[wiskunde] vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 846

[wiskunde] vergelijkingen

hellow, zit weeral in de knoei met m'n wiskunde :s
\(-4,2 + F \cdot \cos \phi = 0\)
\(-3 + 5,6 + F \cdot \sin \phi = 0\)
hier moet ik F en phi uithalen maar ik kom niet echt ver.. :s

als ik naar F substitueer dan bekom ik
\( F = \frac{4,2}{\cos \phi}\)
als ik dit nu in die 2de vergelijking vervang zit ik daar nu met een cos en een sin.. hoe geraak ik dan ooit aan die phi??

alvast bedankt!

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Je bent op de goede weg. Ten eerste kun je -3+5.6 natuurlijk schrijven als 2.6. Ten tweede, als je F inderdaad substitueert, krijg je sin/cos en dat is de tangens. De arctangens nemen levert je vervolgens phi. Dus ga gewoon verder met waarmee je bezig was.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Oplossen naar F.sin(t) en F.cos(t) en dan lid aan lid delen levert een uitdrukking voor tan(t), onafhankelijk van F (want die wordt weggedeeld).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] vergelijkingen

...hetgeen natuurlijk hetzelfde is :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Meerdere wegen leiden naar Rome natuurlijk, ik vind dit iets sneller en eleganter - misschien nuttig voor RaYK...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Klopt. Maar aangezien hij al zover was dat hij alleen nog maar een sin/cos had (zonder F), loont het de moeite dat af te maken. Het lijkt me in ieder geval essentieel om in sin/cos een tan te kunnen herkennen, want ook bij jouw methode is dat nodig. Maar goed, RaYK zal het nu wel begrijpen :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Misschien had ik moeten vermelden dat mijn aanwijzing een "andere aanpak" was, ik bedoelde geenszins dat die van hem/jou/jullie fout is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] vergelijkingen

hehe :P ik zal het dan maar om beide manieren eens proberen :P

Phys:

dus
\( F = \frac{4,2}{\cos \phi}\)
\( 2,6 + \frac{4,2}{\cos \phi} \cdot \sin \phi = 0 \rightarrow 2,6 + 4,2 \tan \phi = 0\)
\(\tan \phi = \frac{-2,6}{4,2} \rightarrow \phi = -31,76°\)
TD:
\(F \sin \phi = -2,6\)
\(F \cos \phi = 4,2\)
\(\frac{F \cdot \sin \phi}{F \cdot \cos \phi} = \frac{-2,6}{4,2}\)
\(\tan \phi = \frac{-2,6}{4,2}\)
\(\phi = -31,76°\)
F is nu dus
\(F = \frac{4,2}{\cos(31,76)} = 4,93\)
beide bedankt!

hopelijk vergeet ik nu nooit meer dat sin/cos = tan :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Vergeet niet dat er eigenlijk oneindig veel hoeken zijn met die tangens. Het volledige antwoord is dus eigenlijk:
\(\phi = -31°45´34" + 180° \cdot k\ (\mbox{met}\ k \in \zz)\)
PS: In een sluitende LaTeX-tag hoort een slash te komen, geen backslash (EDIT: Ik zie dat je het al hebt aangepast).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Misschien had ik moeten vermelden dat mijn aanwijzing een "andere aanpak" was, ik bedoelde geenszins dat die van hem/jou/jullie fout is.
Dat had ik (uiteraard) wel door. Maar aangezien het mis ging bij het herkennen van de tangens, leek het me niet per se zinvol om meteen een andere aanpak te hanteren waarbij eveneens de tangens herkend moet worden, maar beter de moeilijkheid zelf verhelpen. In ieder geval, de oplossing is correct dus het is allemaal gelukt :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 503

Re: [wiskunde] vergelijkingen

kan je niet gewoon die F cos p en F sin p naar 1 kant brengen, kwadrateren en optellen om F te vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vergelijkingen

En dat is inderdaad nog een methode om snel F te vinden, wel opletten met het teken...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] vergelijkingen

hellow,

hier raak ik nog niet aan uit..
\(T^{1,4} = \frac{300^{1,4} \cdot 6p}{p^{0,4}}\)
ik moet aan T zien te komen..

kan iemand me helpen?

ik zie zelf niet hoe ik moet beginnen :s

ik probeer hier maar wat:
\(T = \sqrt[1,4]{\frac{300^{1,4} \cdot 6p}{p^{0,4}}}\)
hoe krijg ik die p daar weg??

het antwoord zou dit moeten zijn
\(T = 300^{1,4} \cdot 6\)


thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vergelijkingen

Die p verdwijnt zomaar niet hoor...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] vergelijkingen

hm ok, raar ga nog eens alles goed moeten over kijken dan

toch bedankt :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Reageer