Uitleg vervangweerstanden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.504

Uitleg vervangweerstanden

Er stond in het elektriciteitsforum dat vragen over schema's best hier kwamen, zodoend

Goed, ik ben m'n Elektriciteit aan het leren voor mijn herexamen en stuit op een probleem bij de weerstanden.

Gewoon serie en parallel is geen enkel probleem. Het probleem voor mij is dit:

(Die eerste weerstand, is een gewone 7.5 ohm, de voltmeter zelf heeft een inwendige weerstand van 3k ohm, de weerstand daaronder is 1k ohm en ik hoop dat de rest leesbaar is)

Afbeelding

Dit is een oefening uit mijn cursus. Het doel is de bronspanning te bepalen. Dat zou geen probleem zijn, ware het niet van die weerstand van 400 ohm die daar verticaal geplaatst is.

Ik snap niet hoe ik die moet verwerken in mijn berekeningen naar de totaalweerstand.

Kan iemand me dit uitleggen of verwijzen naar ergens waar het goed uitgelegd staat. Wikibooks leverde allesinds al niks op, of ik zocht niet goed genoeg, dat kan ook
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 8.614

Re: Uitleg vervangweerstanden

Ik zie het probleem niet goed. De manier waarop die weerstand getekend wordt heeft geen invloed op zijn bijdrage aan de stroomkring. Om de substitutieweerstand te berekenen zou je eerst de weerstand van 1.000 ohm en de inwendige weerstand van de voltmeter kunnen samennemen (parallelschakeling). Noem de uitkomst bijvoorbeeld
\(R_{s1}\)
. Vervolgens kan je
\(R_{s1}\)
en de weerstand van 200 ohm samennemen (serieschakeling) tot
\(R_{s2}\)
en ga zo verder tot je de totale substitutieweerstand
\(R_{s}\)
berekend hebt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.504

Re: Uitleg vervangweerstanden

dammit...

in feite heb je gelijk, 'k had er niet aan gedacht ze over de draad te verschuiven(waarmee ik bedoel over de lijn waarop ze nu staan te verplaatsen.)

Dan krijg je inderdaad weer een parallel die makkelijk op te lossen is :D
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 8.614

Re: Uitleg vervangweerstanden

Graag gedaan en nog veel succes met je herexamen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitleg vervangweerstanden

Je moet eerst even zeker stellen hoe je dit schema moet lezen.

Het punt tussen de 7,5, de 1k, de 400 en de voltmeter, is dat een kruising of een knooppunt?

Als het volgens de regels getekend is, dan is het een kruising, en staat de combinatie van voltmeter en 400 ohm parallel aan de 200 ohm.

Berichten: 2.504

Re: Uitleg vervangweerstanden

klazon schreef:Je moet eerst even zeker stellen hoe je dit schema moet lezen.

Het punt tussen de 7,5, de 1k, de 400 en de voltmeter, is dat een kruising of een knooppunt?

Als het volgens de regels getekend is, dan is het een kruising, en staat de combinatie van voltmeter en 400 ohm parallel aan de 200 ohm.
Ik heb het getekend zoals het in mijn cursus stond, en het is inderdaad betwijfelbaar. Maar ik heb de 400 ohm parallel beschouwd aan al wat er rechts van stond en zo heb ik de correcte uitkomst bekomen(correct volgens de cursus)

Ik neem dus inderdaad aan dat het een kruising is
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uitleg vervangweerstanden

Maar ik heb de 400 ohm parallel beschouwd aan al wat er rechts van stond
In dat geval is het geen kruising, maar een knooppunt.

Idd een twijfelachtige manier van tekenen.

Berichten: 2.504

Re: Uitleg vervangweerstanden

klazon schreef:In dat geval is het geen kruising, maar een knooppunt.

Idd een twijfelachtige manier van tekenen.
knooppunt, idd, mijn fout :D
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer