Grafieken plaatsen met BBcode

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Grafieken plaatsen met BBcode

Sinds kort is het (weer) mogelijk om grafieken in je berichten te plaatsen met behulp van BBcode.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-4,4,-4,4,300,300,600,600, 'sin(x+2)', 'asin(x-1)', 'abs(x-2)', 'round(x/3)', 'floor(-x)', 'ceil(x)')</script><!--graphend-->


De structuur van de BBcode is als volgt:

[ graph=xmin,xmax,ymin,ymax] 'y1', 'y2', {enz} [/ graph]

Ofwel, eerst geef je aan hoe groot je grafiekpapier moet zijn, vervolgens welke functies erin geplot moeten worden.


Aan een uitgebreide helptekst die alles tot in detail uitlegt, wordt gewerkt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Ah, hij doet 't weer..... :P


:D voor de technici....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Prachtig nieuws! Proficiat technici :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Ik zag het gisteren: erg fijn inderdaad! Komt soms goed van pas in het wiskundeforum.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Mooi zo!!!!!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Geweldig!


:D voor de technici....
Een minutenlang aanhoudende staande ovatie zul je bedoelen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Een klein buitje regen over het feestje:

in (bestaande) topics waarin die grafiekfunctie werd gebruikt voordat een en ander werd hersteld zijn de grafieken niet zichtbaar. De codes zijn overigens niet beschadigd. Bericht "wijzigen" en terug plaatsen helpt om de grafieken zichtbaar te krijgen.


ligt het trouwens aan mij, of is de weergave van de grafieken niet zo mooi als ik me meen te herinneren (minder 'volle', wat kriebelige lijntjes)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Jan van de Velde schreef:Een klein buitje regen over het feestje:

in (bestaande) topics waarin die grafiekfunctie werd gebruikt voordat een en ander werd hersteld zijn de grafieken niet zichtbaar. De codes zijn overigens niet beschadigd. Bericht "wijzigen" en terug plaatsen helpt om de grafieken zichtbaar te krijgen.
Dat is inderdaad jammer. Als (eindelijk :D ) alle berichten "ge-rebuilt" worden i.v.m. vergelijkbare Latex-problemen, zou dat opgelost moeten zijn.
ligt het trouwens aan mij, of is de weergave van de grafieken niet zo mooi als ik me meen te herinneren (minder 'volle', wat kriebelige lijntjes)?
Hmm...kan ik me niet meer goed herinneren. Ik weet wel dat dat ook bij Latex het geval was: nadat we naar Invision gingen waren de formules wat 'korreliger'.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Vroeger kon ik (ook in IE7) over die grafiek wijzen, en dan kon ik klikken voor een vergroting of zoiets.

Nu lukt me dat niet meer (in IE7).

Misschien was die vergroting fraaier, en herinner ik me dat??


Hee, dat gaat wél in het bericht dat Ger hierboven plaatste, niet in een bericht in het minicursusforum dat ik middels pro forma wijzigen herstelde.

De lijnen in de vergroting zijn overigens niet voller.

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-10,10,-30,30,300,300,600,600,'2x')</script><!--graphend-->


EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ik heb kennelijk behoefte aan een cursus over dit onderwerp. Syntaxfoutje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-10,10,-10,10,300,300,600,600, '2*x', 'x^2','atan(x)','abs(x)','x^x')</script><!--graphend-->


@Jan je moet een sterretje voor vermenigvuldigen gebruiken!
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

hier staat alvast de basis uitgelegd:
De vorm van de graph-tag is:

Code: Selecteer alles

[graph=xmin,xmax,ymin,ymax] 'y1', 'y2', {enz} [/graph]

De auteur van het script:

Je kunt maximaal 6 functies in 1 grafiek plotten. Zet ze tussen enkele aanhalingstekens en scheid ze door komma's. Het bereik en domein geef je aan op de plaats van xmin, xmax, ymin en ymax, gescheiden door komma's en zonder aanhalingstekens.


Je moet y uitdrukken in x. Je kunt gebruikmaken van de volgende getallen, operatoren en functies:

pi

e

+

-

*

/

pow(a, b) (a tot de macht b)

sqrt(a)

exp(a) (e tot de macht a)

log(a) (e log a)

sin(a)

cos(a)

tan(a)

asin(a) (inverse sinus a)

acos(a)

atan(a)

abs(a) (absolute waarde van a)

round(a) (a afronden op gehelen)

floor(a) (naar beneden afronden)

ceil(a) (naar boven afronden)


Gebruik als decimaal scheidingsteken een punt.

Code: Selecteer alles

[graph=0,5,0,5] 'x', 'pow(x,2)', 'pow(x,3)', 'pow(x,4)', 'pow(x,5)', 'pow(x,6)' [/graph]
Levert op:

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(0,5,0,5,300,300,600,600, 'x', 'pow(x,2)', 'pow(x,3)', 'pow(x,4)', 'pow(x,5)', 'pow(x,6)' )</script><!--graphend-->
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Jan van de Velde schreef:Vroeger kon ik (ook in IE7) over die grafiek wijzen, en dan kon ik klikken voor een vergroting of zoiets.

Nu lukt me dat niet meer (in IE7).

Misschien was die vergroting fraaier, en herinner ik me dat??
In Opera werkt dat in elk geval perfect, volgens mij moest je in IE ergens onderaan die grafiek wijzen.


Komt doordat de functie geheel in javascript is opgebouwd. Javascript is iets dat per browser verschillend geëvolueerd is, iets wat men nu langzaam probeert recht te trekken maar waarvoor nog een lange weg is te gaan (zeker met Internet Explorer). Daardoor is het vaak een ramp om complexe javascripts in elke browser gelijk te laten werken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Wat doet "^" eigenlijk? Ik dacht altijd dat dat "tot de macht" was (oftwel "pow"). Maar die verschillen duidelijk!


<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-8,8,-4,8,300,300,600,600,'x^2','pow(x,2)')</script><!--graphend-->
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Goede vraag...het is duidelijk geen machtsverheffen (maar dat is 'logisch' als daar pow(x,2) al voor is). Het is een of andere periodieke beweging

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(-10,10,-10,10,300,300,600,600,'x^2','x^3','2^x','3^x')</script><!--graphend-->
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Grafieken plaatsen met BBcode

Vreemd, deze functies hierboven mislukken als ik de x- en y-as van -10 tot 10 wil laten lopen. Dan krijg ik een of andere witte pagina.

\\edit: en een paar minuten later blijkt het wel te werken :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer