[scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Hoi!

Voor een practicum voor scheikunde heb ik 10 mL HCl moeten titreren in een monster van 50 mL NaOH. Aan de hand van een aantal gegevens moet ik de concentratie van de NaOH berekenen.

Gegevens:

Er wordt 10 mL HCl met concentratie 0,1097 mol/L getitreerd

Er is 50 mL NaOH

Een grafiek van de titratie:

Afbeelding

En ik ben nu tot hier gekomen:

Afbeelding

Ik snap er, om eerlijk te zijn geen bal van. Ik heb nog nooit met titratie gewerkt.

Heeft er iemand enig idee? Ik zou hulp heel erg op prijs stellen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Ik neem dus aan dat dat stuk tekst onder de grafiek van jou zelf is?

Je antwoord op vraag 1 is correct. Zo zie je dat er 1 mol NaOH met 1 mol HCl reageert tot een neutraal geheel. Da's mooi.

Titreren si het druppel voor druppel toevoegen van de ene vloeistof aan de andere, in de verwachting een omslagpunt te zien waaruit je conclusies kunt trekken.

Je constateert dat pH 7 (neutraal) bereikt wordt wanneer je 2,9 mL van dei HCl oplossing had toegevoegd. Het lijkt me dat je er een tikje naast zit, maar ik kan op mijn scherm ook niet zo precies aflezen. 2,9 mL it is.

Dat betekent dat 2,9 mL van die HCl-oplossing evenveel HCl bevat als dat er NaOH in je 50 mL monster aanwezig was.
  • Die HCl oplossing bevatte 0,1097 mol/L. Hoeveel mol is dat in 2,9 mL??
  • Hoeveel mol NaOH zat er dús in je 50 mL?
  • Als zich x mol bevindt in 50 mL, hoeveel mol zat er dan in een liter?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Hartstikke bedankt Jan! :D

Ik denk dat ik eruit ben gekomen, maar ik weet niet zeker of alles juist is.

Afbeelding

Zo goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Zo goed?
yup.

en nou ook het systeem "titratie" gesnapt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Ik denk het wel :D

Titratie is het stapsgewijs toevoegen van een zuur/base aan een zuur/base en met behulp daarvan het omslagpunt van de pH van een stof bepalen of iets in die richting.

Nogmaals bedankt, Jan!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] titratie, concentratie berekenen

Overigens: Aan de curve de te zien kun je de volgende keer beter iets stapsgewijzer toevoegen. De pH-omslag moet véél scherper zijn om het omslagpunt nauwkeurig te kunnen bepalen. Ook de schommelingen die bij de eerste 3 ml optreden stemmen tot nadenken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer