Springen naar inhoud

Zoninvloed op onze aarde

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 juli 2008 - 14:20

Heden mooi weer en ondergetekende ligt in de zon en gaat rekenen:

De zon bevindt zich op een afstand van globaal 150 milj.km (Rz) van de aarde.

Het uitstralingsgebied van de zon op die afstand zou je kunnen beschouwen als een bol met een oppervlak van 4pi (Rz) 2 km2.

Onze aarde heeft een doorsnede met straal van 6000 km (Ra) en dus pi (Ra) 2 km2.

Ik reken dan niet de halve beschenen oppervlakte van de aarde omdat ik die terugprojecteer in het uitstralingsboloppervlak van de zon op zon-aardeafstand als straal Rz.

Bereken je dan de gemiddelde invloed van de zon op het beschenen deel van de aarde,dan krijg je een waarde van ca.
1/ (2,5*109 )-de deel van die energie(invloed).

Dus echt een astronomische waarde naar het minimale!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2008 - 16:01

Ik reken dan niet de halve beschenen oppervlakte van de aarde omdat ik die terugprojecteer in het uitstralingsboloppervlak van de zon op zon-aardeafstand als straal Rz.

Deze zin begrijp ik niet. Wat reken je precies uit? De hoeveelheid straling(svermogen) op het halve boloppervlak v.d. aarde?
Je neemt als oppervlakte LaTeX . De opp. van een bol met straal R is LaTeX : jij neemt dus een kwart daarvan?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 juli 2008 - 17:11

Die aardbol neemt in het stralingsgebied op 150 Milj km. ,dus dat boloppervlakkig deel van die invloed van de zon,slechts het doorsnedeopp. van de cirkel van de aarde op dat grote opp.in beslag en moet je niet de bolopp. van de aarde berekenen (die dus 4 maal zo groot is).

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3254 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juli 2008 - 19:30

Je berekening klopt helemaal. Al snap ik niet echt het punt wat je wil maken.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 juli 2008 - 20:44

Onze nietigheid in het zonnestelsel ,dan in melkwegstelsel,en verder in het heelal.

Maar de opzet was om eens uit te rekenen welk deeltje van de zonne-energie bij ons komt en waarvan het leven van oa.5 miljard mensen van afhankelijk is .

Je krijgt zo een idee welk een ontzettende hoeveelheid energie onze zon continue produceert.

En dat wrs. door de aanwezigheid van een paar honderd km.atmosfeer,stratosfeer,ed. wij niet aan maantemperaturen worden blootgesteld ( ik meen van + 170o .C tot - 170o.C,welke maan globaal net zo ver van de zon is gesitueerd als de aarde met voor ons te verdragen temperaturen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46349 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2008 - 00:32

En dat wrs. door de aanwezigheid van een paar honderd km.atmosfeer,stratosfeer,ed. wij niet aan maantemperaturen worden blootgesteld ( ik meen van + 170o .C tot - 170o.C,)

Dat is niet zozeer die atmosfeer als wel het feit dat een maandag twee aardweken duurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2008 - 06:44

Jan vdV:
Dat van die "maan"dagen zal wel kunnen kloppen,dat kan ik niet beoordelen.

Overigens:

Nu we toch aan het temperaturen zijn,

Ik maakte een opmerking over de maantemperaturen en de afscherming door de kilometers dikke laag om de aarde,
de beschermende invloed van de 10 km dichtst bij de aarde zijnde atmosfeer met bewolking schermt ons af van de ca.min 50oC. die daar heerst.

Of die temperatuur op die hoogte (een vlieghoogte) alleen aan de zonzijde (dagzijde) heerst en wat die bedraagt aan de nachtzijde ,dus van de zon afgekeerd,is mij niet bekend,hoewel ik vermoed bij nachtvluchten dezelfde temperaturen aangeduid gezien te hebben.

Als dat laatste zo is,vraag ik me af of hier een ander fenomeen een grote rol speelt en wel de warmteuitstraling van de aarde zelf,die echter slechts tot die bewuste 10 km hoogte van beperkte invloed is en hoger sneller afneemt.

En die aardwarmte hebben we dan te danken aan onze eigen gloeiend hete aardkern van een 11700 km diameter,waartegen we weer worden beschermd door de aardkorst van een 50-80 km!

Je kunt hieruit concluderen,dat "aardse" levensvormen in het heelal,waar wij ons ook in bevinden, heel erg kwetsbaar zijn! :D

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2008 - 11:06

Er rijst dan nog de vraag bij mij,op welke hoogte boven het aardoppervlak heersen constante (minimum) temperaturen,ligt dat ver boven de vlieghoogtes van 10 a 12 km.

Nb.
Deze laatsten vormen wrs. een vlieghoogtebegrenzing door te weinig zuurstof;of worden er brandstoffen meegenomen om grotere hoogtes te gebruiken (waterstof,ed).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46349 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2008 - 11:12

Er rijst dan nog de vraag bij mij,op welke hoogte boven het aardoppervlak heersen constante (minimum) temperaturen,ligt dat ver boven de vlieghoogtes van 10 a 12 km.

Nou vooruit dan, omdat jij het bent :D :

atmosfeer.gif
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2008 - 11:48

Een prachtig diagram,Jan,ik moest er even op studeren voordat ik het systeem doorhad!

Weet je dan toevallig ook,wat er boven de laag van 120 km gebeurt met de temperatuur,er wordt op dat 120 km-nivo een temp.van 60o C. aangegeven en volgens vagelijke herinnering is het heelal kouder met toch ook wel hoge uitschieters in de plus richting.

krollie

krollie

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2008 - 13:03

Vanaf een bepaald hoogte neemt de temperatuur niet meer toe. (In hoeverre je dan natuurlijk nog van temperatuur mag spreken, gezien het weinige aantal deeltjes waaruit de lucht dan nog bestaat.) Zie ook dit plaatje:

http://nl.wikipedia....g:Atmosfeer.png

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2008 - 18:01

Krollie:

Bedankt voor het schema;het verwondert me wel,dat vanaf ongeveer 500 km hoogte er een dagtemp.heerst tot ongeveer 1700o C.

Gaat daar bij de div.gelanceerde satelieten niet wat smelten,resp.zacht worden? :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46349 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2008 - 18:11

..//.. vanaf ongeveer 500 km hoogte er een dagtemp.heerst tot ongeveer 1700o C.

Gaat daar bij de div.gelanceerde satelieten niet wat smelten,resp.zacht worden? :D

Vanaf een bepaald hoogte neemt de temperatuur niet meer toe. (In hoeverre je dan natuurlijk nog van temperatuur mag spreken, gezien het weinige aantal deeltjes waaruit de lucht dan nog bestaat.)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 15 juli 2008 - 22:04

Bedankt voor jullie belangstelling en info voor deze topic,ik heb nu het nivo bereikt om af te haken.

Er komen weer veel vragen naar boven en ga ik met mijn onwetendheid op dit gebied de deskundigen er maar niet meer mee lastig vallen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures