Kelleys covariatietheorie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 6

Kelleys covariatietheorie

Weet iemand waar ik een goeie uitleg over deze theorie kan vinden.Op zich snap ik het allemaal wel,maar zodra de vraag gaat over consensus hoog,distinctiviteit laag ect,raak ik de weg een beetje kwijt.Hopelijk kan iemand me helpen,voordat ik tentamen heb :D

Berichten: 8.614

Re: Kelleys covariatietheorie

Heb je al in het Engels gezocht?

Hier, hier en hier staat een beknopte uitleg.

Hier vind je de essentie samengevat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Kelleys covariatietheorie

Ja,bedankt voor de snelle hulp,het wordt me nu iets duidelijker

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Kelleys covariatietheorie

Inderdaad, wanneer je er in het Nederlands niet uit komt, kan je verder zoeken in Engelse literatuur. Verder zijn er boeken te over geschreven over cognitieve psychologie, eventueel met nadruk op 'attribueren' (het is en blijft een attributie-theorie)

Aangezien je nadruk legt op 'als er een vraag komt': neem je tijd en beredeneer. Je kan van de dimensies naar de situatie, maar ook terug. Ga voor jezelf na hoe het staat met consistentie, consensus en distinctiviteit. Respectievelijk: wat weet je over eerder gedrag van de persoon, wat weet je over het gedrag van anderen en wat weet je over de specificiteit van de omstandigheden?

Consistentie = hoog = aanwijzing dat er sprake is van vaker vertoond gedrag/gewoontegedrag

(naar je stamkroeg gaan)

Consistentie = laag = aanwijzing dat er sprake is van iets eenmaligs of nieuws

(in een andere stad uit gaan)

Consensus = hoog = aanwijzing dat er 'iets te doen' is, dat er iets sociaals aan ten grondslag ligt

(met velen op bepaalde momenten naar bepaalde plaatsen gaan)

Consensus = laag = aanwijzing dat deze gedraging persoonseigen is

(jij gaat uit, al gaan je vrienden niet mee)

Distinctiviteit = hoog = aanwijzing dat de omstandigheden een rol spelen

(je kiest consequent voor die ene tent)

Distinctiviteit = laag = aanwijzing dat de omstandigheden minder belangrijk zijn

(je gaat sowieso uit, het maakt je niet veel uit waarheen)

Excuses voor het puberale thema bij de voorbeelden, maar op die manier kon ik consensus er eenvoudig bij betrekken.

EDIT: oh dear ik zie nu pas dat dit topic uit juni stamt! Ik dacht al: nu al/nog tentamens? Maargoed, misschien hebben anderen er wel wat aan. Ik was er niet op berekend dat sommige topics vrij bovenaan op dit forum relatief lang geleden gepost zijn.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 6

Re: Kelleys covariatietheorie

En ik zie nu pas die mooie uitleg dat is toch ook wat!!Het tentamen heb ik idd in juli gehaald en gelukkig geen vraag over deze theorie.Toch nog bedankt

Reageer