Massapercentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Massapercentage

Hallo,, ik moet een praktische opdracht voor school doen.

ik moet het watergehalte in de grond kunnen berekenen. ik mag voor de praktische opdracht de grond wegen en het water, daarna word het gemengt en moet ik weten hoeveel er in bijv. een 1dm^2 water er in zit en hoeveel grond.

als ik dat dan weet kan ik het massapercentage van het water berekenen deel:geheel x 100 = massapercentage.

maar ik weet niet hoe ik precies moet weten hoeveel water en grond er in die cubuke dm grond zou zitten.

Zou je me a.u.b willen helpen.

Bedankt groetjes welmer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massapercentage

ik moet het watergehalte in de grond kunnen berekenen.
dat snap ik nog
ik mag voor de praktische opdracht de grond wegen en het water, daarna word het gemengd
KURKdroge grond dan neem ik aan?
en moet ik weten hoeveel er in bijv. een 1dm^2 water er in zit en hoeveel grond.
hier raak ik de draad kwijt... Vierkante decimeters water? en welke "er in" staat hier teveel?
als ik dat dan weet kan ik het massapercentage van het water berekenen deel:geheel x 100 = massapercentage.
omdat je het in het begin al woog kun je dat toch al gelijk? Hoef je het niet eens voor te mengen
maar ik weet niet hoe ik precies moet weten hoeveel water en grond er in die cubuke dm grond zou zitten.
en nou vraag ik me écht af wat nou precies de opdracht is.
Zou je me a.u.b willen helpen.
Jawel hoor, maar help jij jezelf nou eerst eens even door hélder en duidelijk op een rijtje te zetten wát er nou precies van je verwacht wordt, zodat je ons dat ook duidelijk kunt maken, al was het maar door die opdracht hier eens LETTERLIJK EN VOLLEDIG uit te typen. Wat hierboven staat is een warrig zootje waar geen mens wijs uit kan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Massapercentage

Hee bedankt dat je gereageerd is,

dit is de volledige opdracht.

voor de productie van kasgroente is het van belang dat de grond waarin de groente staat niet te droog wordt. een medewerker in de kassen krijgt de opdracht om een methode te ontwikkelen waarmee het massapercentage water in de grond bepaald kan worden, zodat een aantal keren per dag het watergehalte in de grond bepaald kan worden.

aan mij was de teaak om de rol van de medewerker op me te nemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massapercentage

dus dit:
ik mag voor de praktische opdracht de grond wegen en het water, daarna word het gemengt en moet ik weten hoeveel er in bijv. een 1dm^2 water er in zit en hoeveel grond.

als ik dat dan weet kan ik het massapercentage van het water berekenen deel:geheel x 100 = massapercentage.

maar ik weet niet hoe ik precies moet weten hoeveel water en grond er in die cubuke dm grond zou zitten.
is je (voorlopige) oplossing, en niet de opdracht. Ik snapte dat mengen van grond en water al niet goed.

Er wordt dus niet bijverteld dat je een instantaan antwoord bij bemonstering moet hebben? Neem dan een monster grond, weeg het, maak het fijn, droog het in een droogstoof op 100°C of zo (maar in elk geval niet zo heet dat je organische stof gaat verbranden), en weeg na een uurtje nog eens. Heb je een uurtje later wel je antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Massapercentage

Jan zijn methode wordt inderdaad gebruikt, helaas gaat dit traag. De Belgische bouw norm schrijft voor dat nat bouwzand pas droog is vanaf de massa niet meer fluctueert. (dwz minder dan 0,1 % verschillen)

Ik heb bij deze post mijn practicum geüpload dat verschillende methoden geeft voor het bepalen van het massapercentage van nat zand.
Bijlagen
proef_massapercentage.pdf
(85.67 KiB) 180 keer gedownload
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massapercentage

De Belgische bouw norm
Och, ik kom uit het tuindersvak, en het komt zo niet op een procentje meer of minder voor praktische doeleinden. Dat beetje water dat er na een uur in een droogstoof nog niet af is kan een plantenwortel er ook niet meer afzuigen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Massapercentage

Tja, meestal wordt die norm ook niet zo strikt gevolgd hoor :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: Massapercentage

Hee jonges bedankt dat jullie me geholpen hebben

Groetjes

Reageer