Ggo's

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Ggo's

heey,

heb vraagje over genetische manipulatie:

welk risico van de toepassing van GGO's is niet reeel?

a. het eten van ggo's of afgeleide producten ervan kan vergiftiging veroorzaken

b. de lange termijn effecten van ggo's zijn niet te voorspellen

c. de gewijzigde genen kunnen ontsnappen en zo het natuurlijk ecologisch evenwicht verstoren

d. het gevaar voor antibioticaresistentie en herbicideresistenties

dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ggo's

Wat denk je zelf?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Ggo's

Het is trouwens ook wel erg breed genomen, ik zou een GGO bactierie liever niet gaan opeten denk ik, een GGO koe dan weer wel, en met een GGO koe krijg je niet zo snel last met antibioticaresistenties, en die zal ook niet dr genen in de wilde weg gaan "verspreiden", maar oke, bekijk het even algemeen. en bedenk zelf eens wat wel en niet reeel is, wat weet je er al over?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3

Re: Ggo's

ik denk dat het a is, maar ben niet zeker.. vandaar dat ik graag een tweede opninie zou hebben!

ik denk dat het a is, maar ben niet zeker.. vandaar dat ik graag een tweede opninie zou hebben!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Ggo's

Stel we hebben een koe die genetisch gemanipuleerd is zodat ie meer melk geeft, of een bepaald stofje in zn melk heeft, of, gewoon iets geks, een paarse vacht heeft. Waarom denk je dan dat het eten van het vlees van die koe giftig of schadelijk zou zijn? Denk je dat het voor mijn verteringsgestel uitmaakt hoe het DNA van het beest eruit ziet?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3

Re: Ggo's

nee, dus: antwoord a is dan ook niet reeel....

mag ik nu aannemen dat a idd het juiste antwoord is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ggo's

Het is inderdaad zoals Wendy zegt een zeer brede vraag.

Ik vind dat antwoord a niet reeel is. Omdat ik mij volledig aansluit bij de uitleg van Wendy.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ggo's

Kortweg is hier geen antwoord op te geven, de uitleg zoals WendyTje deze geeft is inderdaad correct, echter er zijn veel meer GGO's dan alleen koeien. De meeste GGO's zijn micro-organismen (bacterien). Het consumeren van deze bacterien kan zeker schadelijk zijn. Hoewel een E.coli K12 (geschoren) in theorie ongevaarlijk is, zou ik hiervan toch geen liter cultuur van op willen drinken.

Langetermijn effecten verschillen dramatisch per soort GGO. Mits er geen contaminatie van de wilde populatie optreedt zijn de langetermijn effect redelijk goed te voorspellen.

Het 'ontsnappen' van genen waarmee het natuurlijk evenwicht wordt verstoord is bijvoorbeeld in het geval van bacterien vrij lastig, Altijd worden de bacterien dusdanig gekozen dat ze buiten het lab niet kunnen overleven. Echter er zijn ook planten GGO's. Deze kunnen juist wel kruizingen veroorzaken met de wilde populatie en zo zorgen voor contaminatie.

En als laatste de resistenties, Hierbij gaat het dus om planten en bacterien met een resitentie gen, Ik ben persoonlijk meer thuis in de bacterie wereld dan de planten wereld, dus zal mijn relaas daar verder over gaan. bacterien met een resitentie gen worden gebruikt voor de positieve selectie voor succesvolle transfecties. Zoals ik eerder al zei zal een bacterie buiten het lab niet overleven. Overal zitten bacterien, alles zit helemaal onder, dit zijn de meest succesvolle bacterien voor in deze specifieke situatie. Voeg daar vervolgens een bacterie aan toe die altijd op 37 graden met een lekkere vochtigheid groeide, dan zal deze nooit voet aan de grond krijgen. Verder zullen er in het lab dusdanige maatregelen worden genomen dat dit mogelijke gevaar zeker niet de kop op kan steken.

Uiteindelijk wil ik eindigen met de opmerking dat alles wat de TS zei mogelijk is, tegelijkertijd (mits er zorgvuldig meer wordt gewerkt) is het allemaal ook even onwaarschijnlijk.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer