Pijlers van de synthetische evolutietheorie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Pijlers van de synthetische evolutietheorie

hey, ik heb een zeer dringende vraag, want ik ben stilaan wanhopig aan het worden. ik moet een eindwerk maken voor biologie en ik snap de vraag niet. kunnen jullie me aub helpen

het moet af zijn tegen vrijdag

de vraag is:

de synthetische evolutietheorie (basis van de moleculaire biologie) steunt op 4 pijlers; welke? Leg uit?

mijn eeuwige dank op voorhand

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Pijlers van de synthetische evolutietheorie

HALLO NIKI!

is het neo-darwinisme de basis van de moleculaire biologie? MB houdt zich o.a. bezig met DNA maar ook met honderden andere dingen: verschillende soorten chemische processen in organismen. De evolutietheorie is maar een takje van de MB.

synthetische evolutietheorie klinkt erg gek. evolutie is helemaal niet synthetisch (tenzij god het heeft gedaan, maar dat denken we maar niet).

je moet het maar over het neodarwinisme hebben: ik heb nog nooit van synt evo gehoord (je noemt suiker ook geen sacharose)

Neodarwinisme is de stroming binnen de biologie die door middel van de combinatie van Darwins theorie en de erfelijkheidsleer van Gregor Mendel geleid heeft tot de huidige kijk op evolutie en daarmee de 'volwassen' evolutietheorie.

Je zou dus iets kunnen vertellen over Darwin (1809 -1882) en zijn theorie, Mendel (1822-1884) en zijn theorie en onderzoek. Interresant is dat deze ideeën zijn bedacht zonder de kennis over DNA (1953 Watson + Crick). Ook interresant is de vraag of Darwin van Mendels onderzoek wist en andersom.

Ik heb alleen gevonden dat Mendel wel van Darwin wist en het niet met hem eens was. Mendel was een abt (gelijk aan een bisschop) en was een creationist. "The Creationists Who Created Science" (nee nee nee niet zelf bedacht hehe)

,,While Mendel was working with his peas, Charles Darwin was finalizing his Theory of Evolution ; he published his book On the Origin of Species in 1859. Darwin’s favorite theory of inheritance was "blending", the predominant theory of the day. He also believed in the inheritance of acquired traits, a theory put forth by Jean-Baptiste Lamarck years before. Mendel read Origin of Species in 1860. He studied it thoroughly and made many notes in the margins. He agreed with some of Darwin’s points, but disagreed with the basic idea that evolution showed organisms getting better."

http://www.projectcreation.org/creation_st...il.php?PRKey=70

Nouja, je kunt er echt een vet intressant verhaal van maken. De 4 staanders die je moet noemen moet je dus maar in de opvattingen van Darwin en Mendel zoeken ;)

HEEEEEEL veel succes en als het mooi wordt wil ik het zeker lezen :shock:

succes!

Boas

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Pijlers van de synthetische evolutietheorie

jeemienee wat een lang verhaal

is het misschien iets belgisch om neo-darwinisme synthetische evolutie te noemen?

Berichten: 52

Re: Pijlers van de synthetische evolutietheorie

Nee, het is een vernederlandsing van de Engelse term "Modern synthesis".

Re: Pijlers van de synthetische evolutietheorie

Inderdaad, Modern Synthesis.

Het woord "synthese" slaat vlgs mij op het samengaan van de genetica en de evolutie. Vooral Fisher en Wright lieten mbv wiskundige modellen zien hoe evolutie (door natuurlijke selectie) consistent kan zijn met de erfelijkheid van eigenschappen zoals die in de genetica werd bestudeerd.

Berichten: 168

Re: Pijlers van de synthetische evolutietheorie

Boas schreef:jeemienee wat een lang verhaal

is het misschien iets belgisch om neo-darwinisme synthetische evolutie te noemen?
:shock: wij noemen het hier gewoon "Moderne synthese" ;)
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Reageer