Atoom samenstelling?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Atoom samenstelling?

Hoi mensen,

ik leer net dat atomen bestaan uit de volgende onderdelen:

in de kern - positieve protonen en neutrale elecktronen.

Met daar om heen "zwevende" elecktronen die negatief geladen zijn.

In mijn stof staat ok dat de kern erg moeilijk los te krijgen is.

Nu zit ik met het volgende:

Positief staat elkaar af, hoe komt het dan dat toch de protonen bij elkaar blijven? Terwijl die notabene ook nog is aantrekkings kracht ondervinden van die negatieve elecktronen???

Berichten: 510

Re: Atoom samenstelling?


Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Atoom samenstelling?

jung,zeg gewoon.

Om tezorgen dat de protonen niet lastig gaan doen over dat ze elkaar afstoren,zijn er Neutronen,die ervoor zorgen dat ze bij elkaar blijver

want Positief geladen(proton) trekt neutraal (neutron)aan

waarom de elektronen niet in de kern gaan zitten(waar ze door worden aangetrokken)

is volgens mij omdat de elektronen in een baan zitten.

en als jij in een auto snel een bocht maakt,dan word je toch ook naar buiten geduwt?

ja,ik denk dat dat verklaart

Berichten: 683

Re: Atoom samenstelling?

Neutronen, die ervoor zorgen dat ze bij elkaar blijven want positief geladen (proton) trekt neutraal (neutron)aan.
Ik dacht het niet.

Wet van Coulomb:

FC = kQq/r2 (r > 0)

FC = ke∙0/r2 = 0

Re: Atoom samenstelling?

Neutronen, die ervoor zorgen dat ze bij elkaar blijven want positief geladen (proton) trekt neutraal (neutron)aan.
Ik dacht het niet.
Toch is het zo, het is namelijk niet de elektromagnetischekracht die protonen en neutronen bij elkaar houdt maar de sterke kernkracht (ook wel de sterke wisselwerking).

De sterke kernkracht is veel sterker dan EM kracht, hierdoor vallen kernen niet uit elkaar. Verder werkt deze kracht alleen op hele korte afstanden, protonen en neutronen moeten dus heel dicht bij elkaar zitten willen ze elkaar aan trekken.

Berichten: 217

Re: Atoom samenstelling?

Vortex29 schreef:
Neutronen, die ervoor zorgen dat ze bij elkaar blijven want positief geladen (proton) trekt neutraal (neutron)aan.
Ik dacht het niet.
Toch is het zo, het is namelijk niet de elektromagnetischekracht die protonen en neutronen bij elkaar houdt maar de sterke kernkracht (ook wel de sterke wisselwerking).

De sterke kernkracht is veel sterker dan EM kracht, hierdoor vallen kernen niet uit elkaar. Verder werkt deze kracht alleen op hele korte afstanden, protonen en neutronen moeten dus heel dicht bij elkaar zitten willen ze elkaar aan trekken.
Alleen het residu bind de groote kerndelen zoals protonen en neutronen....De Quarks worden op de eerste plaats gebonden door de sterke kernkracht om van de Quarks Hadronen te maken (Protonen en Neutronen dus..) ook beinvloeden zij Antiquarks.

Berichten: 217

Re: Atoom samenstelling?

S-Orbit..... http://www.nentjes.info/Plaatjes/fotosatu.htm elektron rond een kern :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Atoom samenstelling?

Voor alle duidelijkheid: protonen en neutronen trekken mekaar aan, ze trekken ook zichzelf aan door de sterke kernkracht. Quarks trekken mekaar aan door de EM-kracht en door de sterke kernkracht. Elektronen storten niet op de kern omdat hun impulsmoment gequantiseerd is, ze kunne eenvoudigweg niet in een lagere baan geraken.

Berichten: 336

Re: Atoom samenstelling?

Ja, let wel:

Protonen en neutronen zijn beide opgebouwd uit quarks. De quarks, en ook de daaruit opgebouwde protonen voelen bijna niets van de electrische lading omdat de sterke kernkracht veel sterker is.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 34

Re: Atoom samenstelling?

sirius schreef:Ja, let wel:

Protonen en neutronen zijn beide opgebouwd uit quarks. De quarks, en ook de daaruit opgebouwde protonen voelen bijna niets van de electrische lading omdat de sterke kernkracht veel sterker is.
is het niet zo dat de protonen, de elektronen aantrekken?

omdat PROtonen positief geladen zijn en de electronon negatief?

neutronen zijn neutraal en hebben dus geen lading, die niet door + of - worden aangetrokken?

Berichten: 217

Re: Atoom samenstelling?

Niels008 schreef:Hoi mensen,

ik leer net dat atomen bestaan uit de volgende onderdelen:

in de kern - positieve protonen en neutrale elecktronen.

Met daar om heen "zwevende" elecktronen die negatief geladen zijn.

In mijn stof staat ok dat de kern erg moeilijk los te krijgen is.

Nu zit ik met het volgende:

Positief staat elkaar af, hoe komt het dan dat toch de protonen bij elkaar blijven? Terwijl die notabene ook nog is aantrekkings kracht ondervinden van die negatieve elecktronen???
De elektronen zorgen er voor dat het geheele atoom elektrisch neutraal wordt.Elke +proton wordt neutraal gemaakt door een -elektron...Atomen kunnen echter wel voorkomen in een negatief dan wel positiefe lading....Maar een Atoom zal dan proberen deze elektrisch onstabiele toestand op te vangen door bindingen aan te gaan.

Reageer