Werking blacklight?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 86

Werking blacklight?

Hoe werkt een blacklight eigenlijk, is het een gewone TL-lamp met speciale verf rond of werkt het anders, en hoe komt het dat licht kleuren onder invloed van blacklight fluo worden?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Werking blacklight?

Als ik me niet vergis is een balckilight het zelde principe als een TL-balk alleen zit er een andere stof aan het gals van een blacklight. Waardoor de blacklight een andere golflengte licht uizend. Deze golflengte brengt bepaalde stoffen blijkbaar in aangeslagen toestand waarna deze (zichtbaar) licht uitzenden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Werking blacklight?

ik denk dat de stoffen die de tl laten stralen anders zijn: ik denk dat er dus niks op de buitenkant van de tl buis zit, maar dat het een chemisch proces is, waardoor ipv VIS licht, UV licht wordt uitgezonden, met een onschadelijke golflengte. Hierdoor lichten witten vlakken zo mooi op, omdat wit de enige is die ALLE kleuren licht weerkaatst, zoals uv en ir.

Aangezien het volgens mij niet kan dat gewoon VIS licht omgezet wordt in UV doordat het ergens doorheen gaat (buis van tl) lijkt me dat niet, TENZIJ een gewone TL buis VIS én UV uitzend, maar dat het UV licht wordt tegengehouden door het omhulsel. Wanneer er dan een ander omhulsel wordt gekozen dat VIS tegenhoud en UV doorlaat, krijg j dit ook.

Het is 1 van de 2....
may the force be with you

Berichten: 23

Re: Werking blacklight?

Nah er zit geen stof aan de binnenkant van een blacklight. Hij zend gewoon UV-licht uit. Als een UV-foton (dus een foton met veel energie) een atoom van een wit stof raakt (let wel niet alle witte stoffen lichten zo mooi op), dan slaat deze een elektron naar een baan met een hogere energie. Dit elektron keert weer terug naar zijn oude positie, maar dan in stapjes. Daarbij komen fotonen vrij die een lagere energiewaarde hebben. Dit is zichtbaar licht.

In een tl-buis wordt UV-licht geproduceerd, maar de stof aan de binnenkant van de buis zet dit om in zichtbaar (wit) licht. (wit licht = veel spectrumlijnen, vaak zie je bij tl-buizen ietwat blauw licht)

Re: Werking blacklight?

Hallo :shock:

Maar hoe komt het dat het alleen bepaalde kleuren weerkaatst?

En welke zijn deze? (wit en fluo?)

Have a nice day :?:

Reageer