Logic gate vraagje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Logic gate vraagje

Hallo,

Ik ben zelf bezig met het boek; Code, van Charles Petzold. Prachtig boek trouwens.

Nou heb je een aantal logic gates waaronder ook een NOR gate om maar één te noemen.

Het enige wat ik nou niet begrijp is dat een NOR gate of een inverter van een nul een één maakt.

Dit betekent dus dat er van geen stroom, stroom doorheen gaat, maar waar komt dit dan weer vandaan?

Als bij een NOR gate twee maal 0 binnenkomt dan kan er toch moeilijk 1 uit de poort komen?

Nou ja het zal wel iets simpels zijn, maar kon het ff niet bedenken.

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Logic gate vraagje

Een logische schakeling (systeembord) is niet één doorlopende elektrische stroomkring, maar een aaneenkoppling van afzonderlijke stroomkringetjes die elkaar beïnvloeden door in elkaar schakelaars open en dicht te zetten.

Een EN-poort kun je als volgt nabouwen:
enpoort.png
enpoort.png (8.81 KiB) 355 keer bekeken


Kun je nou zelf verzinnen hoe je met eenvoudige componenten OR, NAND NOR en NOT poortjes maakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Logic gate vraagje

Logic gates hoeven niet per definitie stroom door te laten.

Je hebt een uitgang waarvan de toestand afhankelijk is van de ingangscondities. En de energie die nodig is om dat waar te maken komt uit de voeding van het IC. In logische schema's wordt de voeding meestal niet getekend, maar die moet je er wel altijd bij denken, want zonder voeding marcheert het hele ding niet.

Berichten: 4

Re: Logic gate vraagje

Ok bedankt, had ik even nodig. Thx.

Reageer