Taalbegrippen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Taalbegrippen

Ik kwam in een discussie bij constructies in aanraking met een begrip :compabiliteitsvergelijking,welke term ook op de Universiteit Eindhoven wordt gebruikt en ook zie ik op internet de term compabiliteit gebruikt bij verschillende onderwerpen (bij m.i. alleen Hollandse sites op Google).

In het Frans en het Engels kan ik dat woord niet terugherleiden,ik vind alleen in het Frans: compatibilite en in het Engels compatibility ,hetgeen duidt op samengaan,verenigbaar bij verschillende protocollen (bij informatica,ik neem dus aan ook bij mathematica).

Hebben de Hollanders weer eens een woord ingevoerd,dat alleen in Holland bestaansrecht heeft gekregen?

Ben benieuwd wat de filologen op dit forum ervan menen! :D

Berichten: 4.246

Re: Taalbegrippen

Het is "Compatibiliteit" en niet "compabiliteit".
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: Taalbegrippen

Tik op Google dan maar eens compabiliteit in en ook compabiliteitsvergelijking en bij deze laatste zie je in het verslag ,via een zoekopdracht ,het gebruikte woord compabiliteit tevoorschijn komen.

Voor een Universiteit vind ik zoiets fout;ik kreeg het idee dat op de topic bij WSF er correcties plaats vonden,maar ik zal wel wat in mijn ogen gehad hebben,meende ook bij Eindhoven bij de eerste inzage van de uitleg een grote "kop"met het door mij aangevochten woord gezien te hebben,maar dit maar terzijde! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Taalbegrippen

Het is inderdaad compatibiliteit, net als het Engelse compatibility (zoals je al schreef). Als je zoekt op "
Voor een Universiteit vind ik zoiets fout
Ik ook, maar het is slechts één woord in één groot document van 50 pagina's dat ook nog eens met een typmachine getypt lijkt te zijn: ook wetenschappers maken taalfouten :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Taalbegrippen

Haha, compabiliteit moet een typfout zijn...

Volgens dé bijbel is het wel degelijk compatibiliteitsvoorwaarde: http://www.berekeningvanconstructies.be/3_580.htm (onderaan) :D
???

Reageer