Transiente warmte overdracht door geleiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Transiente warmte overdracht door geleiding

Hallo!

Momenteel ben ik aan het proberen om meer te weten te komen over de tijdsafhankelijkheid van warmteoverdracht door middel van geleiding. Ik wil in staat zijn om goede schattingen te kunnen maken voor de benodigde tijd die vereist is om een bepaalde temperatuur toename te merken aan de andere kant dan waar dit materiaal wordt opgewarmd.

Bijvoorbeeld wanneer een materiaal aan 1 kant op +100 graden wordt gebracht en hoe lang het dan duurt voordat de andere kant 10 graden in temperatuur toeneemt.

Is een dergelijk systeem alleen op te lossen door partiele differentiaalvergelijkingen op te lossen of is er een simpele methode om een afschatting te maken op basis van een eenvoudige formule?

Ik ben dus geinteresseerd in een afschatting voor de doordringsnelheid van warmte door een materiaal.

Als er geschikte literatuur is over dit onderwerp ben ik ook zeer geinteresseerd, maar deze blijkt moeilijker te vinden dan door mij gedacht.

Alvast bedankt voor de reacties :D

Groeten,

Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Transiente warmte overdracht door geleiding

Als je de tijdsafhankelijkheid wil beschrijven zit je vast aan de partiele differentiaalvergelijkingen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer