[biologie] eerste klievingsdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[biologie] eerste klievingsdeling

Deze vraag snap ik niet.

4. De haploïde DNA-hoeveelheid in de kern van een muizencel bedraagt 2,5.10-12 g. Welk zou de hoeveelheid DNA zijn in een zygote die zich in de metafase van de eerste klievingsdeling bevindt?

A. 2,5.10-12 g.

B. 5.10-12 g.

C. 1.10 - 11 g.

D. 5.10-11 g.

E. 2,5.10-11 g.


Antwoord = C

Ik zelf dacht B omdat de chromosomen van Mama en Papa samen komen tot een 2n Cel Die zich weer op de normale manier kan vermenigvuldigen mbv Mitose. Dan kunnen die chromosomen zich in de metafase weer splitsen. Er zullen dus nog steeds maar dubbel zoveel chorosomen (en dus ook gewicht zijn).

Wat zie ik over het hoofd?

Berichten: 8.614

Re: [biologie] eerste klievingsdeling

Wat zie ik over het hoofd?
Dat het DNA aan het begin van de celdeling (tijdens de S-fase) verdubbeld wordt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 26

Re: [biologie] eerste klievingsdeling

bedankt voor uw reactie.

Maar aangezien bij de eerste klievingsdeling de chromosomen al dubbel zijn hoeft dat toch helemaal niet?

Berichten: 8.614

Re: [biologie] eerste klievingsdeling

Ik zie niet goed waar je op doelt.

De meiose begint met 1 diploïde cel, die dus een DNA-hoeveelheid van
\(2n\)
(
\(5 \cdot 10^{-12}\ \mbox{g}\)
) bevat.

De meiose begint met de interfase (een betere term dan het in mijn vorige post gebruikte 'S-fase'). Tijdens deze interfase verdubbelt het DNA: elke chromatidedraad wordt gekopieerd. Nu is er dus
\(4n\)
(
\(10 \cdot 10^{-11}\ \mbox{g}\)
) DNA aanwezig.

T.e.m. de metafase, waarin de chromosomen zich per homoloog chromosomenpaar in het evenaarsvlak schikken, blijft deze DNA-hoeveelheid
\(4n\)
. In de anafase, die op de metafase volgt, worden de homologe chromosomen m.b.v. microtubuli uit elkaar getrokken en wordt het chromosomenaantal dus gehalveerd.

Het correcte antwoord is dus wel degelijk C.

Afbeelding
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [biologie] eerste klievingsdeling

EDIT: Ik wist dat iemand exact dezelfde vraag al eens eerder had gesteld op dit forum. Ik ben de betreffende topic even gaan terugzoeken. Wat mij betreft kan één van beide op slot of mogen ze samengevoegd worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer