Dimensieloze getal: niso

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Dimensieloze getal: niso

In een artikel kom ik het volgende dimensieloze ken getal tegen:

Niso = θm*cp[/sub] / α*A



Zou iemand mij kunnen uitleggen welk dimensieloos kengetal dit is? Het wordt in het artikel verder niet uitgelegd

Berichten: 18

Re: Dimensieloze getal: niso

Hmm denk dat ik het al gevonden heb. Dit dimensie loze kengetal staat voor hoeveel warmte een oppervlakte doorlaat. Een ander probleem dat ik tegen ben gekomen is het volgende.

Situatie:

Een buffervat vol met water (40 graden C) krijgt vanaf linksboven warmwater binnen met een temperatuur van 80 graden C. Rechtsonder verlaat even veel water het buffervat waardoor de massa binnen het buffervat gelijk blijft. Mijn vraag is hoe de temperatuur aan de uitgang kan worden berekend? Ik las ergens iets dat er bij menging van water bij verschillende temperaturen exergie verlies optreedt. Heeft dit ook nog invloed op de temperatuur aan het uitende van het vat, enzo ja hoe bereken je dit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Dimensieloze getal: niso

Hmm denk dat ik het al gevonden heb. Dit dimensie loze kengetal staat voor hoeveel warmte een oppervlakte doorlaat.
Dat kan in géén geval letterlijk zijn zoals je het nu stelt. Als het dimensiloos is moet het altijd een soort percentage aangeven, dwz een vergelijking met / verhouding tot een andere (standaard-)situatie.
Ik las ergens iets dat er bij menging van water bij verschillende temperaturen energie verlies optreedt.
:D Deze situatie kan ik me niet voorstellen, afgezien van warmteverliezen door de wand van het vat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Dimensieloze getal: niso

Ik heb de desbetreffende zin weer gevonden:

Een andre oorzaak van exergieverlies is de temperatuursprong tussen instromend fluidium en de vattemperatuur. Dit gebeurt vooral in het begin van het laad- en ontlaadproces

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Dimensieloze getal: niso

Wel wat offtopic, maar er bestaan wel meer dimensieloze getallen. Neem bvb het Machgetal M:
\(M = \frac{v_x}{v_g}\)
waarin v_x de relatieve snelheid is van een lichaam, en v_g de geluidssnelheid.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dimensieloze getal: niso

Uhm, wat is je punt precies? Ik denk dat niemand beweert dat dit de enige dimensieloze grootheid is. (dimensieloze getallen kom je sowieso wel vaker tegen: bijvoorbeelt het getal 2, of 43 :D ).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Dimensieloze getal: niso

Uhm, wat is je punt precies?
Ik had niet echt een punt, vandaar de opening: 'wel wat offtopic'. Ik vond het gewoon een leuke toevoeging, te laten weten dat er wel meerdere zijn, omdat ik de indruk had (misschien ben ik verkeerd) dat de TS nog geen dimensieloze getallen was tegengekomen. Nu ik zijn post opnieuw lees, denk ik eigenlijk van wel.
Ik denk dat niemand beweert dat dit de enige dimensieloze grootheid is. (dimensieloze getallen kom je sowieso wel vaker tegen: bijvoorbeelt het getal 2, of 43 :D ).
Nja, dat bedoelde ik dus, grootheid. En dat bedoelde de TS natuulijk ook.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dimensieloze getal: niso

Ik had niet echt een punt, vandaar de opening: 'wel wat offtopic'.
Het is niet zo dat je geen punt kunt hebben als je offtopic gaat :D Maar oké, ik had inderdaad de indruk dat je een open deur intrapte.

Laat ik er dan ook eentje noemen: de brekingsindex die de verhouding tussen lichtsnelheid in vacuüm en in een medium weergeeft,
\(n=\frac{c}{v}\)
.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Dimensieloze getal: niso

Phys schreef:Het is niet zo dat je geen punt kunt hebben als je offtopic gaat :P Maar oké, ik had inderdaad de indruk dat je een open deur intrapte.

Laat ik er dan ook eentje noemen: de brekingsindex die de verhouding tussen lichtsnelheid in vacuüm en in een medium weergeeft,
\(n=\frac{c}{v}\)
.
Ik wil zeker niet ambetant overkomen, dus negeer me maar als ik dat wel doe :D .

Maar, je brekingsindex liet me googlen, en ivia Wikipedia kwam ik hierop uit:
De brekingsindex is als verhoudingsgetal van twee gelijksoortige grootheden dimensieloos en heeft dus geen eenheid.
Dit laat me geloven dat we toch spreken van een dimensieloos getal, en niet van een dimensieloze grootheid. Een grootheid is immers (naar mijn weten) gedefinieerd met een eenheid, en juist dat heeft een dimensieloos getal niet.

Denis

Edit: Verkeerde quote, ik heb het nu niet aangepast, maar het moet uiteraard een citaat van je post over dimensieloos getal of grootheid zijn.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dimensieloze getal: niso

Ik wil zeker niet ambetant overkomen, dus negeer me maar als ik dat wel doe :D .
Zeker niet hoor; discussie is altijd mogelijk en niemand is alwetend.

Ik moet inderdaad mijn vorige stellige bewering terugtrekken, of op zijn minst nuanceren. Eerst even aan de hand van Wikipedia: In het artikel Natuurkundige grootheid staat een kopje "dimensieloze grootheden", en wanneer je op de link "dimensieloze grootheden" klikt, kom je op de pagina dimensieloos getal. Hun definitie:
Een dimensieloos getal is een zodanige combinatie van natuurkundige grootheden, dat het geen dimensie heeft. Dat wil zeggen dat men de grootte van een dimensieloos getal kan aangeven zonder een natuurkundige eenheid te gebruiken.
Ik denk dat het beide kan. Bijv. brekingsindex is een grootheid zonder eenheid, en is een verhoudingsgetal. In het Engels doen ze het handig en gebruiken ze in de definitie het woord 'quantity':
n dimensional analysis, a dimensionless quantity (or more precisely, a quantity with the dimensions of 1) is a quantity without any physical units and thus a pure number. Such a number is typically defined as a product or ratio of quantities which do have units, in such a way that all the units cancel out.
Overigens, ter tegenwerping:
Een grootheid is immers (naar mijn weten) gedefinieerd met een eenheid, en juist dat heeft een dimensieloos getal niet.
Een dimensieloos getal/grootheid heeft wel een eenheid: 1 :P

Dit geeft wel aan dat het is een beetje taalkundige spielerei is, en (dus) niet zo belangrijk. Ik houd het erop dat het beide kan.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Dimensieloze getal: niso

Een buffervat vol met water (40 graden C) krijgt vanaf linksboven warmwater binnen met een temperatuur van 80 graden C. Rechtsonder verlaat even veel water het buffervat waardoor de massa binnen het buffervat gelijk blijft. Mijn vraag is hoe de temperatuur aan de uitgang kan worden berekend? Ik las ergens iets dat er bij menging van water bij verschillende temperaturen exergie verlies optreedt. Heeft dit ook nog invloed op de temperatuur aan het uitende van het vat, enzo ja hoe bereken je dit.
Ik denk dat we data over het buffervat tekort komen. Het water is 40°C: wordt het op die temperatuur gehouden door een vorm van (al dan niet bijgeplaatste) koeling? Als het water in het vat op 40°C blijft, onder instroom van dat 80°C water, dan zal water van 40°C uit het vat stromen. Of misschien is de situatie niet in evenwicht: het water in de tank begint geleidelijk op te warmen. Maar ik heb zo'n voorvermoeden dat je dit allemaal wel weet en gewoon een gegeven vergat te vermelden?

Reageer