Te veel tegenkracht?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Te veel tegenkracht?

Hey,

Ik heb een vraag: Als je bijvoorbeeld de trappers van een fiets hebt(die ergens aan vast zitten, maar niet dat het (veel) tegenkracht geeft) en je bindt aan allebei de trappers bijvoorbeeld een steen van bijvoorbeeld 1 kilo. Je laat (vanaf het hoogste punt natuurlijk) 1 van de 2 trappers vallen. Is er dan teveel tegenkracht van van de andere trapper om omhoog te komen?

Richard

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Te veel tegenkracht?

In principe is de hoek tussen de trappers nét geen 180°, dus afhankelijk van de hoek waaronder je een en ander loslaat zou het kúnnen gaan bewegen. Het verschil in moment acht ik echter zó klein dat ik niet verwacht dát er iets gebeurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Te veel tegenkracht?

Sorry, maar ik ben pas 14 jaar, en ik begrijp niet alles van wat je zei:P Mijn vraag was dus of de andere trapper weer omhoog zou kunnen komen, zodat die weer valt, en dat het zo steeds doorgaat. En dat over 180 graden, het was een voorbeeld, die trappers. Het kan ook iets anders zijn, waarbij het wel 180 graden is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Te veel tegenkracht?

Nee, dat kan niet.

Om het simpel te stellen, met op elke trapper een kilo is het netjes in evenwicht, net als een balans.

En als je de ene zwaarder maakt dan de andere, dan zakt die wel naar beneden, maar zodra die daar is gaat 'ie niet terug naar boven zonder hulp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Te veel tegenkracht?

Dat is precies wat ik dacht: de ene trapper gaat met 10x10=100N naar beneden(kan het fout hebben, ben pas 14 he), maar de andere trapper gaat weer omhoog en heeft daar 10x10=100N voor nodig. Dan komt er ook nog luchtsweerstand enzo bij, dus daar heb je dus niks aan. Misschien in een vacuum ruimte... Misschien dat het dan een PM wordt als je eerst een flinke draai er aan geeft...(omdat de ene trapper dan met meer dan 100N naar beneden gaat.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Te veel tegenkracht?

Ah, je wil er een perpetuum mobile van maken?

Kun je beter je voorwiel een zwaai geven, dat loopt soepeler.

Maar zal net zo min eeuwigdurend draaien. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Te veel tegenkracht?

Ja, het was bedoeld als een PM, maarja, weer een PM die niet werkt(maar dat had ik ook wel gedacht). :D :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Te veel tegenkracht?

....maarja, weer een PM die niet werkt....
Goed gezien. Een algemene eigenschap van alle PM's: ze werken niet. :D

Berichten: 4.502

Re: Te veel tegenkracht?

Werken P.M.'s ook niet in het luchtledige,dus in het heelal (buiten bereik van enige aantrekkingskracht)?

Berichten: 407

Re: Te veel tegenkracht?

vele pm's zoals de bovenstaande zijn gebaseerd op zwaartekracht.

wanneer je dus in het heelal je fiets gaat starten, gaat er weinig gebeuren.

en bij elke beweging die we kennen is er wel ergens een verlies. al is het maar een beetje luchtweerstand of weerstand van een tandwieloverbrenging of iets dergelijke.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Berichten: 413

Re: Te veel tegenkracht?

Toch zijn er wel interessante dingen waarbij je er niet zo snel uitkomt.

Bijvoorbeeld bij een fiets leer je dat de fiets vooruit gaat omdat het wiel een kracht uitoefent op de weg en de weg geeft een reactiekracht waaruit je de versnelling van de fiets berekent.

Lopen idem dito, je geeft een kracht op de grond (zet je af) en de grond duwt je naar voren met een overeenkomstige reactiekracht.

Iets kan dus niet in beweging komen als er geen kracht van buitenaf op werkt, standaard mechanica.

Maar nu bij een schommel. Met een beetje oefening krijg je een schommel aan het schommelen vanuit stilstand zonder met de voeten de grond te raken. Het touw is soepel en er kan geen moment op schommel persoon en touwen worden overgebracht alleen een kracht in de richting van het touw. Ofwel er is geen moment, krachtwerking - of reactiekrachtwerking - van buitenaf waaruit je de beweging, het schommelen kunt verklaren op de manier als bij een fiets. Toch komt het geheel van zitje, touwen en schommelaar in beweging zonder energie toevoer van buitenaf behalve dan dat je op den duur moe wordt en wat moet eten, dat dan weer wel...maar toch.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Te veel tegenkracht?

Iets kan dus niet in beweging komen als er geen kracht van buitenaf op werkt, standaard mechanica.
Hoezo standaard mechanica?

Afbeelding

Deze twee blokken zijn perfect te beschouwen als één systeem met een inwendige kracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 413

Re: Te veel tegenkracht?

Je begrijpt hoop ik dat er verschillen zijn. Hier is de beweging van beide blokken tegenovergesteld terwijl het systeem van zitje, touwen en persoon een schommelbeweging maakt eerst een kant op dan de andere.

De totale versnelling (de som voor beide blokken) bepaal je hier eerst uit de veerkarakteristieken en de totale traagheid van beide blokken.

Uit de verhoudingen van de traagheden van beide blokken haal je dan de versnelling voor elk blok afzonderlijk. Min of meer standaard mechanica.

Het is een wat ingewikkelder variant van een veer die op de grond zou staan en waarbij je de aarde als stilstaand aanneemt.

Bij de schommel komt het geheel van zitje touwen en persoon in beweging zonder dat er een moment mogelijk is van uit het frame van de schommel of de grond geraakt wordt. Uiteraard wordt er energie bij gebruikt (ik beweer verder niet dat dit dan een perpetuum mobile is of zoiets).

Overigens krijgt de veer zelf hier ook een versnelling als je de massa ervan in acht neemt zodat het ook al weer ingewikkelder wordt. Immers als de veer in beweging komt betekent dit dat de kracht werking niet symmetrisch kan zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Te veel tegenkracht?

Je begrijpt hoop ik dat er verschillen zijn.
Je hoop is gerechtvaardigd :D

Wat niet wegneemt dat het verder gewoon standaard mechanica is. Waarbij de schommel zélf overigens nog steeds aan de aarde vastzit, en je dus bij een schuinhangend touw op jezelf ten opzichte van die aarde een horizontale krachtcomponent kunt uitoefenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Te veel tegenkracht?

Maar nu bij een schommel. Met een beetje oefening krijg je een schommel aan het schommelen vanuit stilstand zonder met de voeten de grond te raken. Het touw is soepel en er kan geen moment op schommel persoon en touwen worden overgebracht alleen een kracht in de richting van het touw. Ofwel er is geen moment, krachtwerking - of reactiekrachtwerking - van buitenaf waaruit je de beweging, het schommelen kunt verklaren op de manier als bij een fiets. Toch komt het geheel van zitje, touwen en schommelaar in beweging zonder energie toevoer van buitenaf behalve dan dat je op den duur moe wordt en wat moet eten, dat dan weer wel...maar toch.


Je oefent gewoon kracht uit op het zitje. Je kunt een schommel bijvoorbeeld in beweging krijgen door het touw te pakken en dan jezelf zeg maar optrekken, zodat je het zitje kunt bewegen. Als je dan geonoeg vaart hebt, kun je het touw loslaten en dan kan je beginnen met schommelen...

Reageer