Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

Goedemorgen op deze zonnige warme zaterdagochtend.

Sta me alsjeblieft even toe hardop te denken

Misschien al bekend, misschien niet, maar ik heb een voertuig dat volledig gevoed wordt door loodaccu's; een elektrische bromscooter.

Er is kennis nodig over loodzuur accumulatoren wil je deze discussie goed willen begrijpen.

Heel kort:

Een loodzuur, gel accu en agm accu (allemaal dezelfde basis loodzuur) wordt des te minder efficiënt des te meer stroomafname er is. Bij een ontlading in 20 uur halen ze de maximum opgegeven capaciteit en bij een 5 urige ontlading nog 90% en bij een 90 minuten ontlading C=0,66 haal je nog maar 60% van de efficiëntie en 40% gaat op aan dissipatiewarmte. Ook mogen deze accu;s niet verder ontladen worden dan 80% en dat heeft te maken met ontbonden zuurresistentie. Als je hem tot op de bodem leegtrekt en de de accu wegzet is hij na 10 dagen zo dood als een pier. Zet je hem weg op 20% dan zijn dit al 100 dagen en zet je hem vol geladen weg dan 4 jaar.

Dus nu de getallen:

Gegevens: 5 voudig 12 volt 18 Ah SLA, goed voor 6500 km en kosten 264 euro inclusief bezorgen en alles.

Scooter: Maximaal 16 Ah bij 60 volt = 960 watt piek en 600 watt continue.

De accu's hebben een inhoud van P=U*I=60*18=1080 watt

Daarvan heb je 80% ter beschikking en gaat er 40% verloren dus we houden over:

1080*0,8*0,6=518,4 watt ter beschikking netto, dat is dus nog geen 50% van de opgegeven totaalcapaciteit.

dat betekend dat mijn scooter bij mijn 'rustige' rijgedrag dus op 518,4 watt het volgende kan halen:

Bij een kruissnelheid van 30 geijkte kilometer per uur haal ik 30 kilometer om dan nog 20%-30% van de lading over te houden om de accu's te besparen.

Dus als 30 kilometer (onder normale Nederlandse omstandigen met wind en alles) staat tot 518,4 watt dan weten we wat de scooter dus werkelijk nodig heeft uit de accu per kilometer en dat is simpelweg 518,4/30=17,28 watt per kilometer.

Omdat ik serieus een Li-ion oplossing probeer te vinden moet ik weten hoeveel watt de scooter nodig heeft per kilometer en dat is 17,28 watt op 60 volt ofwel 1/3 ampere per kilometer.

Ik daag jullie uit tot een oplossing voor dit probleem. Op een goedkoop 10 Ah 2x30 volt LiFePo4 pack haal ik dus ruim 30 kilometer in real estate circumstances.

Een 20 Ah pack voor dat voltage is me simpelweg te duur en dat komt in de buurt van de dagwaarde, dus onzinnig.

Oplossingen van NiCD of NiMH hebben weer het nadeel dat je zeer veel seriële cellen nodig hebt en dan wel 50 door het lage 1,2 v voltage!

Ik breek mijn hoofd erover en Google zegt me ook niet wat ik wil. Ik vind het al vrij lastig allemaal en de rijkdom is me niet toebedeeld, dus zouden jullie alsjeblieft misschien een oplossing weten?

Ik heb er erg veel verstand van en kan behoorlijk goed rekenen, maar om nu alles in het buitenland te moeten bestellen zie ik ook niet zo zitten ivm garantie. Even terugsturen gaat niet naar Amerika :D

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

PS: Voordat we een discussie krijgen over brandstof vs elektrisch.

Per kilometer is elektrisch rijden veruit het goedkoopst. De kosten zitten hem in de accu's en veel minder in het onderhoud want rijden is rijden en het rijdt echt altijd; -10 of 35 graden hitte.

18 watt * 40 km = 720 watt per 40 kilometer ofwel zo zuinig als een benzinescooter rijdt. Echter levert 1 liter brandstof 8,48 kW, dus bereken de warmte en energieverlies in fijn uitstoot :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

Eerst maar eens wat dingen op orde zetten.
Rogresalor schreef:Dus nu de getallen:

Gegevens: 5 voudig 12 volt 18 Ah SLA, goed voor 6500 km en kosten 264 euro inclusief bezorgen en alles.
Dat lijkt me een tikfoutje
Scooter: Maximaal 16 Ah bij 60 volt = 960 watt-uurpiek en 600 watt continue.
Volgens mij heb je dit al vaker uitgelegd: Watt is vermogen, watt-uur is energie
De accu's hebben een inhoud van P=U*I=60*18=1080 watt
Nogmaals: 60 volt x 18 Ah = 1080 watt-uur
Daarvan heb je 80% ter beschikking en gaat er 40% verloren dus we houden over:

1080*0,8*0,6=518,4 watt-uur ter beschikking netto, dat is dus nog geen 50% van de opgegeven totaalcapaciteit.

dat betekend dat mijn scooter bij mijn 'rustige' rijgedrag dus op 518,4 watt-uur het volgende kan halen:

Bij een kruissnelheid van 30 geijkte kilometer per uur haal ik 30 kilometer om dan nog 20%-30% van de lading over te houden om de accu's te besparen.
Dat hangt toch echt af van de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt om 30 km/h te rijden.
Dus als 30 kilometer (onder normale Nederlandse omstandigen met wind en alles) staat tot 518,4 watt dan weten we wat de scooter dus werkelijk nodig heeft uit de accu per kilometer en dat is simpelweg 518,4/30=17,28 watt per kilometer.
Dat hoeft dus niet.
Omdat ik serieus een Li-ion oplossing probeer te vinden moet ik weten hoeveel watt de scooter nodig heeft per kilometer en dat is 17,28 watt op 60 volt ofwel 1/3 ampere per kilometer.
Als je dezelfde afstand wilt kunnen rijden met lithium-ion batterijen heb je ook gewoon 1080 watt nodig. Misschien iets minder omdat de lithium-ion batterijen aanzienlijk efficienter zijn dan lood-zuur, maar Lithium-ion zit weer met veroudering. Als je over twee jaar ook nog dezelfde afstanden wilt rijden als je nu doet, moet je je lithium-ion pack overdimensioneren.
Ik daag jullie uit tot een oplossing voor dit probleem.
Je hebt het hier nog nergens over een probleem gehad.
Op een goedkoop 10 Ah 2x30 volt LiFePo4 pack haal ik dus ruim 30 kilometer in real estate circumstances.

Een 20 Ah pack voor dat voltage is me simpelweg te duur en dat komt in de buurt van de dagwaarde, dus onzinnig.
Als je lithium-ion wilt moet je rekenen op zo'n 1000 euro per kWh (en jij wilt 1 kWh hebben), inclusief batterij management system (die moet erbij). Mogelijk dat batterijen uit Azie (die kwalitatief niet perse minder hoeven te zijn) iets goedkoper zijn.

Vergeet trouwens niet dat je ook een andere batterijlader moet kopen. Lithium-ion mag NOOIT met een lood-zuur lader opladen.
Oplossingen van NiCD of NiMH hebben weer het nadeel dat je zeer veel seriële cellen nodig hebt en dan wel 50 door het lage 1,2 v voltage!
Memory effect speelt bij deze batterijen ook een belangrijke rol. NiCD mag volgens mij niet eens meer gebruikt worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

6500 km is geen tikfout. Deze goedkope accu's kunnen maar zo'n 300 keer opgeladen worden en dan zijn je loodplaten zo dun en rot als een mispel.

Dus 32 kilo aan zwaar chemisch afval na 6500 km is bijster markant, ja. ECO-Movement zou zich het kaakrood van de kaken moeten schamen dat ze zo hardop liegen en zeggen dat het milieuvriendelijker is. Vergeet het heel vlot.

De scooter is heeft niet het bijbehorende accuvermogen. 5 x 12 v x 27 Ah = 1620 watt-uur zou al heel wat beter zijn! Alleen weegt dat 15 kilo zwaarder dan de originele en moet ik stapelen onder het zadel. (is dat omdat je Ah in een vermenigvuldig meeneemt?) Echter levert de scooter dat niet per uur...

Mijn excuses voor de watt/watt-uur fouten, ik zal me er echt in gaan verdiepen en ik zal kijken of ik het ergens krijg uitgelegd, maar ik weet zeker na het nagelopen te hebben dat de scooter inderdaad zo zuinig is. Ik heb een multimeter en wattmeter en daar heb ik leuk mee gespeeld :P

Ik snap de clue wel, maar of het nu een h is of niet, ik dacht dat een h alleen nodig was als de opname van energie exact een volledig uur duurt?

Kijk, dit is nu de praktijk:

http://nl.youtube.com/watch?v=ex8pa2AUGp0

Ik ben bereid heel erg veel herrie in de media te gaan maken over dit feit.

Mijn vader is nogal bijster goed in de natuurkunde en heeft de rekensom nagelopen en het klopt volgens hem ook.

Echter zullen grotere accu's ook zwaarder wegen en ik weeg ook 98 kilo, dus gaat dat wel goed? De grootste vraag, aan de accu's kom ik wel.

ECO-Movement kan nog weinig goed doen hier. Dit filmpje heeft mezelf ook aan het denken gezet en er staat rechts van het fimpje commentaar en wederom een bevestiging dat dit geen tikfout is, maar de bittere werkelijkheid.

Mijn volgende scooter wordt dus gewoon weer een benzinescooter en ik rij nooit meer elektrisch totdat het niet meer anders kan :D

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

Ik vernam iets over siliconen loodzuur accu's, alleen krijg ik dat niet gevonden op Google. Ik wet dat sommige merken elektrische scooterdealers ze inbouwen. Deze accu's zijn dan wel ineens 40 Ah en hoe ik dat onder het zadel ga krijgen??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

als 32 kilo aan chemisch afval een probleem is voor jouw: 99 procent van een lood-zuur accu wordt gerecycled.

Verder snap ik nog steeds niet waar je heen wilt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

Bart schreef:als 32 kilo aan chemisch afval een probleem is voor jouw: 99 procent van een lood-zuur accu wordt gerecycled.

Verder snap ik nog steeds niet waar je heen wilt.
Dan zal ik dat verklaren, Bart.

Waar ik heen wil is het planten van wetenschappelijke en technische informatie in dit topic om er zelf ook van te leren. Als ik dingen opschrijf heb ik zelf ook overzicht en het betreft geen nutteloze informatie want ik ben er juist om de leugen de wereld uit te helpen en door mijn autisme is mijn taal eenmaal anders als bij jullie, kan ik echt niets aan doen, maar dat betekend niet dat ik minder van techniek zou weten :D

Ik probeer een discussie los te krijgen over accutechnologieën op een forum dat wetenschappelijk is ingesteld. Ik weet dat het mij zelden zal lukken, alleen geef ik nooit op.

Autisme is op een forum zoals deze een geduchte vijand, maar ik heb wapens, zo zie ik het geheel.

In plaats van te zeggen dat het niets toevoegt, want dat doet het voor mij wel, leg dan alsjeblieft uit wat het succes is om een discussie te starten.

Vandaag weer naar Oss geweest en er stond nauwelijks wind en dat heb ik gemerkt. Ik had bij thuiskomst nog de helft over, met goede wind tegen en terug mee houd ik 1/3 over.

Ik heb eerder een andere vraag:

Stel ik heb windkracht 5 tegen over een lengte van 10 kilometer. Wat kost uiteindelijk meer vermogen:

1. Vol gas tegen de wind indruisen en de wind korter tegen hebben en korter doen over de rit

2. Rustig rijden (25 km/h) en er langer over doen en ook langer de wind tegen hebben.

Als ik over 10 kilometer 20 minuten doe en het waait met 30 km/h tegen dan ligt de vraag al anders

Wat kost meer energie:

Snelheid 40 km/h met een windverplaatsing van 30+40 km/h = 70 km/h wind tegen gedurende 15 minuten

Snelheid 20 km/h met een windverplaatsing van 30+20 km/h = 50 km/h gedurende 30 minuten



Bij 40 km/h heb ik de wind met 70 km/h tegen gedurende 15 minuten is 16,5 kilometer windverplaatsing

Bij 20 km/h heb ik de wind met 50 km/h tegen gedurende 30 minuten is 25 kilometer windverplaatsing



Dus als ik langzamer rij heb ik meer wind tegen....

vergeet niet dat een accu bij een lagere belasting meer energie kan leveren, maar wat als je al vol gas moet geven om de klok op de 30 km/h te krijgen en te houden?

Volgens de meter van de accu's maakt het dus weinig uit of ik wind tegen nu plank rij of met matige snelheid of vergeet ik een belangrijke factor?

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

99% wordt gerecycled...

Volgens de SP heeft dit verhaal nogal wat adders onder het gras:

Speciaal ter informatie:

http://www.sp.nl/nieuwsberichten/4535/0704...edumpt.html#top

Misschien halen ze wel de 99%, maar op welke manier :D

Ik heb al geïnformeerd bij andere dealers over de zogenaamde silicone loodaccu, waar op internet barweinig over te vinden is. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

Bedankt voor de verplaatsing, maar dit had ik moeten zien, edoch leer ik ervan.

Er is besloten met mijn wederhelft dat de elektrische scooter de deur uitgaat. Dit na aanleiding van een defecte lader en de korte range. Helaas heb ik besloten toch te kiezen voor een benzinescooter omdat ik die range toch nodig blijk te hebben.

1. Ik moet vaak 41 km rijden zonder de kans hem bij te laden. dat red hij wel, maar met 25-30 km/h als piek en ik wil gewoon in de wijde omgeving 45 km/h kunnen rijden zonder te hele tijd naar de meter te moeten kijken of ik het wel red want 41 km is op het randje. Deze rit inclusief 20 minuten in Nijmegen kost me 140 minuten. 120 minuten reistijd en 20 minuten bezoektijd en de bus kan ik ook nemen, maar ik hou absoluut niet van de bus en dat vind ik te omslachtig want dan moet ik 28 minuten wachten omdat ik de bus terug van 30 minuten later net niet kan pakken.

Als ik gewoon 45 km/h kan rijden is de reistijd geen 120 minuten, maar 90 minuten. Dit weet ik van vroeger.

PS: De reistijd is de retourtijd (2 enkele reizen).

Ik ben niet zo'n scheurneus, maar de hele tijd moeten anticiperen op snelheid is in het begin uitdagend, maar nu vervelend. Ik verkoop de scooter aan iemand die in stedelijke omgeving woont want voor hem/haar zou het ideaal zijn. De scooter zelf mankeert niets, de lader is doorgefikt. Scooter rijdt verder prima, maar ja, geen lader betekend niet rijden want de accu's staan bijna leeg en ik kan ze niet laden.

Dat vind ik wel zo lullig idee dat ik met mijn vriendin gisteren rond tafel ben gaan zitten en bij nader inzien is mijn milieufreakje het wel met me eens.

Natuurlijk zal ik later weer elektrisch rijden, maar ik wacht de techniek nog even af en zolang een Li-ion oplossing mij 1000 euro kost doe ik dat niet, dat is me te gortig en er zijn meer kosten en ik leen niet.

Voor 1000 euro heb ik inderdaad een schitterende jonge benzinescooter waar ik nog jaren mee kan doen plus het feit dat ik nog wel 800-1000 euro wil hebben voor de scooter

[Dit is géén advertentie. Ik zou graag een discussie willen zien over de praktische feiten van het apparaat. Wat vinden jullie van het principe 'elektrisch rijden' en wat houdt jou tegen of waarom ging je overstag zoals ik?]

Berichten: 1

Re: Accumulatortechnische vragen en elektrisch rijden; feiten

lifepo4 is momenteel de beste techniek..

pluspunten:

- volledige Ah ter beschikking aan bijna zelfde voltage, zels bij vollast

- minder belastend voor het mileu

- geen ontploffingsgevaar zoals bij gewone lithiums

- gaan zeker 5 jaar mee of 2000 oplaadcycli(80%)

- laad snel op

- men mag deze deels opgeladen laten staan, men moet dus niet steeds bijladen

- energie/ gewicht zeer hoog -> minder verbruik

nadelen:

- prijs

- balanceren

scooters met gel loodzuur accu's kunnen nu reeds +-80km afleggen aan een kostprijs rond de 2500€.

Het is gewoon zoals in elke sector. kwaliteit betaal je!

Aan 1000€ kan je niet verwachten kwaliteit te krijgen ook niet voor benzinescooters. een goede benzinescooter kost ook rond de 2500€ en hierbij heb je zeker meer onderhoud + verbruik.

Als je het goedkoop wil houden doe alles zelf. bestel lifepo4 pack + lader..

Reageer