Onderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Onderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel voor school (5e klas gymnasium) bezig met het opstellen van een onderzoek naar de verschillen tussen mannen en vrouwen. Onder andere wil ik de volgende vraagstukken onderzoeken:

1. Klopt het dat de man meer op prestaties en macht gericht is, en de vrouw juist meer op sociale contacten?

2. Is het waar dat de vrouw beter is in het onthouden van onsamenhangende informatie, terwijl de man juist beter is in het onthouden van samenhangende informatie?

Voor andere vraagstukken kon ik reeds een experimentje bedenken, maar deze vind ik wel wat lastig. Ik heb 'beschikking' over zo'n 40 proefpersonen, de helft man en de helft vrouw.

Heeft iemand een idee, aan wat voor praktische testjes ik ze kan onderwerpen om redelijk betrouwbare resultaten te krijgen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!! :D

Groeten, Lucas

Berichten: 474

Re: Onderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen

misschien voor '1'.

Maak groepjes van drie het maakt niet uit welke samenstelling je maakt 1 de leider (50% man 50% vrouw) geef ieder groepje (exclusief de leider) het volgende mee: de leider heeft zowel grote sociale eigenschappen als enorme machtgevoelens.

De leider moet een opdracht verzinnen voor de groep (een erg erg open opdracht dus) hij mag echt alles verzinnen als het maar een opdracht is.

Gaat hij overleggen met de groep?

Draagt hij zaken aan de groep op?

vraag achteraf aan de groep welke eigenschappen groter waren. Ook kun je zelf observeren en aan de hand van bepaalde observatielijsten bepaalde zaken waarnemen.

Is wel een erg ervaringsgericht onderzoek en moeilijk in statistieken te vangen. Maar ik denk dat het kan...

Het is maar een ideetje
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 3

Re: Onderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen

Dankjewel :D Daar ga ik eens mee aan de slag.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Onderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen

over 2: ik vrees dat dat een meningsverschil is tussen mannen en vrouwen wat dan wel of niet samenhangende info is. Wat een man als een warboel aan irrelevante details kan zien is voor een vrouw een logisch geheel. Andersom kan wat voor een man een logisch geheel vormt voor een vrouw een opsomming zijn zonder duidelijke samenhang.

Hoewel ik net het bovenstaande heb geschreven betwijfel ik toch of er eigenlijk wel een degelijk verschil is (behalve de duidelijke biologische kenmerken) tussen mannen en vrouwen. Ik vrees dat de stereotiepen voor sommigen zeer waar zijn, maar dat er net zoveel mensen rondlopen die deze ontkrachten.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.246

Re: Onderzoek naar verschillen tussen mannen en vrouwen

lucash schreef:Voor andere vraagstukken kon ik reeds een experimentje bedenken, maar deze vind ik wel wat lastig. Ik heb 'beschikking' over zo'n 40 proefpersonen, de helft man en de helft vrouw.

Heeft iemand een idee, aan wat voor praktische testjes ik ze kan onderwerpen om redelijk betrouwbare resultaten te krijgen?
Is dit voor een profielwerkstuk of een PO? Want dit kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt...
Quitters never win and winners never quit.

Reageer