Van hbo naar universiteit

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 47

Van hbo naar universiteit

je hebt toch 2 mogelijkheden om via HBO naar de Universiteit te gaan?

- na je 1ste jaar HBO (propedeuse diploma) naar 1ste jaar van Universiteit

- na 4 jaren HBO (bachelor) naar 4e jaar van Universiteit (Master)

Berichten: 177

Re: Van hbo naar universiteit

Volgens mij is er altijd nog mogelijkheid om een toelatingsexamen te doen, maar die zijn zeer pittig. Je moet dan wel 21 jaar of ouder zijn.

Anders kun je inderdaad bovenstaande wegen volgen.

Berichten: 47

Re: Van hbo naar universiteit

foodanity schreef:Volgens mij is er altijd nog mogelijkheid om een toelatingsexamen te doen, maar die zijn zeer pittig. Je moet dan wel 21 jaar of ouder zijn.

Anders kun je inderdaad bovenstaande wegen volgen.
wanneer kun je die toelatingsexamen maken, meteen na je HAVO-diploma?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Van hbo naar universiteit

Als je dan 21 bent wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 47

Re: Van hbo naar universiteit

Als je dan 21 bent wel.
Ik heb nog een paar vragen:

1 Kun je na je 1ste HBO (propedeuse) naar het 2e jaar van Universiteit, of MOET je daar op 0 beginnen?

2 Kun je ervoor kiezen, als je HBO propedeuse of bachelor diploma hebt, om naar de Universiteit te gaan, of hangt dat af van de hoogte van je cijfers?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Van hbo naar universiteit

Dat is verschillend bij elke universiteit. Normaal krijg je toegang tot de eerste jaar van de universiteit als je een VWO diploma of een HBO propedeuse diploma hebt. Je kan dus na je HAVO ook de VWO doen. Cijfers maakt niet uit.

Wel is het zo dat universiteiten aanvullende eisen kunnen stellen en sommige zullen je helemaal niet toelaten.

Dus als je met een HBO P naar de universiteit wilt doorstromen ligt het gewoon aan de universiteit en de opleiding die je wilt volgen of je daar toegelaten wordt. Je kan beter eerst van tevoren uitzoeken op welke universiteiten je toegelaten kan worden..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 47

Re: Van hbo naar universiteit

Morzon schreef:Dat is verschillend bij elke universiteit. Normaal krijg je toegang tot de eerste jaar van de universiteit als je een VWO diploma of een HBO propedeuse diploma hebt. Je kan dus na je HAVO ook de VWO doen. Cijfers maakt niet uit.

Wel is het zo dat universiteiten aanvullende eisen kunnen stellen en sommige zullen je helemaal niet toelaten.

Dus als je met een HBO P naar de universiteit wilt doorstromen ligt het gewoon aan de universiteit en de opleiding die je wilt volgen of je daar toegelaten wordt. Je kan beter eerst van tevoren uitzoeken op welke universiteiten je toegelaten kan worden..
ik ga na me havo, me hbo p halen, want dat gaat sneller dan dat ik na de havo nog 2 jaar vwo moet doen.

zijn de eisen van universiteiten/opleidingen voor HBO P even zwaar als VWO diploma?

bedoel je met aanvullende eisen de vakken die je nodig hebt voor een bepaalde opleiding bijv wiskunde b, natuurkunde, scheikunde etc of bedoel je iets anders?

en waarom kun je niet meteen na je HBO P naar het 2e jaar van universiteit gaan, want dan kan ik me vrienden terugzien :D

Berichten: 582

Re: Van hbo naar universiteit

beginner natuurkunde schreef:ik ga na me havo, me hbo p halen, want dat gaat sneller dan dat ik na de havo nog 2 jaar vwo moet doen.

zijn de eisen van universiteiten/opleidingen voor HBO P even zwaar als VWO diploma?

bedoel je met aanvullende eisen de vakken die je nodig hebt voor een bepaalde opleiding bijv wiskunde b, natuurkunde, scheikunde etc of bedoel je iets anders?

en waarom kun je niet meteen na je HBO P naar het 2e jaar van universiteit gaan, want dan kan ik me vrienden terugzien :D
Kan je voor dit soort zaken niet beter informeren bij de desbetreffende universiteit(en)?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Van hbo naar universiteit

Inderdaad. Maar over je vraag
en waarom kun je niet meteen na je HBO P naar het 2e jaar van universiteit gaan, want dan kan ik me vrienden terugzien
het antwoord lijkt me voor de hand liggend: HBO is niet hetzelfde niveau als universiteit (duh...) dus na 1 jaar HBO heb je in het algemeen niet de benodigde kennis om aan het 2e jaar universteit te beginnen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Van hbo naar universiteit

beginner natuurkunde schreef:ik ga na me havo, me hbo p halen, want dat gaat sneller dan dat ik na de havo nog 2 jaar vwo moet doen.

zijn de eisen van universiteiten/opleidingen voor HBO P even zwaar als VWO diploma?

bedoel je met aanvullende eisen de vakken die je nodig hebt voor een bepaalde opleiding bijv wiskunde b, natuurkunde, scheikunde etc of bedoel je iets anders?

en waarom kun je niet meteen na je HBO P naar het 2e jaar van universiteit gaan, want dan kan ik me vrienden terugzien :D
Je kan VWO ook in 1 jaar doen. (zoek naar VAVO op google)

Ik bedoel met aanvullende eisen bijv. dat je voor studie Natuurkunde, natuurkunde en wiskunde op vwo niveau moet hebben. Niet elke HBO P haalt dat in 1 jaar, dus wordt er van je verwacht dat je een vwo certificaat moet halen voor die vakken. In sommige gevallen moet je gewoon een vwo certificaat hebben...

Het beste is om contact op te nemen met de studieadviseur van de faculteit waar jij je wilt inschrijven.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 47

Re: Van hbo naar universiteit

Morzon schreef:Je kan VWO ook in 1 jaar doen. (zoek naar VAVO op google)

Ik bedoel met aanvullende eisen bijv. dat je voor studie Natuurkunde, natuurkunde en wiskunde op vwo niveau moet hebben. Niet elke HBO P haalt dat in 1 jaar, dus wordt er van je verwacht dat je een vwo certificaat moet halen voor die vakken. In sommige gevallen moet je gewoon een vwo certificaat hebben...

Het beste is om contact op te nemen met de studieadviseur van de faculteit waar jij je wilt inschrijven.


bedankt morzon!!!!!!!!!! je hebt me de juiste medicijn gegeven om me droom te verwezenlijken: de VAVO!!!!!!!!!!!!!!

nou heb ik dit jaar 4vwo gedaan en ben blijven zitten. ik heb voor volgend jaar gekozen voor 4HAVO. is het dan toch mogelijk, ondanks dat ik ingeschreven sta bij 4HAVO, me volgende schooljaar de VAVO te volgen en wel VWO 5 en 6 in 1 jaar??

Reageer