[natuurkunde] practicum weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[natuurkunde] practicum weerstand

Hallo,

Ik moest laatst in de klas een practicum uitvoeren om erachter de komen hoe groot de weerstand was die we gebruikten. Ik ben er al achter dat hij rond de 500 Ohm is.

Ook moesten we van onze resultaten grafieken maken, deze heb ik gemaakt.

grafieken

Uit deze gegevens moet ik conclusies trekken, ik weet dat grafiek 3 een rechtevenredig verband is.

Maar wat dit nou uiteindelijk betekent weet ik niet, en uit grafiek 1 en 2 zie ik niet echt wat ik eruit kan concluderen.

In de grafieken is U tegen I uitgezet en U tegen R (onderste as is weggevallen bij tabel 4 en 3).

Hopelijk kunnen jullie me helpen. :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] practicum weerstand

voor een zg ohmse weerstand is U gedeeld door I constant, dwz dat onvoorwaardelijk geld R= U/I (wet van Ohm)

je eerste grafieken hebben betrekking op een gloeilamp. Hoe meer stroom je daar doorheen jaagt, hoe warmer dat draadje wordt. Kennelijk geldt R=U/I hier niet zomaar. De temperatuur heeft blijkbaar invloed op de weerstand van je draad. Concludeer uit je grafieken wélke invloed.

je grafiek 3 is een beetje té recht.

Als je an het gloeilampenverhaal denkt, kun je dan bedenken waarom ook grafiek 4 niet netjes recht blijft?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 50

Re: [natuurkunde] practicum weerstand

Het is een Ohmse weerstand, en in grafiek 4 gaat de lijn naarmate de stroomsterkte groter is omhoog

Maar wat betekent dat laatste dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] practicum weerstand

manon92 schreef:Het is een Ohmse weerstand, en in grafiek 4 gaat de lijn naarmate de stroomsterkte groter is omhoog

Maar wat betekent dat laatste dan?
Dat laatste betekent dat het dán dus óók geen ohmse weerstand meer is. Ik denk dat het ding ook al wat warmer wordt en daarom zijn weerstand oploopt.

"ohmse weerstand" is een theoretisch begrip

dit is een weerstandje. Géén "ohmse weerstand" Afbeelding

Hij zal zich op zijn best binnen zekere grenzen "ohms" gedragen....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer