Vraagje ivm werking speciaal kompas

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 379

Vraagje ivm werking speciaal kompas

Er zijn van die speciale kompasjes waar je de richting van Mekka uit kunt afleiden. Je krijgt bij dit kompas een boekje met allemaal nummers van landen ,deze nummers staan op de plaats waar normaal bij een echt kompas de graden zouden moeten staan. Als je wil weten waar Mekka is t.o.v Belgie bv dan kijk je in het boekje naar de nummer bv 150 en dan maak je dat het Noorden van beweegbare naald naar de nummer wijst. Gezien de Qibla op het kompas een vaste plaats heeft kan je afleiden waar deze is tov Belgie in dit geval Zuid- Oosten.Ik dacht bij het begin dat ik simpelweg een echt kompas moest nemen en de verkregen positie bv ZO moest toepassen om zo de ricting te weten te komen. Maar wat blijkt het Speciale kompas wijst de richting van het Noorden al vanzelf aan. Hoe kan dit ? Na meerdere tests blijkt dat het dat altijd doet. Hoe kan een naald die ik zelf in een bepaalde stand heb gebracht toch het noorden aanwijzen ?.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

In elk kompas wijst de naald het magnetische noorden aan. Wat je bij zo'n speciaal kompas doet is de behuizing zodanig draaien dat een bepaald merkteken op de behuizing samenvalt met de punt van de naald. En een ander merkteken op de behuizing wijst dan naar Mekka. (of Jeruzalem, hangt er maar net vanaf waarnaar je je wilt richten)

Berichten: 12.262

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

Als je zoiets zelf wilt maken kun je een kompas nemen, en langs de rand getallen 0...360 schrijven (zoals 0..12 bij een klok). Je draait het compas dan zodanig dat 0 overeenkomt met de punt van de naald die altijd naar het noorden wijst, en 150 is dan zo'n beetje de richting van mekka als je in deze buurt zit. Zou je bijv in marocco gaan staan, dan is de richting ongeveer 100.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

Als je zoiets zelf wilt maken kun je een kompas nemen, en langs de rand getallen 0...360 schrijven
Dat hoef je niet meer te doen, want die verdeling van 0 tot 360 graden staat altijd al op een kompas. :D

Berichten: 12.262

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

Dat is inderdaad vaak wel zo, al heb je ze natuurlijk ook met NOSW en verder niets.

Bij een 'speciaal' compas is de ring wellicht draaibaar, al lijkt me dat moeilijker dan gewoon het hele compas te draaien.
Victory through technology

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

Wat benm hier bescreef is toch enkel een manier die voor 1 land geld toch ? Het kompas dat je maakt gaat dit in elk land 0 als Noorden opgeven ?

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

Sorry vorige vraag is een beetje overbodig heb het al door. Vroeg me wel af waar je de Qibla op de behuizing zou moeten aanduiden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

Zodanig dat hij meedraait met die verstelbare ring met codes. In elk land maakt de richting naar Mekka een bepaalde hoek met de richting noord/zuid. De "code" op de ring maakt dat je de goeie hoek tussen kompasnaald en Qibla instelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraagje ivm werking speciaal kompas

De code is volgens mij gewoon het aantal graden t.o.v. het noorden, maar dan linksom tellend.

Stel dat je de richting 150 graden zoekt. Op een gewoon kompas zet je dan 0 graden op het noorden, en je telt rechtsom tot je bij 150 graden bent.

Bij zo'n speciaal kompas zet je 150 graden op het noorden, en je telt rechtsom tot je bij het nulpunt bent, dat is de qibla.

Reageer