Met linux het internet op.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Met linux het internet op.

Graag had ik een computer waar linux op geïnstalleerd is verbonden met het internet (mbv zijn ethernet kaart) en dit via een xp computer die op zijn beurt via een draadloze verbinding met een router verbonden is.

Hoe begin ik hier aan? Groeten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Met linux het internet op.

Hoeveel kennis van linux (of andere unix) heb je?

Hoeveel tijd wil je er aan besteden?

Ik zou beginnen met ubuntu te installeren.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 2.589

Re: Met linux het internet op.

ik ben een beginner, heb in de bibliotheek een boek gehaald linux in 24h en de daar bij horende caldera open linux 2.2 geïnstalleerd.

Ik weet dat dit een heel oude versie is maar omdat nieuwere versies op die computer niet werken houd ik het bij deze.

Nu op één of ander manier het internet configureren om dan via de prompt iets over een site te lezen is meer bedoeld om te weten te komen hoe je linux instelt en hoe het werkt eerder dan nadien het internet op die pc echt te gaan gebruiken.

Groeten.

Berichten: 193

Re: Met linux het internet op.

En met WUBI?

http://wubi-installer.org/

Mvg,

P.Siemons

Berichten: 2.589

Re: Met linux het internet op.

op die site lees ik:

Code: Selecteer alles

You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. It works just like any other application. Wubi is spyware and malware free, and being open source, anyone can verify that.
Het feit dat je kan booten in ubunto betekent dat, dat het meer is dan een applicatie? moet ik er schrik voor hebben dat als ik dat installeer ik mijn windows versie onderuit haal?

Weet niemand hoe ik die linux computer kan instellen zodat die via het netwerk een internet verbinding maakt? Groeten.

Berichten: 7.068

Re: Met linux het internet op.

Weet niemand hoe ik die linux computer kan instellen zodat die via het netwerk een internet verbinding maakt?
Download een liveCD van bijvoorbeeld Ubuntu linux. Start met deze liveCD je 'linux computer'. Heb je nu al internet dan hoef je zelf weinig te doen. Heb je nu geen internet dan moet je je exacte opstelling eens beter beschrijven (het is mij namelijk niet helemaal duidelijk wat je waar aanhangt).

Berichten: 2.589

Re: Met linux het internet op.

de opstelling een oude computer met daarop linux verbonden met een netwerkkabel en een ethernet kaart met een xp computer die computer is op zijn beurt verbonden, op draadloze manier met een router.

Op deze laatste computer (dus de xp) werkt het internet.

Berichten: 7.068

Re: Met linux het internet op.

Bert F schreef:de opstelling een oude computer met daarop linux verbonden met een netwerkkabel en een ethernet kaart met een xp computer die computer is op zijn beurt verbonden, op draadloze manier met een router.

Op deze laatste computer (dus de xp) werkt het internet.
Je zal dus sowieso de xp-computer moeten configureren zodat deze als router werkt voor de linux-computer. Daarbij komt dat je volgens mij niet zo maar twee computers via een ethernetkabel kan verbinden (daar heb je denk ik een crosslink voor nodig).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Met linux het internet op.

Je zal dus sowieso de xp-computer moeten configureren zodat deze als router werkt voor de linux-computer. Daarbij komt dat je volgens mij niet zo maar twee computers via een ethernetkabel kan verbinden (daar heb je denk ik een crosslink voor nodig).


Crosslinked is niet meer écht nodig heb ik al horen zeggen. Alleen zal de performantie dan nogal laag zijn door de nodige collision detection op de lijn.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Met linux het internet op.

En als je netwerkkaarten een beetje brak is brand een van de twee er naar verloop van tijd kapot. (Ik spreek uit ervaring)

Ik controleer tegenwoordig dat mijn netwerkkaart zelfstandig herkend of het een cross-over of normale kabel nodig heeft en gebruikt de lijntjes overeenkomstig (ongeacht wat je er ook mag insteken).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.425

Re: Met linux het internet op.

Het lijkt me veel eenvoudiger om de linux computer (ik heb er nooit 1 gehad) met de router te verbinden dan heb je internet en eventueel via de router met de andere computer mappen/printers te delen. Zo'n antenne via usb of pci kaart kost €25,-
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 2.589

Re: Met linux het internet op.

Ik kan idd die computer eens rechtstreeks met de router verbinden mss is dat eenvoudiger. Groeten.

Reageer