De energie van een foton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

De energie van een foton

Een foton heeft altijd dezelfde massa (geen of onmeetbaar) en altijd dezelfde snelheid ©. Hoe kan een foton dan minder of meer energie hebben?

Men beweert wel eens dat een radiofoton met een lange golflengte minder energie heeft dan een lichtfoton met een kortere golflengte. Is het echter niet zo dat licht per seconde simpelweg meer fotonen uitzendt, vanwege die kortere golflengte, en dat we dus niet spreken van de energie van EEN foton, maar van een straal fotonen per tijdseenheid?

Re: De energie van een foton

Roel schreef:Een foton heeft altijd dezelfde massa (geen of onmeetbaar) en altijd dezelfde snelheid ©. Hoe kan een foton dan minder of meer energie hebben?

Men beweert wel eens dat een radiofoton met een lange golflengte minder energie heeft dan een lichtfoton met een kortere golflengte. Is het echter niet zo dat licht per seconde simpelweg meer fotonen uitzendt, vanwege die kortere golflengte, en dat we dus niet spreken van de energie van EEN foton, maar van een straal fotonen per tijdseenheid?
De energie van een foton ligt in zijn golfkarakter, niet is zijn massa of snelheid.

Energierijke fotonen hebben een veel kortere golflengte dan fotonen met weinig energie.

Re: De energie van een foton

tot op heden is er ook nog geen bewijs dat een foton niet massaloos is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De energie van een foton

tot op heden is er ook nog geen bewijs dat een foton niet massaloos is.
Er is genoeg bewijs dat deze massa verwaarloosbaar klein is als het met de energie van het foton wordt vergeleken.

De boven limiet van een foton is vastgesteld op om en rond de 10^-50

Even wat rekensommetjes:

Energie via golfeigenschappen(3*10^8 6.26*10^-34)/6.6*10^-7 = 3*10^-19

energie via "massa" 1/2*(10^-60)*(3*10^8)^2 = 10^-44

Ofwel ogenschijnlijke massa is kwa energie totaal verwaarloosbaar.

Er is tot op heden ook geen bewijs gevonden dat de foton niet massaloos is.

Foton heeft golf en deeltjes eigenschappen, dat mag je niet vergeten.

Het aantal fotonen is de intensiteit van het licht.

Als je weet hoe licht ontstaat, door bijvoorbeeld een elektron die terug gaat naar z'n originele baan. Dan kan je de energie bereken van één foton, verschillende energie verschillen tussen de banen rond een atoom zorgen dus voor elk één foton met zijner specifieke energie, en dus golflengte.

Hier een bron: http://www.signaldisplay.com/relativity.html

Re: De energie van een foton

Tot op heden wordt er nog steeds vanuit gegaan dat het foton massaloos is. Dit is een rechtstreeks gevolg van de speciale relativiteitstheorie, waaraan de meeste wetenschappers nog niet willen van afstappen.

Het is wel zo dat er heel wat theoretische modellen bestaan (oa GUT' s) waarin fotonen wel massa zouden hebben. Hier zijn echter nog geen experimentele bewijzen van.

Berichten: 100

Re: De energie van een foton

DePurpereWolf schreef:Als je weet hoe licht ontstaat, door bijvoorbeeld een elektron die terug gaat naar z'n originele baan. Dan kan je de energie bereken van één foton, verschillende energie verschillen tussen de banen rond een atoom zorgen dus voor elk één foton met zijner specifieke energie, en dus golflengte.

Hier een bron: http://www.signaldisplay.com/relativity.html
Even een vraagje, als een elektron weer terug gaat naar zijn origenele schil straalt hij een foton uit. Als een foton massa heeft dan zou de elektron dus ook massa moeten verliezen. ofniet ??

Berichten: 259

Re: De energie van een foton

Neen, een foton heeft geen massa dus kan een electron deze onbeperkt opnemen en afstaan. Het electron krijgt door de lagere baan, wel minder energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De energie van een foton

sanderol schreef:
DePurpereWolf schreef:
Als je weet hoe licht ontstaat, door bijvoorbeeld een elektron die terug gaat naar z'n originele baan. Dan kan je de energie bereken van één foton, verschillende energie verschillen tussen de banen rond een atoom zorgen dus voor elk één foton met zijner specifieke energie, en dus golflengte.

Hier een bron: http://www.signaldisplay.com/relativity.html
Even een vraagje, als een elektron weer terug gaat naar zijn origenele schil straalt hij een foton uit. Als een foton massa heeft dan zou de elektron dus ook massa moeten verliezen. ofniet ??
Nee, er kan "in principe" ook een deel van de energie om worden gezet naar massa.

Re: De energie van een foton

is het niet zo dat op kwantum-niveau energie en massa uitwisselbaar zijn? (E=mc^2) en dat de massa en de nergie van een deeltje dus in principe als één iets gezien moeten worden?

Re: De energie van een foton

Ik dacht te hebben begrepen dat als iets de lichtsnelheid nadert (dat wil een foton nog wel lukken dacht ik :-)) dat dan zijn massa oneindig groot wordt.

Dat zou betekenen dat als een foton ook maar enigzins massa heeft -hoe klein ook- dat dan zijn massa ook oneindig groot zou worden.

Daar ik 's avonds -zonder te hoeven verwachten dat ik door het licht van de lamp verpletterd word- een lamp aan kan doen, denk ik daaruit te kunnen opmaken dat fotonen geen massa hebben.

Re: De energie van een foton

dicko foei!!! foton is massaloos. Dus zijn rustmassa=0.

---------

Een foton heeft altijd dezelfde massa (geen of onmeetbaar) en altijd dezelfde snelheid ©. Hoe kan een foton dan minder of meer energie hebben?

makkelijk; het heeft wel een massa! of energie zo je wilt. die energie zit gewoon in het golfkarakter. je kan het op 2 manieren uitleggen dus.

Re: De energie van een foton

ik stel maar

als een foton geen massa heeft, hoe kan dan e=mc² nog kloppen.

e=0.c² ==>e=0

dan zou het foton dus nul energie hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: De energie van een foton

jorge schreef:ik stel maar

als een foton geen massa heeft, hoe kan dan e=mc² nog kloppen.

e=0.c² ==>e=0

dan zou het foton dus nul energie hebben.


zie http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...pid=96605#96605
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: De energie van een foton

De meer algemene vorm van E = mc^2 is:

E^2 = (mc^2)^2 + (pc)^2.

Deze formule geldt ook voor bewegende objecten, of ze nu rustmassa hebben (materie) of niet (fotonen), terwijl E = mc^2 alleen geldt voor objecten in rust, waarvoor geldt p = 0 (dus impuls = 0).

Voor een foton, met m = 0, geldt dus:

E^2 = 0^2 + (pc)^2

E = pc (of E = -pc, maar die uitkomst heeft geen betekenis voor zover ik weet)

Dus een foton heeft een energie die gelijk is aan zijn impuls maal de lichtsnelheid. Volgens de relatie E = hf (energie = constante v. Planck maal frequentie) kom je dan uit op:

p = hf/c = h/ :shock: (dus constante v. Planck gedeeld door golflengte).

Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Relativistic_mass

Berichten: 2

Re: De energie van een foton

jorge schreef:ik stel maar

als een foton geen massa heeft, hoe kan dan e=mc² nog kloppen.

e=0.c² ==>e=0

dan zou het foton dus nul energie hebben.
Als ik mij niet vergis is deze formule enkel van toepassing bij massadefect.

E=mc² toont niet aan hoveel energie een bepaalde massa bezit, maar de hoeveelheid energie er zou vrijkomen moest die massa zou omgezet worden bij massadefect.

Reageer