Belastingdruk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 12.262

Belastingdruk

Een jaar of 2 a 3 geleden las ik een artikel van een accountant, die berekende dat bij een gemiddeld inkomen de totale nl belastingdruk 67% bedroeg. Enkele weken geleden las ik op een forum dat bij een gemiddeld inkomen de huidige nl belastingdruk 81-82% bedraagt. Ik ken de schrijver (claimt drs. te zijn) niet, maar erg veel twijfel heb ik niet.
Het zou me niet verbazen als het dergelijke percentages beloopt, maar het is natuurlijk ook maar hoe je zoiets berekend, en vooral hoe ver je daarmee doorgaat.

Als je bijvoorbeeld 40.000 bruto verdiend, en daar 15.000 aan belasting en premies over betaald, zit je aan 37.5%. De rest van de berkening is veel lastiger, als je bijvoorbeeld een TV koopt zit daar in ieder geval 16% btw in, en de resterende 84% gaat ook nog deels naar de overheid... bijvoorbeeld aan invoerrechten, vennootschapsbelasting op de winst van de verkoper, distributeur, importeur, en ga zo maar door.

Overigens hoeft belastingdruk niet altijd verlies van koopkracht te beteken... als een land bijvoorbeeld zijn zorg fiscaliseert betaal je als inwoner meer belasting, maar geen ziektekostenpremie meer. Gemiddeld zou dat precies even veel moeten kosten en geen verschil moeten maken voor de koopkracht. In de praktijk maken overheden er meestal een potje van en blijkt het uiteindelijk allemaal duurder uit te vallen, maar op papier klopt het wel.
Victory through technology

Berichten: 1.425

Re: Belastingdruk

Een jaar of 2 a 3 geleden las ik een artikel van een accountant, die berekende dat bij een gemiddeld inkomen de totale nl belastingdruk 67% bedroeg. Enkele weken geleden las ik op een forum dat bij een gemiddeld inkomen de huidige nl belastingdruk 81-82% bedraagt. Ik ken de schrijver (claimt drs. te zijn) niet, maar erg veel twijfel heb ik niet.
LUXEMBURG - De belastingdruk in de EU is in 2006 gestegen naar 39,9 procent, de sterkste stijging in tien jaar. Nederland behoort tot de EU-landen waar de belastingdruk tussen 2005 en 2006 het sterkste steeg: van 37,9 naar 39,5 procent.

Alleen Italië kende een grotere toename. De meeste belasting wordt betaald in Denemarken (49,1 procent). (Brabants Dagblad)
In feite is de waarde van ons geld extreem gedaald, veel meer dan de, volledig fictive, 1-4% inflatie die de centrale banken de afgelopen jaren naar buiten brachten.
Misschien voor jouw omdat je elk weekend met je Hummer naar je vakantiehuis in Frankrijk rijdt maar ik vind het wel meevallen. Vooral vandaag nu ik een nieuwe tv kocht die ik vorig jaar al overwoog: hij is €600,- goedkoper dan toen.

Inflatie is voor iedereen verschillend maar ik ken geen reden waarom de officiële gemiddelden onbetrouwbaar zouden zijn. De wijze van indexatie is openbaar.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 12.262

Re: Belastingdruk

LUXEMBURG - De belastingdruk in de EU is in 2006 gestegen naar 39,9 procent, de sterkste stijging in tien jaar. Nederland behoort tot de EU-landen waar de belastingdruk tussen 2005 en 2006 het sterkste steeg: van 37,9 naar 39,5 procent.
39.5 klinkt spectaculair laag, en dat is het in feite ook. Dit getal is de overheidsbegroting als percentage van het bruto nationaal product. In het bruto nationaal product zit heel veel, ook holdings en dergelijke die slechts vennootschapsbelasting betalen.

Het percentage totale belastingdruk voor een natuurlijk persoon met een modaal inkomen ziet er heel anders uit. Ook staat het niet helemaal vast, aangezien het afhangt van waaraan je je geld uitgeeft vanwege het doorgeef- effect. Koop je iets in een ander EU land online dat is er bijvoorbeeld helemaal geen verder (binnenlands) belastingeffect. Koop je benzine, dan geef je direct 2/3e van wat je nog over had aan de overheid aan accijns en btw.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Belastingdruk

Ad Pruys

Het gaat hier om de TOTALE belastingdruk, niet alleen inkomen maar ook -misschien wel vooral- alles wat je aanschaft ic koopt waar belasting op zit. Bv de prijs van benzine is voor 70% tax. Verder ook overheid, provincies, gemeente, gas water licht etc etc etc en boetes en ga zo maar door.

Benm

Ach sorry, zie nu pas je reactie, zo ongeveer dezelfde
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Belastingdruk

heeft iemand data met betrekking tot de ontwikkeling van de totale belastingdruk (alle vormen van belasting) de afgelopen 300 jaar? Hoeveel belasting werd er bijvoorbeeld in 1908, 1808, 1708 betaald (als percentage van het inkomen)?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Belastingdruk

Dat zou nog wel eens lastig te achterhalen kunnen zijn, de inkomstenbelasting is bijvoorbeeld pas ingevoerd in 1914 om WO-1 te kunnen financieren. BTW en vennootschapsbelasting zijn verzonnen in 1969.

Natuurlijk werd er voor die tijd ook belasting geheven, op allerlei tamelijk randominale zaken van de ramen in de gevel tot turf en keukenzout. Of de preciese getallen nog te achterhalen zijn betwijfel ik, maar het moet wel fors minder zijn geweest - die heffingen waren bijvoorbeeld niet inkomensafhankelijk en werden vooral geheven over vrij essentiele goederen. Daarmee moest dus iedereen ze kunnen opbrengen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Belastingdruk

Ik verwacht dat pre-WOI de totale aan belastingen maximaal 10% moet zijn geweest. Niet veel overheden (koningen) zouden het gewaagd hebben meer belasting te heffen dan de kerk. Natuurlijk is dit moeilijk te bepalen... Is pacht een belasting als alleen de adel land mag bezitten?

[Soms fantaseer je wel over wat je zou veranderen :D ... Persoonlijk zou ik waarschijnlijk een gegarandeerd belastingvrij basis inkomen voor iedereen boven de 16 invoeren dat de bijstand, ww, aow, en wao zou vervangen. Geen inkomsten belasting onder de 4000 euro per maand, daarboven progressief. Wel een btw van 10%. Boetes proportioneel tot het inkomen. Afschaffen van het minimum loon.]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Belastingdruk

qrnlk schreef:Ik verwacht dat pre-WOI de totale aan belastingen maximaal 10% moet zijn geweest. Niet veel overheden (koningen) zouden het gewaagd hebben meer belasting te heffen dan de kerk. Natuurlijk is dit moeilijk te bepalen... Is pacht een belasting als alleen de adel land mag bezitten?

[Soms fantaseer je wel over wat je zou veranderen :D ... Persoonlijk zou ik waarschijnlijk een gegarandeerd belastingvrij basis inkomen voor iedereen boven de 16 invoeren dat de bijstand, ww, aow, en wao zou vervangen. Geen inkomsten belasting onder de 4000 euro per maand, daarboven progressief. Wel een btw van 10%. Boetes proportioneel tot het inkomen. Afschaffen van het minimum loon.]
Die mogelijkheid heb je, Mozambique namelijk, het land heeft een inflatie van minimaal 3.000.000 procent. Voor een euro koop je het, je wordt daar de democratische baas en je fantasie komt uit. Toch ?
BTW ingevoerd in 1969.
Benm

Oftewel het startsein voor zwartwerken, big business anno nu. Je kunt je afvragen hoeveel de staat daardoor aan belastingen mist! Miljarden denk ik maar zo.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Belastingdruk

Misschien voor jouw omdat je elk weekend met je Hummer naar je vakantiehuis in Frankrijk rijdt maar ik vind het wel
Wacht even, dat zie je toch niet goed. Heb de Hummer alleen nog maar voor boodschappen. Dacht eerst nog aan een fiets, voor de supermarkt enzo, maar ze hadden mijn kleur fietstassen niet, dus dat viel af.

Voor Frankrijk heb een Jacguar 12 cylinder gekocht, lekker rustig rijden en de airco kon 1 graad kouder dan de Hummer.

Maar de afstand en de vele files begonnen te irriteren, Heb nu een Cessna 400 vliegtuig gekocht. Dat idee kreeg ik toen ik een artikel las van Al Gore, hij zou er ook eentje hebben. Gebeld nog, maar hij was net naar zijn stroomleverancier om zijn elektriciteitsrekening van 110.000 dollar te betalen, van zijn woonhuis.

Maar Frankrijk wordt binnenkort toch Monaco, eens wat anders. Toch?
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.425

Re: Belastingdruk

Benm schreef:39.5 klinkt spectaculair laag, en dat is het in feite ook. Dit getal is de overheidsbegroting als percentage van het bruto nationaal product. In het bruto nationaal product zit heel veel, ook holdings en dergelijke die slechts vennootschapsbelasting betalen.

Het percentage totale belastingdruk voor een natuurlijk persoon met een modaal inkomen ziet er heel anders uit. Ook staat het niet helemaal vast, aangezien het afhangt van waaraan je je geld uitgeeft vanwege het doorgeef- effect. Koop je iets in een ander EU land online dat is er bijvoorbeeld helemaal geen verder (binnenlands) belastingeffect. Koop je benzine, dan geef je direct 2/3e van wat je nog over had aan de overheid aan accijns en btw.
benb schreef:Ad Pruys

Het gaat hier om de TOTALE belastingdruk, niet alleen inkomen maar ook -misschien wel vooral- alles wat je aanschaft ic koopt waar belasting op zit. Bv de prijs van benzine is voor 70% tax. Verder ook overheid, provincies, gemeente, gas water licht etc etc etc en boetes en ga zo maar door.
Het zal alle verplichte afdrachten zijn aan de overheid van alle ingezetenen, zowel lokaal als nationaal, zowel belasting als verplichte premies, als percentage van het BNP of nationaal inkomen. Alleen zitten er wellicht de ziektekostenpremies niet in (in vergelijking met bijv. Engeland zou je die erbij moeten tellen).

Je moet rekenen dat de inkomstenbelasting niet alleen box 1 is (niet vergeten posten als hypotheekaftrek af te trekken) maar ook box 2 (deelnemingen) en box 3 (rente en dividend).

Jij en ik betalen vermoedelijk meer dan 39% met de btw en accijns erbij maar er zijn veel mensen die veel minder betalen.
Dat zou nog wel eens lastig te achterhalen kunnen zijn, de inkomstenbelasting is bijvoorbeeld pas ingevoerd in 1914 om WO-1 te kunnen financieren. BTW en vennootschapsbelasting zijn verzonnen in 1969.
Voordien had je ook omzetbelasting als percentage van de omzet (dus niet op de toegevoegde waarde zoals nu)

De lastendruk zal vanaf begin jaren 80 zijn afgenomen. De afgelopen twee jaar is er dus weer een stijging. Ik meen dat in Ferry's boek een grafiekje staat. Maandag opzoeken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 12.262

Re: Belastingdruk

Alleen zitten er wellicht de ziektekostenpremies niet in (in vergelijking met bijv. Engeland zou je die erbij moeten tellen).
Eerlijkgezegd vind ik de premie voor de basisverzekering in nederland als belasting geteld hoort te worden. Je betaald welliswaar aan een verzekeraar, maar het niet-hebben van die verzekering is strafbaar. Daarmee is het de facto belasting.
Jij en ik betalen vermoedelijk meer dan 39% met de btw en accijns erbij maar er zijn veel mensen die veel minder betalen.
Pesoonlijke belastingdruk uitdrukken als overheidsbegroting tov het BNP werkt ook niet. Zo heb je bijvoorbeeld mensen die leven van een uitkering, en daarmee een negatieve belastingdruk ervaren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Belastingdruk

Eerlijkgezegd vind ik de premie voor de basisverzekering in nederland als belasting geteld hoort te worden. Je betaald welliswaar aan een verzekeraar, maar het niet-hebben van die verzekering is strafbaar. Daarmee is het de facto belasting.
Wel mee eens, hier in denemarken is de gezondheidszorg gratis, er wordt wel 8% (dacht ik) van het salaris ingehouden en overgeboekt naar de staat.

Op dit forum schreef een deelnemer dat er 49% belasting in dk is, dus dat wordt in zijn voorbeeld 41%.

Verder mag van mij in nl de jaarlijkse 12.000.000 verkeersboetes worden aangemerkt, het dient namelijk pdf niet de verkeersveilgheid en die 12.000.000 is een vaste norm die gehaald moet worden.

De jaarlijkse boeteverhogingen zijn ordinaire opbrengsten waar vanuit voornamelijk overheidstekorten worden gefinancierd.

Eigenlijk vind ik zoiets onder de gordel slaan.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Belastingdruk

Bovenstaande even afgesplitst uit Gewoon een vraagje (WSF Café). Off topic-off topic reacties over boetes heb ik daar maar laten staan. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.425

Re: Belastingdruk

De gemiddelde belastingdruk in de EU was 41,5 procent in 2003. Nederland zit daar met 39,3 procent onder. Dit blijkt uit een onderzoek van Eurostat. Onder belastingdruk verstaat Eurostat de opbrengst van alle verplichte heffingen uitgedrukt in een percentage van het Bruto Binnenlands Product. Niet alleen belastingen maar ook sociale premies tellen mee.

http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberi...gemiddelde.html
Ik ben er niet zeker van dat niet (een deel van) de ziektekostenpremies en boetes zijn inbegrepen. Daarom heb ik een mailtje naar het ministerie gestuurd. Het citaat uit het 2de bericht is dus een recenter cijfer van hetzelfde.

Volgens Voor elkaar of uit elkaar Ferry zijn de verplichte collectieve voorzieningen sterk geëxpandeerd sinds wo2 tot 1983, om daarna weer sterk te dalen. Hierbij is vooral naar de sociale premies gekeken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 954

Re: Belastingdruk

Ter informatie: OECD Tax Database

Gesloten