Energie omzetting mens

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Energie omzetting mens

Heee, Voor school moeten we in een opdracht dit van een mens opschrijven;

1.welke brandstof er in gaat

2.om welke energievorm het gaat (welke energievorm is in deze brandstof opgeslagen?)

3.welke energieomzetting er in de machine plaats vindt (noteer dit met een pijl)

4.welke energievorm(en) hierbij ontstaat (of ontstaan)

5.welke afvalstoffen er vrijkomen (noem er zoveel mogelijk)

Sommige energieomzettingen gaan samen met een scheikundig proces. Als daar sprake van is:

6.Hoe noem je het scheikundig proces dat plaatsvindt bij de energieomzetting?

Kan iemand helpen? Want ik snap het echt niet :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Energie omzetting mens

Ik wil je wel een eindje op weg helpen hoor. Mensen halen hun energie uit voedsel. Het energie dat in voedsel zit noemen we chemische energie, omdat zij opgeslagen zit in moleculen. Voornamelijk vet, suiker, en eiwitmoleculen.

Dat is dan voor vraag 1 en 2.

Voor vraag 3, dat kan je eigenlijk zeer uitgebreid doen, maar om dit tot in de detail te doen heb je al heel wat biochemische kennis nodig. Maar om het beknopt te houden:

Suiker, eiwitten, vetten (= potentiele energie) ===) kinetische energie

4) Als energievorm ontstaat dus mechanische energie (= kinetische energie)

5) Afvalstoffen zijn afhankelijk van het type voedsel. Vetrijk voedsel geeft bijvoorbeeld ketonen als afvalstof en eiwitrijk voedsel geeft NH3 als afvalstof.

6) Voor vraag 6 hangt dit weer af van het type voedsel. Voor vet heet dat scheikundig proces beta oxidatie.

Ik heb je nu een kleine basis gegeven om je op stap te helpen bij deze oefening. Je kan deze opdracht nu tot ruim in detail uitwerken. Daarvoor kan ik aanraden om naar de bibliotheek te gaan en een paar boeken van biochemie door te nemen. Als je dan nog iets niet snapt, horen we het wel!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Energie omzetting mens

Als je aan het googelen gaat: Gebruik dan als zoekterm 'Mitochondrieën'.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 5

Re: Energie omzetting mens

Oooowww SUPER!!! Echt bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Energie omzetting mens

Graag gedaan
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer