[scheikunde] dichtheid gassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] dichtheid gassen

Hallo,

Ik zou graag de dichtheid van verschillende gassen willen bepalen. Eigenlijk ben ik geinteresseerd in de uitzetting die optreedt bij de fase overgang van vloeibaar naar gasvormig, maar dit lijkt mij hetzelfde probleem.

Nu heb ik als eerste een proef som gedaan voor water.

Hiervoor is bekend dat de dichtheid bij 100 graden in water vorm zo'n 958 kg/m3 is en in de gasvorm zo'n 0.6 (http://www.simetric.co.uk/si_water.htm) wat duidt op een uitzetting met een factor van ongeveer 1600

Nu wilde ik graag weten hoe dit zat voor andere stoffen, bijvoorbeeld ethanol.

Als ik het mij goed herinner is in de gasvorm er sprake van een zogenaamd molair volume (22.414) wat will zeggen dat in de gasvorm van iedere stof er een gelijk aantal mol aanwezig is per volume eenheid.

Ik denk daarom gebruik te kunnen maken van de verhouding in moleculair gewicht van water en ethanol (18 vs 46) wat er dan toe zou leiden dat de dichtheid van ethanol zo'n 2.5x zo hoog zou zijn en dus ook dat de uitzetting ongeveer deze factor kleiner zou zijn vergeleken met water. (hier neem ik even niet mee dat de dichtheid van ethanol in vloeistof vorm lager is dan die van water).

Kloppen deze aannames of ga ik hier toch echt de mist in?

Daarnaast heb ik de vraag of ik deze dichtheden kan relateren aan een drukopbouw volgens de ideale gaswet, pV=nRT

Dit zou namelijk dan inhouden dat ik bij een constant gehouden volume een druktoename krijg van 1600x de initiele druk (nRT=constant) . Nu neem ik aan dat hiervoor een atmosferische druk gepast is ofwel ongeveer 0.1 MPa, daaruitvolgend zou een druk van 160MPa worden gecreerd door de faseovergang van water bij constant volume.

Klopt dit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid gassen

Die gaswet geldt BIJ BENADERING voor alle gassen/dampen.

Vooral belangrijk om het redelijk te laten kloppen is dat je niet naar extreme drukken/dichtheden etc gaat. Dat doe je hier overigens duidelijk wél. En dan gaan intramoleculaire krachten (bijv waterstofbruggen) fors roet in het theoretische ideale gasmodel gooien. Maar je moet bijvoorbeeld wel ongeveer 1600 m³ stoom van 100°C kunnen maken.

Waar je verder mis gaat is in de veronderstelling dat je waterdamp van 160 MPa zou kunnen hebben. Het kritiek punt van water ligt op 647,29 K en 22,12 MPa. Daarboven mag je niet meer van gas of vloeistof spreken.

Dus verdamping van water bij constant volume kun je vergeten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer