Verbinding maken met gps

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Verbinding maken met gps

Weet ie of het mogelijk is om een verbinding te maken met een GPS systeem? Ik ben momenteel bezig om een mini-straaljager te maken, maar als extra 'optie' ervoor willen we een GPS systeem erin zetten, zodat we op een kaart bepaalde posities kunnen aangeven, waar het dan naar toe vliegt.

Ik zie ook wel vaker op bijvoorbeeld Discovery Channel, zelf gemaakte machines, die ook met GPS werken en hierdoor vroeg ik me af of het dus mogelijk is.

B.v.d.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinding maken met gps

GPS is een vrij te gebruiken systeem. Als je de juiste ontvangers hebt en de juiste verwerkingssoftware, dan moet het kunnen. Maar het is nogal complex en als je dat allemaal zelf wil ontwikkelen, dan ben je volgens mij wel een jaartje verder (als je niks anders te doen hebt). Dus ik denk dat je te rade moet gaan bij professionele leveranciers van GPS apparatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Verbinding maken met gps

En ik neem aan dat daar dan weer een zeer hoog prijsje aan zit..?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinding maken met gps

Daar mag je wel van uitgaan.

Hoewel het best zou kunnen dat het meevalt. Er worden tegenwoordig GPS modules meegestuurd met vrachtzendingen, waarmee de verzender en/of de ontvanger kunnen zien waar hun spullen actueel zijn. Naarmate zulke apparaten meer in massa geproduceerd worden zal de prijs vanzelf zakken.

Berichten: 474

Re: Verbinding maken met gps

Nu weet ik niet of dit nog steeds geld... Iig waren de GPS'en eerder niet nauwkeuriger dan 100 meter ten opzichte van zelf ingevoerde cijfercoordinaten (dat is wat anders dan het onthouden van een locatie waar je al geweest bent!).

In feite waren de GPS'en wel zo nauwkerig maar de satalieten brachten een onnauwkerurigheidje. Dit ter voorkoming dat iedereen een fire and forget afstandgeleide raket kan maken (wat je in feite wil...). Met een GPS kun je tot op minder dan 1cm nauwkeurig je positie bepalen op deze aarde mits de satalieten ' engesencureerde' gegevens verzenden.

Maar mogelijk is dit verandert...
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verbinding maken met gps

GPS ontvangertjes zijn niet zo duur. Het stelt bij een GPS systeem voor bv in de wagen maar een kleine fractie voor van de kost. Het grootste deel van de kosten gaat naar het maken van kaarten het eigenlijke aparaat. Of het echter makkelijk gaat worden om 1 GPS ontvanger te verkrijgen die je nog eens makkelijk gaat kunnen aanspreken betwijfel ik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinding maken met gps

Het gaat hier niet alleen om de GPS ontvanger, maar ook om een daaraan gekoppelde zender die de informatie doorstuurt naar het "hoofdkwartier". Maar zoals gezegd, aangezien het hier gaat om een combinatie die commerciëel al wordt toegepast zou de prijs van zo'n combinatie ook wel eens mee kunnen vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Verbinding maken met gps

Iig waren de GPS'en eerder niet nauwkeuriger dan 100 meter ten opzichte van zelf ingevoerde cijfercoordinaten (dat is wat anders dan het onthouden van een locatie waar je al geweest bent!).


Dat lijkt me in elk geval niet meer juist. Een gemiddelde goed werkende GPS heeft geen fout groter dan zo'n 12 meter (althans in de x en y richting, de hoogte fout is gemiddeld groter).

Berichten: 2

Re: Verbinding maken met gps

Weet ie of het mogelijk is om een verbinding te maken met een GPS systeem?
In het tijdschrift Elektor (vroeger Elektuur) van oktober 2007 stond een zelfbouwproject voor een GPS tracker.

Dit artikel kan je trouwens nog downloaden van de Elektor site (zoeken naar ElekTrack).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinding maken met gps

Nu ik dit onderwerp nog eens een keer lees valt het me op dat er links een kolommetje verschijnt met allerlei advertentielinks naar leveranciers van GPS volgsystemen. Misschien eens kijken wat die te bieden hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Verbinding maken met gps

Die advertenties werken niet bij mij: krijg aanbiedingen voor een cursus engels..
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinding maken met gps

Aanbiedingen voor cursussen Engels en degelijke krijg ik ook, maar dan op andere plaatsen.

Bij dit onderwerp staan er bij mij altijd advertenties voor GPS systemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Verbinding maken met gps

Mmm, nouja..bij mij dus niet :D Maar goed, ik zal even wat websites en winkels afgaan, om te kijken wat het beste is. Bedankt voor alles in ieder geval!
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Berichten: 38

Re: Verbinding maken met gps

En ik neem aan dat daar dan weer een zeer hoog prijsje aan zit..?


Paar tientjes is niet zeer hoog, toch: SparkFun

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbinding maken met gps


Reageer