Dimensionering van as mbv cosmosworks

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Dimensionering van as mbv cosmosworks

Ik zit met de volgende kwestie.. en ik hoopte dat er iemand bekend zou zijn met Cosmosworks.

Er is mij gevraagd een sterkte-analyse te maken voor een as welke een schijf met daarop snoeimessen te maken.

Even ter verduidelijking:

oude situatie:

Afbeelding

nieuwe situatie

Afbeelding

De as is gelagerd in 2 lagers, de vlakken zijn duidelijk zichtbaar

Het toerental van de motoren die de as aandrijven ligt op 2500tpm.

Het gewicht van het geheel (zonder de as) is bij de eerste situatie 4000gram en bij de nieuwe 7000gram.

De uitkomst die ik graag uit mijn onderzoek wil hebben is met welke factor de as vergroot moet worden om dezelfde veiligheidsfactor (welke overigens niet bekend is) te behouden, maar dan dus met de grotere massa.

Ik had dus bedacht, om eerste de spanningen etc. uit te rekenen van de eerste situatie, en aan de hand daarvan de as zo dimensioneren dat deze uitkomsten overeen komen bij een grotere massa.

Zijn er mensen bedreven in het werken met COSMOSWorks hier?.. Ik zit er nu al een heel tijdje op te klooien, met centrifugaal-krachten etc.. en ook het meshen van de complete assembly gaat nog niet zo lekker.

Tekenen gaat me goed af, en ook een krachtenberekening met gewone krachten op een enkel onderdeel is opzich geen probleem, maar dit is nog een beetje onbekend terrein voor me.

Berichten: 4.502

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

Het apparaat kan met de vier messen 2x zoveel krachten uitoefenen als met de twee messen.

Er zijn m.i. 2 zaken die hier een rol spelen,kan het aandrijfvermogen van de electromotor het vermogen opbrengen om takken tot een gegeven diameter te snoeien (bij een te dikke tak loop de zaak toch al vast (klem).

Je moet wat dat betreft een limiet aangeven,zeg maar 12 mm diameter en geen bossen hout tegelijk! :D

Heeft de as voldoende sterkte om het draaimoment op te brengen,scheurt die niet af bij overbelasting (te dikke takken?

Kluifzuh!

Berichten: 16

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

oktagon schreef:Het apparaat kan met de vier messen 2x zoveel krachten uitoefenen als met de twee messen.

Er zijn m.i. 2 zaken die hier een rol spelen,kan het aandrijfvermogen van de electromotor het vermogen opbrengen om takken tot een gegeven diameter te snoeien (bij een te dikke tak loop de zaak toch al vast (klem).

Je moet wat dat betreft een limiet aangeven,zeg maar 12 mm diameter en geen bossen hout tegelijk! :P

Heeft de as voldoende sterkte om het draaimoment op te brengen,scheurt die niet af bij overbelasting (te dikke takken?

Kluifzuh!
idd wat je zegt over het aandrijf moment is inderdaad een goede, die kant had ik nog niet opgedacht.. :P

echter zal het zaakje niet zo snel vastlopen omdat je te maken hebt met scharnierende mesdelen, deze zullen dus wel naar buiten geslingerd worden, maar ook inklappen bij te dikke takken en het daarna het volgende mes nog een keer laten proberen :D als je begrijpt wat ik bedoel..

ik ga iig even achter het draaimoment van de motoren zien te komen,

maar niemand een idee over eventuele middelpuntvliedendekrachten ed?..... hoe deze te configureren in solidworks?

Berichten: 16

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

hier dus ff een snelle berekening met een bepaald, aangenomen, koppel..

Afbeelding

nu heb ik dus nog ff wat hulp nodig van de geleerde hier :D :

"niemand een idee over eventuele middelpuntvliedendekrachten ed?..... hoe deze te configureren in solidworks? "

Berichten: 16

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

niemandd.... ook niemand tips voor goede solidworks-fora oid?

Berichten: 4.502

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

Als je doelt op de middelpuntvliedende krachten in het maaisysteem zelf,meen ik dat je voldoende hebt aan draaimomenten.

De in beweging gezetten takken en stukken ervan worden bij de meeste maaiers opgesloten in een metalen mantel en na vermaling,als ze door de messen zijn geworpen,afgevoerd via een opening onder/naast de messen door de middelp.vl.kracht van het vermalene.

Meer kan ik je er niet over vertellen!

Berichten: 16

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

oktagon schreef:Als je doelt op de middelpuntvliedende krachten in het maaisysteem zelf,meen ik dat je voldoende hebt aan draaimomenten.

De in beweging gezetten takken en stukken ervan worden bij de meeste maaiers opgesloten in een metalen mantel en na vermaling,als ze door de messen zijn geworpen,afgevoerd via een opening onder/naast de messen door de middelp.vl.kracht van het vermalene.

Meer kan ik je er niet over vertellen!
wat je zegt over die maaier klopt inderdaad!..

Ik heb nu het draaimoment van de hydromotor achterhaalt, en hiermee kan ik iig een een huidige veiligheidsfactor uitrekenen.. (situatie met 1 messenschijf).

Iemand een idee hoe ik nu de dikte van de nieuwe as kan bepalen?, dus voor de situatie met 2 messenschijven.. aan het draaimoment veranderd immers niets...

Berichten: 16

Re: Dimensionering van as mbv cosmosworks

niemand....?

Reageer