van gehoord dat diuretica ontstekingsvocht verminderd omdat dat vocht (reactief) celdebri is.

Heb het nog even nagevraagd aan collega en die had hier ook geen kennis over. Kortom (arrogant), het is dus niet zo.

Oedeem kan cardiaal zijn, veneuze insufficientcy (spataderen), myxoedeem (door schildklierproblematiek) en nog wat oorzaken die minder aandeel hebben in deze problematiek. Bij venueze insuff. kun je kortdurend diuretica gebruiken om bijvoorbeeld wonden de kans te geven om te genezen. Maar het is geen goede en permanente manier. Wat wel juist is, is het gebruik van steunkouzen en bewegen.

Voor cardiale oorzaken is diuretica wel nodig. Je moet wel. En myxoedeem door schildklierproblematiek vereist behandeling van de schildklier.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Het is een mooie uitleg Martijn, maar het gaat hem hier niet over jicht maar wel over reuma en arthritis.

Het is dan wel zo dat jicht reuma kan veroorzaken, maar er zijn ook nog 200 andere gevallen die reuma kunnen veroorzaken. Dat sluit natuurlijk niet uit dat men in het artikel van Appel bij nader inziens beter een contra-indicatie voor jicht had vermeld.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 209

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

In het Nederlands tijdschrift voor geneeskunde stond te lezen dat uit onderzoek is gebleken dat jicht niets te maken heeft met het al dan niet gebruik van diuretica. In het algemeen zou ik het gebruik van diuretica afraden
In hetzelfde nummer stond een commentaar van Jacobs en Bijlsma. Zij hebben kritiek op de conclusie van het onderzoek dat jicht niet wordt uitgelokt door gebruik van diuretica:

'Wij onderschrijven derhalve de mening van Janssens et al. dat angst voor jicht geen gegronde reden is om patiënten met een goede medische indicatie voor diureticumgebruik deze therapie te onthouden. 1 Maar hun onderzoek heeft ons inziens onvoldoende statistisch onderscheidingsvermogen (‘power’) om de algemene opvatting dat diureticumgebruik – op basis van de hierboven beschreven werking – jicht uitlokt te kunnen weerleggen'

Jicht en diuretica; nog steeds problematisch. Jacobs, J.W.G. en Bijlsma, J.W.J. Ned Tijdschr Geneeskd. 2007; 151; 458-60

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

martijn100 schreef:Ik heb er verder nog nooit van gehoord dat diuretica ontstekingsvocht verminderd omdat dat vocht (reactief) celdebri is.

Heb het nog even nagevraagd aan collega en die had hier ook geen kennis over.

Oedeem kan cardiaal zijn, veneuze insufficientcy (spataderen), myxoedeem (door schildklierproblematiek) en nog wat oorzaken die minder aandeel hebben in deze problematiek. Bij venueze insuff. kun je kortdurend diuretica gebruiken om bijvoorbeeld wonden de kans te geven om te genezen. Maar het is geen goede en permanente manier. Wat wel juist is, is het gebruik van steunkouzen en bewegen.
Diuretica verminderen het exsudaat niet omdat dat vocht zich niet intravasaal bevindt. Alleen vocht dat intravasaal zit kan door de nieren gefiltreerd worden. Bij overvullingsbeelden of decompensatio heb je ook vocht in de 3de ruimte -in dit geval transudaat-, maar dit wordt door de lymfe afgevoerd met behulp van verlaging van de hydrostatische druk door toegenomen vochtafdrijving in de nieren.

Ik zou hypothyreoidie niet in de top 3 zetten van oorzaken van oedeem. Mij lijkt cardiaal, renaal, hepatisch, veneus (incluis trombotisch), inflammatoir dan wel infectieus, en lymfogeen waarschijnlijker.

Diureticagebruik bij veneuze insufficientie teneinde wonden te genezen komt in de praktijk niet tot zelden voor.

Beste therapie blijft zinkolie, iets van colloid en zwachtelen/steunkousen. Erg goede resultaten bij hardnekkige ulcera crures zijn tevens te bereiken met VAC-therapie.

Soit,

ik zou geen verklaring kunnen verzinnen waarom diuretica van nut zouden kunnen zijn bij (reumatoide) artritis.

Ongeacht wat wordt beweerd blijf ik het adagium toepassen: pas op met diuretica bij pre-existente jicht. Het

farmacotherapeutisch kompas hanteert dit namelijk ook nog.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 21

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Wat betreft mijn DD/, realiseer ik , dat iedere arts zijn eigen DD lijst heeft van oorzaken die hij/zij het meest in de praktijk tegenkomt. Witte raven heb ik daarom niet vermeld. Behalve dan myxoedeem.

Ik kan dan ook alleen maar iets zeggen op mijn ervaring bij long stay ouderen binnen een psych inrichting en hun somatische klachten waarbij oedeem ontstaat. Beelden als hepatitisch zie ik dan ook niet, omdat ik die instuur(de). Niet mijn terrein. Ongetwijfeld zal binnen een somatisch ziekenhuis een andere DD de lijst aanvoeren.

Wanneer vocht extravasaal uittreedt door druk, kan het ook weer intravasaal gaan. Daarom helpt het om de benen hoog te leggen en steunkouzen te gebruiken. Door het gebruik van diuretica zal osmotische werking eiwitten etc intravasaal toenemen en daardoor vocht uit het oedeem ontrekken.

Nu heb ik zelf nog nooit een diureticum voorgeschreven bij oedeem obv veneuze insuff. Dus feitelijk weet ik het niet. De huisarts waarmee ik samenwerkte haalde incidenteel dit trucje wel uit.

Toch nog even collega weer gevraagd of hij het wel eens toegepast heeft en het antwoord was ja. Het werkt dus wel volgens hem (geriater). Alleen is het een manier die geen schoonheidsprijs verdient. Verder blijken huisartsen deze truc ook uit te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

martijn100 schreef:Wat betreft mijn DD/, realiseer ik , dat iedere arts zijn eigen DD lijst heeft van oorzaken die hij/zij het meest in de praktijk tegenkomt. Witte raven heb ik daarom niet vermeld. Behalve dan myxoedeem.

Ik kan dan ook alleen maar iets zeggen op mijn ervaring bij long stay ouderen binnen een psych inrichting en hun somatische klachten waarbij oedeem ontstaat. Beelden als hepatitisch zie ik dan ook niet, omdat ik die instuur(de). Niet mijn terrein. Ongetwijfeld zal binnen een somatisch ziekenhuis een andere DD de lijst aanvoeren.


Fair enough, desalniettemin staat -in de hele populatie- myxoedeem erg laag. Dat het bij gerontopsychiatrische patienten vaker voorkomt zal best. Ik kan daar geen verklaring voor verzinnen, behalve dat deze mensen niet de hormoonsuppletie krijgen die zij behoeven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 35

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

The characteristic pathologic finding in hypothyroidism is a peculiar mucinous nonpitting edema (myxedema), which is most obvious in the dermis but can be present in many organs. The myxedema is due to accumulation of hyaluronic acid and other glycosaminoglycans in interstitial tissue; these hydrophilic molecules attract much water 1. The deposits of glycosaminoglycans have been related to loss of the inhibitory effects of thyroid hormone on the synthesis of hyaluronate, fibronectin and collagen by fibroblasts
Thyroidmanager, hoofdstuk 9 Adult Hypothyroidism

en twee links naar het met bij klimmende leeftijd toenemen van hypothyreoïdie (gemeten naar aantal thyreomemetica gebruikers). Naar schatting zijn er overigens nog een paar honderdduizend patiënten in Nederland niet gediagnosticeerd.

Daar zullen ongetwijfeld een redelijk aantal ouderen bij zitten.

Schildklier in cijfers

Grafiek thyreomemeticagebruikers

Of diuretica effect hebben op myxoedeem? Ben nieuwsgierig, misschien weet iemand daar een antwoord op?

Hypo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Of diuretica effect hebben op myxoedeem? Ben nieuwsgierig, misschien weet iemand daar een antwoord op?


Neen, diuretica hebben geen effect aangezien ze de intravasale vochthuishouding reguleren door de nierwerking

te manipuleren. In veel gevallen neemt ook het vocht uit de 3de ruimte af, omdat deze simpelweg door de verminderde

uittreding van extra vocht via de lymfe afgevoerd kan worden. Echter, myxoedeem is geen zwelling ten gevolge van

een teveel aan vocht, maar van een toename in glycosaminoglycanen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 35

Re: Nut diureticum bij arthritis en reuma

Begrijp het, dank!

Reageer