Equivalentgram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

Equivalentgram

Om een equivalent gram te berekenen moet je zien hoeveel gram er van een stof met 8 gram O2 reeageert of hoeveel gram er nodig is om H op te leveren, zover ben ik mee maar dan heb ik 2 vragen

1) 2 Na + 2 HCl ----> 2 NaCl + H2

Waarom moet je hier alles me 2 vermenigvuldigen ? Het gaat toch ook met 1, of is dit omdat H alleen niet (veel) voorkomt en H2 wel ?

2) Kan het zijn dat er een trucje is met oxidatiegetallen ? Ik dacht dat ik mijn leraar er iets over hoorde zeggen.

Ik zat te denken in de richting van als je je coëfficiënten niet moet aanpassen dat je equivalent gram gelijk is aan je molariteit (aantal mol, of omzetten naar gram, per liter oplossing)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Equivalentgram

Inderdaad alles x2, want er wordt waterstofgas gevormd (H2) en niet H, want anders is het H+ en dat is een proton.

Dat zijn geen oxidatiegetallen, maar voorgetallen. Oxidatiegetallen worden bij redoxreacties gebruikt en voorgetallen worden bij stoichiometrische reacties gebruik. Jouw vraag is een voorbeeld van een stoichiometrische reactie.

Als je wil weten hoeveel gram H2 er wordt gevormd, moet je naar je reactie kijken.

Er is 2 mol Na aanwezig, maar ook 2 mol HCl

M van natrium = (vul zelf in)

M van HCl = (vul zelf in)

Dan moet je Na en HCl naar mol omrekenen, dit kan met de formule n=m/M

Voor Na en Hcl, kom je dan het aantal mol uit. Dit moet je dan delen door de voorgetallen (zowel voor Na als HCl) is dat twee. De uitkomst die je dan hebt, dat is de beperkende factor.

Het aantal mol van de beperkende factor moet dan reageren met H2. Hou er rekening mee dat je twee mol laat reageren met 1 mol H2. Dus moet je delen door 2.

Dan kan je terug via n=m/M of m=n*M kijken hoeveel H2 er wordt gevormd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 136

Re: Equivalentgram

Nog een vraagje, kan iemand me zeggen wat er met alle stoffen gebeurt als je ze in water laat reageren ?

Bijvoorbeeld, een zuur in water geeft een H+ af en behoudt de zuurrest

een zuuroxide in water vormt een zuur

een zout in water vormt een negatieve zuurrest en een positief metaal (of meerdere)

een hydroxide in water splits een OH- af en een positief metaal

een basisch oxide in water vormt een base ?

Is dit allemaal correct ? Want ik heb soms nogal moeite met stoffen te neutraliseren, heeft iemand daar een strategie voor ?

Nu probeer ik alles eerst in H20 op te lossen omdan met de nieuwe stoffen een andere stof van een andere soort en meestal H20 te vormen maar soms lijkt alles een beetje raar bv

NH3 + H20 ----> NH4(plus) + OH(min)

Waarom wordt dit niet HNO3 en hoe kan ik weten dat het NH4 OH moet zijn en niet HNO3 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Equivalentgram

Om een equivalent gram te berekenen moet je zien hoeveel gram er van een stof met 8 gram O2 reeageert of hoeveel gram er nodig is om H op te leveren, zover ben ik mee
maar dan ben je mij weer kwijt. Volgens mij heb je het hier over een gramequivalent.

Nemen we bijvoorbeeld O2-, dat heeft een molmassa van 16 g , maar door zijn lading kan het met 2 stuks éénwaardige ionen reageren en heeft dus een gramequivalent van 8 (8 gram nodig voor een reaktie met één mol van een éénwaardig positief ion)

Nemen we bijvoorbeeld P3-, dat heeft een molmassa van 31 g , maar door zijn lading kan het met 3 stuks éénwaardige ionen reageren en heeft dus een gramequivalent van 10,3 (10,3 gram nodig voor een reaktie met één mol van een éénwaardig positief ion)
maar dan heb ik 2 vragen

1) 2 Na + 2 HCl ----> 2 NaCl + H2

Waarom moet je hier alles met 2 vermenigvuldigen ? Het gaat toch ook met 1, of is dit omdat H alleen niet (veel) voorkomt en H2 wel ?
H zal inderdaad alleen als twee-atomig molecuul H2 voorkomen, net als F, Cl, Br, I, O, N .
2) Kan het zijn dat er een trucje is met oxidatiegetallen ? Ik dacht dat ik mijn leraar er iets over hoorde zeggen.

Ik zat te denken in de richting van als je je coëfficiënten niet moet aanpassen dat je equivalent gram gelijk is aan je molariteit (aantal mol, of omzetten naar gram, per liter oplossing)
zie boven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Equivalentgram

Jan van de Velde schreef:maar dan ben je mij weer kwijt. Volgens mij heb je het hier over een gramequivalent.

Nemen we bijvoorbeeld O2-, dat heeft een molmassa van 16 g , maar door zijn lading kan het met 2 stuks éénwaardige ionen reageren en heeft dus een gramequivalent van 8 (8 gram nodig voor een reaktie met één mol van een éénwaardig positief ion)

Nemen we bijvoorbeeld P3-, dat heeft een molmassa van 31 g , maar door zijn lading kan het met 3 stuks éénwaardige ionen reageren en heeft dus een gramequivalent van 10,3 (10,3 gram nodig voor een reaktie met één mol van een éénwaardig positief ion)
Bij ons noemt het equivalentgram maar de leerkracht is soms nogal snel dus het kan zijn dat het een gramequivalent is.

Bijgevolg moet je dus eigelijk je molmasse delen door je lading, en daar de absolute waarde van nemen ?

Bij moleculen zoals bijvoorbeeld C(NO3)2 , wat neutraal is, is de molmasse dus gelijk aan je gramequivalent ?

De normaliteit bepalen is dan gewoon een kwestie van je hoeveelheid gram per liter te delen je gramequivalent (hier = molmassa)

Dus als ik 65.6 gram Ca(NO3)2 in 1 liter vloeistof zou hebben zitten is de normaliteit = 65.6/82 = 0.8N?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Equivalentgram

Niet normaaloplossingen verwarren met gramequivalenten.

een 1 M (molair, mol/L) calciumnitraat oplossing kun je ook als volgt weergeven::
  • als een 2 N (normaal, molequivalenten/L) calciumionenoplossing, want calcium is tweewaardig
  • als 40 g/L (want calcium heeft een molmassa van 40 g).
  • als 20 geq/L (gramequivalenten per liter, zie eerder bericht)
Ik meende trouwens dat dat hele normaal- of equivalentengebeuren vrijwel nooit meer werd gebruikt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Equivalentgram

Jan van de Velde schreef:Niet normaaloplossingen verwarren met gramequivalenten.

een 1 M (molair, mol/L) calciumnitraat oplossing kun je ook als volgt weergeven::
  • als een 2 N (normaal, molequivalenten/L) calciumionenoplossing, want calcium is tweewaardig
  • als 40 g/L (want calcium heeft een molmassa van 40 g).
  • als 20 geq/L (gramequivalenten per liter, zie eerder bericht)
Ik meende trouwens dat dat hele normaal- of equivalentengebeuren vrijwel nooit meer werd gebruikt?
Was het maar waar dat het niet meer gebruikt werd, maar ik snap niet hoe je aan die 20 gramequivalent komt voor calciumnitraat ( Ca(NO3)2 ).

Want wij hebben hem berekend in onze cursus en ik kwam om 82 gram uit, dus 1 geq = 82 gram

Molmassa is 164 gram, dus dan kan ik niet rekenen op de lading van het geheel aangezien die neutraal is of moet ik dan zeggen Ca 2 elektronen heeft en dus delen door 2 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Equivalentgram

pardon, ik rekende alleen met molmassa calcium, niet calciumnitraat :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Equivalentgram

pardon, ik rekende alleen met molmassa calcium, niet calciumnitraat :D
Dat bespaart dan al heel wat hoofdpijn :P

Maar mijn redering is voor de rest wel juist ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Equivalentgram

Ik meende trouwens dat dat hele normaal- of equivalentengebeuren vrijwel nooit meer werd gebruikt?
Dat bespaart dan al heel wat hoofdpijn :P

Maar mijn redering is voor de rest wel juist ?
ja

en dan gauw weer afschaffen dus :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Equivalentgram

Jan van de Velde schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaliteit

ja

en dan gauw weer afschaffen dus :D
Hartelijk bedankt, ik zal in de vakantie zeker wat die eiwitten gaan maken !

EDIT : het zou leuk zijn als het morgen niet op het examen zou vermelden al moet het nu wel lukken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Equivalentgram

Hartelijk bedankt, ik zal in de vakantie zeker wat van die eiwitten gaan maken !
Geen enkele reden om dat als vakantiewerk te beschouwen, n al helemaal niet om het daartoe te beperken.

Want zelf heb je er ook eigenlijk geen werk aan.

Doet je computer namelijk bijna ongemerkt op de achtergrond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer