Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

L.S.,

Als biochemicus worstel ik met wat meer "fundamentele, aardse" zaken; zakt mijn te bouwen kasje niet langzaam weg in de ondergrond? Ik heb wat onderwerpen op dit forum gelezen en aan de hand daarvan het internet doorgespit maar het is me niet gelukt. Hopelijk kan een van jullie me helpen.

De vraag is simpel; ik wil een tropisch kasje bouwen in de achtertuin (deels steen en dubbelglas), maar op welke manier (hoe omvangrijk) moet ik het fundament bouwen?

Een parameter heb ik zelf in de hand, het gewicht van het kasje. Aangezien het merendeel glas en polyacrylaatglas is zal het geheel niet zo zwaar worden. Bij de oude bouwtekeningen van het huis vond ik ook twee sonderings-testen (conuswaarden in N/mm2). Kan ik hiermee op een simpele manier de draagkracht van mijn ondergrond berekenen danwel schatten om daarmee het fundament te bepalen?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

Misschien is het antwoord heel simpel: hoe worden bij jullie in de buurt de huizen gefundeerd? Op heipalen of op "staal" (dwz gewoon een sleuf graven onder de steunmuren en hier een betonnen fundering in storten)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

Ha Jan,

de huizen zijn gefundeerd met heipalen, stenen schuurtjes verderop in de wijk niet, maar ik vrees die van mij (vrijstaand) wel. Al heb ik daar geen bouwtekening van... Zal de buren eens vragen of zij het weten. Blijft het feit dat mijn kas toch slechts de helft van een stenen schuur zal wegen en ik daarom hoop dat ik met een simpele fundering wegkom....

Jeroen

Berichten: 4.502

Re: Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

Als je op gemengde grond zit zou je na uitgraven tot ok fundering (ca, 40-50 cm beneden maaiveld,vorst komt nooit zo diep) een druk kunnen toelaten van 0,2 kg/cm2,nadat je daarop een 15 cm zandlaagje hebt aangebracht en die eenvoudig aantrilt,waardoor ook de ondergrond wat verdicht.

Ik ontwierp een paar jaar geleden (2003) een uitbouw woning op opgehoogde grond (oude haven) en gebruikte een gronddruk van 20,03 kN/m2 ,resp 19,96 kN/m2 wat neerkomt op die 0,2 kg/cm2;paste dezelfde waarde eerder toe voor een complete woning op een betonplaat op een dijkrand.

Bij mij in de buurt werd er eens een huisje gesloopt ,dat een fundering breedte had van 44 cm op 60 cm beneden MV en een door mij uitgerekende belasting had van 2500 kg/m1 of 0,56 kg/cm2.

De sondering gaf aan een conusdruk van 6 kg/cm2 op die diepte,hetgeen dus neerkomt op 1/10 deel !

Voor klei en gemengd met zand neemt men (afh.grondconditie) 1/5 - 1/20 deel van de conusweerstand,De aannames zijn zeer variabel en persoonlijk (gevoel constructeur);de heel onzekeren nemen wel 1/40 deel!

Een heel verhaal,succes met je kasje!

Berichten: 3

Re: Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

L.S.,

Ik was even niet in staat te reageren, hartelijk bedankt voor de hulp zover. Ik heb nu nog eens goed doorgerekend en kom tot een paar nieuwe vragen.

Ten eerste, de kas komt tegen een bestaande schuur aan (steen), maar wordt er niet aan vastgebouwd. Daarom worden er maar 3 muren gemetseld --> kan de fundering dan ook als een “U”gemaakt worden of moet dat juist (als leek zat ik te denken aan een 4-kante fundering voor meer onderling verband en hogere draagkracht. Maar misschien veroorzaakt dat juist extra problemen door ongelijke belasting). Daarbij, een van de muren is wat zwaarder (meer steen, minder glas) dan de 2 anderen. Moet ik gewicht per m2 fundering overal strikt gelijk houden? Dat kan door daar de fundering breder te maken maar ook door het opvulgewicht boven de fundering (met aarde) aan te passen lijkt me.

Ik kom uit op een belasting van 1825kg/m2 (fundering 50 cm breed). Dit is niet hoog, mede door lage muurtjes, lichte steen en overvloedig gebruik van isolatiemateriaal (piepschuim). Echter de sondering liet zien dat (20 jaar geleden dan) de conus waarden sterk varieerden over de eerste meter, van 0.2 aan oppervlakte tot 1.2 (lokatie schuur) en 2.6 (20 meter verderop) op 60 cm en dan weer naar 0.2 n/mm2 op een meter diepte. De profielen van de twee sonderingen leken aardig op elkaar. Met mijn 0.18 kg/cm2 haal ik de veiligheidsmarges van factor 10 niet eens. Een oplossing kan zijn om dan gewoon maar de fundering 100cm breed te maken zodat ik op 0.09 uitkom. Dat levert misschien problemen op met de buren (muurtje komt op erfgrens) en daarom de volgende vraag; moet het muurtje midden op de fundering staan of kan dat ook wat meer aan de buitenkant, zodat ik geen halve meter van de tuin van de buren hoef af te graven….

Verder is belangrijk (denk ik) dat 4 meter verder (en 1 meter lager) mijn tuin stopt aan een sloot. Ik vrees dat de grondwerkzaamheden toendertijd de bovengrond zo”slapjes” hebben gemaakt.

En als laatste, is er iets tegen het “grote blokken, snel klaar” bouwen door het gebruik van grote gasbetonblokken voor het ondergrondse deel?

Ik hoor graag van jullie,

Groet Jeroen

Berichten: 4.502

Re: Kasje bouwen, sonderingsgegevens aanwezig

Pavlov schreef:L.S.,

Ik was even niet in staat te reageren, hartelijk bedankt voor de hulp zover. Ik heb nu nog eens goed doorgerekend en kom tot een paar nieuwe vragen.

Ten eerste, de kas komt tegen een bestaande schuur aan (steen), maar wordt er niet aan vastgebouwd. Daarom worden er maar 3 muren gemetseld --> kan de fundering dan ook als een “U”gemaakt worden JA of moet dat juist (als leek zat ik te denken aan een 4-kante fundering voor meer onderling verband en hogere draagkracht. Maar misschien veroorzaakt dat juist extra problemen door ongelijke belasting). Daarbij, een van de muren is wat zwaarder (meer steen, minder glas) dan de 2 anderen. Moet ik gewicht per m2 fundering overal strikt gelijk houden? LIEFST WEL VOOR GELIJKE ZETTING! Dat kan door daar de fundering breder te maken maar ook door het opvulgewicht boven de fundering (met aarde) aan te passen lijkt me.

Ik kom uit op een belasting van 1825kg/m2 (fundering 50 cm breed). Dit is niet hoog, mede door lage muurtjes, lichte steen en overvloedig gebruik van isolatiemateriaal (piepschuim). Echter de sondering liet zien dat (20 jaar geleden dan) de conus waarden sterk varieerden over de eerste meter, van 0.2 aan oppervlakte tot 1.2 (lokatie schuur) en 2.6 (20 meter verderop) op 60 cm en dan weer naar 0.2 n/mm2 =2KG/cm2 op een meter diepte. De profielen van de twee sonderingen leken aardig op elkaar. Met mijn 0.18 kg/cm2 haal ik de veiligheidsmarges van factor 10 niet eens.DUS WEL m.i. Een oplossing kan zijn om dan gewoon maar de fundering 100cm breed te maken zodat ik op 0.09 uitkom. Dat levert misschien problemen op met de buren (muurtje komt op erfgrens) en daarom de volgende vraag; moet het muurtje midden op de fundering staan of kan dat ook wat meer aan de buitenkant, zodat ik geen halve meter van de tuin van de buren hoef af te graven….

Verder is belangrijk (denk ik) dat 4 meter verder (en 1 meter lager) mijn tuin stopt aan een sloot. Ik vrees dat de grondwerkzaamheden toendertijd de bovengrond zo”slapjes” hebben gemaakt.

En als laatste, is er iets tegen het “grote blokken, snel klaar” bouwen door het gebruik van grote gasbetonblokken voor het ondergrondse deel?IK NEEM AAN DAT JE WEL EEN GEW.BETONSTROOK MAAKT,DAAROP KUN JE BLOKKEN GEBRUIKEN

Ik hoor graag van jullie,

Groet Jeroen

Reageer